El director, Jaume Balagueró |
dimarts, 17 de juliol del 2012
Núria opina, MIENTRAS DUERMES
Pel·lícula
que està força bé, però li falta dos punts de cocció, punts molt
importants i determinats per aconseguir o no, un film rodó.
Un
és el guió. Continuo insistint amb el tema del guió perquè, un
mal guió o un guió no massa reeixit,com es el cas d'aquesta “peli
“te l'espatlla, encara que a darrera hi hagi una bona direcció i
una bona interpretació com ho podem comprovar amb “Mientras
duermes”.
Aquest
defecte que acabo d'esmentar és el que impedeix que, l'espectador
quedi submergit en una atmosfera total d'inquietud i desassossec
provocada per allò que està passant a la pantalla. Ans al contrari,
allò que a mi em va passar és que com en alguna estona m'avorria,
em dedicada a pensar les coses que considerava inversemblants del que
estava passant i vaig trobar-ne forca.
Aquestes,
primer vaig considerar que estaven fetes expressament, però després
he anat reflexionant i he pensat que el tractament del què considero
el tema central, en la narració no li treu prou el suc, perquè
queda una curt.
La
denominació de thriller no l'entenc massa bé, ja que el què va
passant en el film, queda sempre al descobert de l'espectador i tot
el desenvolupament de l'acció resulta força previsible. El final
també és molt típic del gènere. La víctima principal, la Clara,
fins que no li fan evident a través d'una carta d'allò que ha
passat no s'adona de res i com a persona pura i innocent que ens ha
demostrat que és en tota la narració, assumeix la seva maternitat
diabòlica.
L'altre
punt de cocció que crec que li falta, fa referència a la temàtica:
les nostres pors, la confiança o desconfiança envers els altres,
la innocència, actitud de servei o servitud.., tots ells ben
enfilats però sense acabar de cosir. Tots aquells elements que
formen part del nostre imaginari col·lectiu i que possibiliten que
una “peli” de por sigui millor o pitjor, en funció de com han
sigut tractats.
Val
la pena anar-la a veure perquè és una bona pel·lícula i l'equip
es mereix un reconeixement pel treball fet i perquè continuïn
treballant en aquesta línia.
dilluns, 16 de juliol del 2012
Martina opina, MIENTRAS DUERMES
Confesso
que sovint em trobo amb que no em fa cap gràcia que em remoguin les
entranyes. Crec que la duresa d'aquest "thriller” ho ha
aconseguit i un cop més ha acabat la pel·lícula i m'he hagut
d'autoqüestionar.
La
moral que jo li he trobat a aquesta història, té a veure amb la
manera en que el ser humà es relaciona amb la resta de la societat.
Els personatges, la historia i la dimensió de la catàstrofe que
comporten els extrems, entre la infelicitat i la felicitat dels dos
personatges que protagonitzen aquesta obra, fan que el ritme pausat
d'aquest genere cinematogràfic augmenti fins a portar-nos a un
situació d'escenificació de la violència extrema.
Quan
parlo de violència no em refereixo a la violència explícita però
si a aquell tipus d'agressió a àmbits molt profunds de la
intimitat: l'espai propi, el son...
Crec
que a mi sovint no m'agraden els missatges de qüestionament del ser,
perquè em pot ofendre, o simplement perquè pots no estar d'acord en
com es tracta una tema. Però si que crec que, aquesta pel·lícula
té forca coses que m'agraden ,com estan escenificades i si més no
com tracta els estereotips de persones.
Jo
no sé si a la resta del món li passa, però el que a mi em costa
del Thriller, és que m'ofen que els artistes els passi pel cap
històries tan recargolades. Declaro que segurament és entrar a la
sala preparat per entendre què has escollit i deixar-se inundar
d'aquesta voluntat provocativa.
dimecres, 4 de juliol del 2012
Núria opina, HYSTERIA
Una
comèdia que prometia per forces aspectes, pel tema, per l'època en
la que succeïa la història i per la nacionalitat del film que,
feia esperar un subtil humor anglès..., malauradament totes les
expectatives s'han quedat curtes però en nombres vermells.
El
tema queda curt i s'acaba aviat, perquè li ha faltat la mà d'un bon
guionista, per aprofitar el tema del vibrador i molts d'altres que
s'enceten però que resten com a anècdotes sense importància...,
com són els canvis de concepció de la medicina..., les primeres
dones que van revindicar el seu dret a tenir veu i vot, al marge de
fer de “floreros”..., etc, etc.
Tot
plegat res..., algun somriure i força avorriment.
Martina opina, HYSTERIA
Abans
de decidir quina seria la pel·lícula escollida per la sessió
d'aquell vespre, vàrem estar d'acord en que vivíem temps difícils
i que com en general la gent estava molt irritable i especialment
queixosa, que ens venia de gust veure quelcom amb una mica d'humor.
L'oferta no era gaire amplia i llegint la sinopsis d'aquesta
pel·lícula, Hystèria, de procedència anglesa, ens va semblar que
podia ser una bona elecció.
En
primer lloc el tema podria haver-se tractat amb certa gràcia, la
invenció del consolador en un context on la part femenina de la
societat aristocràtica anglesa tenia majoritàriament una realitat
centrada només en la vida familiar i on moltes dones podien trobar
una via d'escapament substancial per la seva satisfacció sexual.
Tampoc
em sonava malament l'estètica victoriana i la “salsa” que li
podria donar a una narració basada en aquesta història amb clau
d'humor anglès.
En
tot cas res del que esperàvem es va donar, més aviat al contrari,
una d'aquelles pel·lícules sense cap gràcia; que els hi deu haver
costat un dineral, ja que, tant els vestuaris com l'estètica està
especialment treballada i per acabar-ho d'adobar és totalment
insultant pensar que, has gastat el que val l'entrada del cinema en
veure una cagada en tota la seva substància.
dilluns, 2 de juliol del 2012
Núria opina, ELS NENS SALVATGES
Aquesta
pel·lícula narra una història amb un final molt impactant, massa
exagerat i un pèl gratuït que, a la cap i la fi, acaba traient-li
mèrits a un film que els té tots.
Tres
adolescents en són els protagonistes, dos nois i una noia, els veiem
en la seva vida quotidiana, escola, família i amics. No fan res
d'extraordinari. Amb la família els conflictes normals per l'edat i
amb els amics i grup d'iguals, volen viure experiències buscant
sensacions noves com tots els adolescents d'ara i abans. Les famílies
bastant corrents pels temps que corren, diferents, però amb alguns
trets comuns, el desconeixement dels joves que tenen a casa i amb els
que no saben massa com manegar-los, per poder-los fer rutllar al seu
gust sense que els donin massa mals de cap.
La
directora que, no pot dissimular la seva procedència periodística,
aborda la història amb valentia i sense embuts, presentant-nos uns
personatges que els podem trobar en el nostre entorn, els
adolescents, funcionen com arquetips d'una realitat, però no com a
models, amb els que podem empatitzar més o menys, però que estan
aquí entre nosaltres.
El
llenguatge cinematogràfic, ben utilitzat, sintètic i estètic. El
tempo, adequat i en alguns moments lent i repetitiu, però amb una
intencionalitat estètica clara, portar-nos a un final imprevisible.
Amb uns actors joves en estat de gràcia i uns d'adults ben triats.
El
final, potser un advertiment, potser un desig de sacsejar-nos per tal
de que deixem de mirar als nostres adolescents com éssers que estan
passant per una etapa incomoda de la vida i comencem a veure'ls com a
persones que senten més, que no pas reflexionen.
La
aposta ideològica clara per una escola pública que es compromet amb
els problemes de tots els joves, felicitats, en un moment que que
sembla inevitable que se la vulguin carregar els pèssims gestors que
tenim, quan aquesta és un pilar fonamental de qualsevol societat que
s'estimi democràtica...., i perdoneu el meu discurs de sempre, però
és que jo hi crec.
Dura,
ben feta i una bona bufetada per reflexionar cap on anem tots plegats
!!!
Martina opina, ELS NENS SALVATGES
M’agrada
quan una pel·lícula m’arriba que se'n
diu vulgarment, tot i que això no implica que aquesta en sí, m’hagi
agradat. En aquest cas, m’ha semblat un
bon tema, però té un acabament poc sensible i pel meu gust massa
pretensiós.
Aquesta
obra narra mitjançant una panoràmica de tots els agents l’estat
de l’educació secundària a Catalunya. No
dubto pas que aquesta història sigui extrapolable a qualsevol altre
indret del globus terraqui on els prototips de professors, pares i
d’alumnes també podrien ser semblants.
La història
es centra en tres adolescents que viuen allò que els toca fer: una
etapa de proves, d’enfortiment de la
personalitat, d’emocions desconegudes i
una actitud valenta davant del desconegut. Els tres parteixen d’un
“Background”
quelcom diferent, però els uneix les ganes de viure experiències
plegats i els prejudicis, en tot cas, són pels adults i per tant ells, encara no en gasten.
Ens
explica una història en passat tot jugant amb salts en el temps, a fi
de traslladar-nos a una dimensió de qüestionament, a la que els
joves són sotmesos, degut a un fet que fins al final no se'ns
destapa i ens mostra com un d’ells
perd totalment el control de la seva conducta i actua
indubtablement salvatgement. No nego la fredor necessària per
explicar una història així, però recrimino la manera de fer-ho, en
la que em dóna la sensació que es culpabilitza d'aquesta conducta
als pares d’un del joves, cosa que em
sembla una mica cínica, agosarada i simplement innecessària.