“SI
TENIM PEL·LÍCULA, NO ENS FA FALTA DINAMITA”. Tarantino.
Citat
per Carlos F. Heredero, per Caimán Cuadernos de Cine en la seva
editorial. Juliol i agost de 2019.
Guió,
Quentín Tarantino.
Duració,
165 minuts.
EUA,
2019.
SINOPSI
Hollywood
anys 60. L'estrella d'un western televisiu, Rick Dalton (DiCaprio)
intenta amollar-se als canvis al mateix temps que el seu doble
(Pitt). La vida de Dalton està completament lligada a Hollywood i és
veí de la jove i prometedora actriu i model Sharon Tate (Robbie)
que, acaba de casar-se amb el prestigiós director Roman Polanski.
Tret
del Fimaffinity i traducció pròpia.
El director Quentín Tarantino. |
Carlos
F. Heredero, per Caimán Cuadernos de Cine en la seva editorial.
Juliol i agost de 2019.
NÚRIA
opina.
Una
pel·lícula que esperava, i per la que he interromput les meves
plàcides vacances al Pirineu, per baixar a Barcelona i anar-la a
veure amb la Martina.
M'ha
semblat un film esplèndid en alguns aspectes: reconstrucció dels
ambients de l'època, banda sonora i interpretació, i no tant en
altres com un excessiu metratge, un guió original, amb moltes
ocurrències i ben estructurat en les seves línies bàsiques, però
poc acurat en els detalls.
No
és que la pel·lícula no m'hagi agradat, no, és que simplement no
ha acomplert les meves expectatives i en algun moment se m'ha fet
pesada i avorrida. De fet, estic descobrint més valors d'aquesta, en
recordar-la que, en el gaudi de quan l'estava veient. Els diàlegs,
tot i ser molt austers i simples, n'hi han per sucar-hi pa, són
graciosos, crítics, irònics i corrosius, no hi ha res que els sobri
o els falti.
Hi
ha unes quantes qualitats de les pel·lícules d'en Tarantino que
admiro i valoro i per això m'interessen les seves propostes i les
segueixo. Una, és la seva capacitat per imaginar una altra realitat
al curs dels esdeveniments de les històries o fets reals dels quals
parteix. L'altra és que la seva nova proposta sempre és
transgressora i la violència 100 per % fictícia que ens ensenya a
la pantalla, serveix per fer justícia i posar les coses al seu lloc;
així es converteix en una violència creativa i curativa per
l'espectadora tranquil·la i pacifica que, prefereix el diàleg a
qualsevol altra acció. Aquest impuls justicier i de venjança contra
la tropa de malparits que hi ha al món, surt amb un efecte de
catarsi, com talment tenien les tragèdies gregues, aquesta sensació
m'encanta perquè et permet experimentar determinades sensacions,
sense sortir del teu jo pacífic, tranquil i dialogant. També perquè
malauradament, la realitat no acostuma a ser així. Tampoc em vull
deixar el tret definitiu i marca de la casa, en les seves històries
els protagonistes sempre són perdedors, gent vulgar que ens mostren
els seus defectes, contradiccions i qualitats, però on sempre acaba
guanyant la seva honradesa i lleialtat i en funció d'aquests
principis, actuaran. I aquesta és la veritable humanitat dels seus
personatges, uns dropos entranyables.
Una
bona opció pels amants d'en Tarantino que, en sabran apreciar totes
les seves qualitats.
MARTINA
opina.
En
Tarantino és ja tot un mite, de qui la gent suposo que espera acció
i omple les sales de tot el món, amb gent plena d'expectatives. I
vet aquí que, esperar molt d’alguna cosa, potser és la raó per
la qual crec que alguns amb els qui he comentat aquesta pel·lícula,
no els ha satisfet del tot.
A
mi personalment aquesta obra m’ha semblat àcida, d’humor amb
fons i una crítica fervent al propi món del creador. Un western
modern, amb grans figures consolidades que, amb una actuació
magistral posen en escena la por humana de fer-se vell i convertir-se
en algú que algun dia no serà volgut.
Situada
al Hollywood de 1969, aquesta comèdia, toca la fibra d’un dels
elements claus perquè el cinema funcioni, mitjançant un mirall
entre l’ego d’un gran actor i el seu doble. Tot un joc de
mirades, que simbolitzen complexos, sentiments obscurs i tot d’altres
disfuncions de les estrelles de l’escena.
Per
mi molt recomanable, tot i que amb aquest comentari potser
contribueixo en condicionar l'experiència de futurs espectadors,
però sempre que estiguis disposat a passar més de dues hores i
mitja, deixant fluir una història que toca grans temes, sense que
passi massa res, fins al final de tot.
Com va ser en veritat l'horrible assassinat a Hollywood, per part de Manson i la seva secta:
http://www.rtve.es/noticias/20190805/crimenes-familia-manson-final-sangriento-del-verano-del-amor/1976608.shtml
Curiós i interessant video informatiu del film:
https://www.youtube.com/watch?v=SZHqm0Ft76w
Fitxa completa, crítiques i informacions al Fimaffinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film169177.html
Com va ser en veritat l'horrible assassinat a Hollywood, per part de Manson i la seva secta:
http://www.rtve.es/noticias/20190805/crimenes-familia-manson-final-sangriento-del-verano-del-amor/1976608.shtml
Curiós i interessant video informatiu del film:
https://www.youtube.com/watch?v=SZHqm0Ft76w
Fitxa completa, crítiques i informacions al Fimaffinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film169177.html
Altres
opinions crítiques.
A
Caimán Cuadernos de Cine, número 85 en l'apartat de Réplicas,
surten dues crítiques a aquest film, que aporten consideracions a
reflexionar, diferenciades i molt interessants.
La
primera:
A
partir d'unes declaracions fetes per Tarantino l'octubre de 2003 a
la revista Rolling Stone i d'unes altres de Trump a la cadena de
notícies americana Vox.
Jonathan
Rosenbaum diu:
Aquestes
dues declaracions que suggereixen que la realitat es pot reduir (o
enlairar-se) a l'estatus de perfils mediàtics competitius- tals com
qui té la millor catàstrofe (o pel·lícula) o el gratacels més
gran ( o penis)- pot ajudar a explicar per què “Érase una vez en
Hollywood, d'en Tarantino, possiblement encarna l'eslógam de Trump:
“Make America great again.”
Per
ambdós allò que compte és allò que surt a la pantalla, de
l'ordinador, de la tele o del cine, no el de les vides perdudes
impossibles de filmar, o el dels cadàvers poc fotogènics(...)
La
melancòlica superproducció de Tarantino també evoca la nostàlgia
de la mitjana edat, cap a la suposada innocència dels anys 50, (...)
El
desig de retornar a un estat d'innocència és una part essencial de
la popularitat d'allò que entenc com a postura Trump/Tarantino.
M'afanyo a afegir que, això no significa que em sembli que les seves
postures siguin idèntiques o ni necessàriament similars en molts
aspectes concrets.
Així
i tot, estan units com siamesos per les seves visions compatibles del
món i dels mitjans com a elements intercanviables i indistingibles
entre elles. Ambdós són proclius als grans gestos teatrals que fan
olor d'arrogància sàdica, encara que els gestos de Tarantino són,
està molt clar, escenificacions i els de Trump sovint es
desenvolupen en el món real, amb conseqüències reals (i terribles)
(...)
El
món de Tarantino és intencionadament teòric, un comte de fades,
concebut per crear pors per després anar-les dissipant al llarg de
la pel·lícula, tot això intensificat, per allò que es disfressa
de bon humor i afecte per certs perdedors- la pràctica de Trump
podria ser vista com un intent de complir algunes (sinó totes)
d'aquestes suposicions, creant o animant el mateix tipus de pors
sense tractar de dissipar, mantenint-les operatius. El poder mediàtic
i allò que es pot derivar d'ell continua sent en els dos casos
l'objectiu, i l'odi venjatiu continua essent un ingredient essencial
per activar-lo.
La
conclusió utòpica de Tarantino no seria possible, sense la seva
manera prèvia d'animar les pors del públic que anticipa els crims
de la família Mason;
utilitzant
l'horror de la vida real com a valor d'entreteniment, de la mateixa
manera que ho va fer amb el nazisme a “Malditos
bastardos” i amb l'esclavitud en “Django
desencadenado”. Fins i tot podríem dir que necessita tant els
seus nazis i esclavistes imaginaris, tant com Trump necessita als
seus imaginaris violadors i indesitjables, per establir la seva
autoritat per crear un futur millor, per “fer Amèrica una
altra vegada gran”. Però
només les grans figures dels mitjans poden optar a ells.
M'agradaria
dir que, aquest és un punt de vista que m'ha fet pensar, però que
no comparteixo en la seva totalitat, sobretot perquè parteix d'un
principi que per mí no seria mai possible, ja que, el poder de la
representació del cine no és el mateix, ni de la mateixa qualitat
ètica i moral que la política.
A
part de que crec en el caràcter catàrtic de l'art, per reflexionar
sobre el món i gratar sobre el nostre fons amagat i desconegut.
Mentre que, la política, hauria de ser un lloc on, quan parlem de
democràcia, hauria d'estar condemnada i penalitzada la mentida que,
significa la manipulació de les persones per uns interessos
personals.