OMBRA
SURT DE LES TENEBRES, EVIDENCIANT LA SUPERVIVÈNCIA D'UNA PROPOSTA
ARTÍSTICA ELABORADA, QUE POTSER AVUI, EN EL REGNE DE L'EFÍMER I
VULGAR, PUGUI SEMBLAR MASSA PRETENSIOSA I INNECESSÀRIAMENT
ELABORADA, PERÒ ÉS EN AIXÒ ON RAU LA SEVA IMPORTÀNCIA I
TRANSCENDÈNCIA.
Paraules
de l'Àngel Sala en el seu article “Caligrafia del dragón”, a la
revista Dirigido por... de maig de 2019.
Guió,
Wei li i Zhang Yimou.
Xina
2018.
Duració,
116 minuts.
SINOPSI
El
comtat de Pei (Peixan) està sota l'administració d'un rei salvatge
i perillòs (Zheng Kai). El comandant militar del seu exèrcit (Deng
Chao), encara que ha demostrat la seva vàlua, fa servir tota classe
d'estratagemes per poder sobreviure a les traïcions que se
succeeixen a la cort del rei. Per això ha creat una “ombra”, un
doble que és capaç d'enganyar al rei i als seus enemics quan la
situació ho requereix. Quan el rei i el comandant decideixen
assetjar la ciutat emmurallada de Jing, començarà un combat mai
vist que sacsejarà els fonaments de la cort de Peixan.
Tret
de Filmaffinity.
L'ESTÈTICA DE LES IMATGES.
Opta
per una concepció cromàtica allunyada dels seus treballs com “Hero”
o “La casa de las dagas voladoras”, optant Yimou per una lectura
en clau cinematogràfica de la textura de la mateixa escriptura
xinesa, fent de la seva pel·lícula una mena de gravat monocrom, on
els grisos, negres i textures de quasi tinta xina o carbonet,
dibuixen un espai llegendari, decididament irreal. També ajuda la
concepció d'armes i escenaris allunyats de rigorós i entrant
clarament en la línia d'un wuxia més llegendari. De
fet, la gran set piece d'Ombra és l'atac final a la ciutat
utilitzant uns paraigües d'usos múltiples ( un altre ullet a les
mítiques armes impossibles del gènere com les guillotines
voladores), en una de les seqüències més sorprenents i
plàsticament inoblidables que s'han vist en el cinema dels últims
anys.
Anàlisi
de l'Àngel Sala en el seu article “Caligrafia del dragón”, a la
revista Dirigido por... de maig de 2019.
El director Zhang Yimou. |
REFERÈNCIES,
INFLUÈNCIES I TENDÈNCIA.
Hi
ha en la línia dramàtica de Yimou clares influències de la
tragèdia shakespeariana, així com una clara referència al chambara
japonès des dels posicionaments propis d'Akira Kurosawa, sobretot de
“Trono de sangre” 1957, “Kagemusha, la sombra del guerrero”
1980 o “Ran”1985, Hideo Gosha o Elichi Kudo, tota una carta
d'intencions de Yimou sobre la permeabilitat internacional d'un
gènere com el wuxia que
també explica la seva influència en l'exterior.
Anàlisi
de l'Àngel Sala en el seu article “Caligrafia del dragón”, a la
revista Dirigido por... de maig de 2019.
NÚRIA
opina.
Les
tres pel·lícules que he vist d'aquest director- “La casa de las
dagas voladoras”, “Hero” i “Sombra”- m'han agradat molt,
visualment són molt boniques. L'acció i les lluites cos a cos
formen part de la trama i aquestes es converteixen en una dansa
espectacular i una poesia visual magnífica.
Després
de passar un temps sense saber res d'aquest director ara apareix amb
una pel·lícula on se supera estèticament on la qualitat cromàtica
d'aquesta i els espais formen amb la trama una unitat molt ben
lligada. Una pel·lícula meravellosa, ficció pura i summament
onírica, on: les històries d'amor, la dignitat, l'orgull, l'afany
de poder, les traïcions i la fidelitat...formen part d'una tragèdia
llegendària a l'estil xinès.
Pel
meu gust, una gran pel·lícula, amb algunes postes en escena que no
oblidaré mai.
Pels
amants d'aquest tipus de cinema èpic i, ara amb un toc intimista...
un alumne del mestre Akira Kurosawa i altres, del gènere.
MARTINA
opina.
Les
llegendes sempre m’han agradat, per ser intemporals i pels temes
que tracten. A més en aquest cas m’ha semblat interessant la
reflexió entorn d’una de les meves temàtiques preferides; com és
la filosofia política.
D’aquest director n’hem sentit a
parlar força, de fet penso que va marcar una etapa on les grans
produccions orientals van arribar al cinema de masses d’occident i
potser fins i tot va ser un inici d’aquesta marxa sense retorn
contemporània. On la mescla cultural ens facilita que molts
llenguatges esdevinguin universals.
Tot i això en l’obra, pel
meu gust, hi ha massa relat basat únicament en la lluita. Que tot i
ser molt espectacular, i fins i tot diria que amb un gust refinat
mitjançant una estètica mesuradament acurada, fa que sigui al final
una producció més de gran format. De fet, bàsicament en destacaria
el desplegament de sofisticades tècniques de lluita, mostrades amb
molt de detall i la constant mostra de sang.
No obstant de la
ficció un en pot fer, si vol, un viatge en el temps i en la
simbologia de cada element representat. El que et permet dimensionar
la magnitud d’una era on les societats entenien la cultura de la
guerra com a mitjà relacional. Un sistema per buscar el sentit a la
figura del qui manava i que en aquest cas ens fan un radiografia a
gran escala.
En resum, l’exercici del poder és legítim, sempre
i que estigui justificat i suposo que des de sempre ens hem
qüestionat la seva transparència. Per mi una opció que encara que
no m’entusiasmi, però que no tot i així, m’ha entretingut una
llarga estona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada