ALLÒ
QUE ÉS REAL, ÉS TAMBÉ L'UNIVERS GESTUAL AMB EL QUAL TREBALLA
JOAQUÍN
PHOENIX
PER DESENVOLUPAR LA SEVA SORPRENENT INTERPRETACIÓ, UNA REVINDICACIÓ
DE L'ACTOR COM A COAUTOR DE LA POSADA EN ESCENA.
Paraules
d'en Sergi Sánchez en la seva crítica “El poder y la sangre”
per la revista Caimán Cuadernos de Cine, de l'octubre de 2019.
Guionistes,
Todd Phillips i Scott Silver.
EUA-
Canada, 2019.
Duració,
121 minuts.
Lleó
d'Or al Festival de Venècia per la Millor pel·lícula.
SINOPSI
Arthur
Fleck, viu amb la seva mare a Gotham. Li agrada ser còmic i fer
riure a la gent. Però la malaltia mental que pateix, li ocasiona
molts problemes i impedeix que moltes vegades la gent l'entengui.
El director Tood Phillips i l'actor Joaquín Phoenix. |
NÚRIA
opina.
Aquesta
pel·lícula no només no m'ha agradat, sinó que, m'ha desagradat
profundament. He passat dues hores patint davant d'un personatge
absolutament desolat i que com ell mateix afirma, “a la meva vida,
no he fet altra cosa que patir”. Com era d'esperar en aquest món
fictici de conseqüències fatals, acaba convertint-se amb un ésser
despietat. Aquest personatge, treu la seva ira i el seu malestar en
contra altres humans- que potser no tenen massa qualitat moral-
infligint la seva cruel violència justiciera, aleatòria i
indiscriminada. Un malestar que, esdevé sobretot provocat per la
seva desconnexió d'un món, amb el que no connecta i amb uns humans
amb els quals no té cap mena d'empatia, tot plegat provocat per la
seva malaltia.
Vaig
sortir del cine força trasbalsada i desconcertada, però amb la
sensació que m'havien enganyat que m'havien donat gat per llebre,
sense que jo me n'assabentés.
A
força d'anar-hi pensant he començat a descobrir els mecanismes
amagats, d'un cert engany que m'han provocat confusió i desconcert,
a l'hora d'entendre aquest film.
Aquest
film sense la interpretació que fa d'en Joker en Joaquín Phoenix,
no seria allò que és, ja que, la seva interpretació és sublim i
absolutament creïble. L'autoria de la història és gairebé tota
seva, malgrat que darrere hi hagi un guió que, no té gens
d'importància, ja que, és força absurd.
En
Joaquín Phoenix ha humanitzat un personatge que fins aquest moment,
era només un personatge de ficció de còmic malvat i pervers. Li ha
donat entitat humana, sents el seu patiment i la seva incomprensió
del món que el rodeja i se l'empassa, un món injust i cruel que
l'ignora, l'aparta i el desestima.
La
trampa rau precisament en aquesta empatia i credibilitat que el
personatge estableix i que com a l'espectadora t'atrapa.
En
Joker no pot tenir empatia però, l'espectadora si, i així és com es
produeix una trampa paradoxal i perversa.
De
tota manera crec que quan un personatge d'aquesta categoria trenca la
barrera de la ficció per atrapar-te amb la seva veritat, ha de ser
per alguna cosa, si això no es dóna, acaba sent gratuït i
innecessari, a mi no em cal.
Si
he d'anar al cine, al teatre a patir amb la ficció, vull que sigui
per alguna cosa i aquesta cosa és, per aprendre alguna cosa del
món on visc, dels humans amb els que convisc i de mi mateixa. Si no és
això, NO PAGA LA PENA.
MARTINA
opina.
Suposo
que inevitablement l'experiència cinematogràfica és immersiva,
exposada a la pròpia subjectivitat i lligada a l’estat d'ànim
propi. Per aquesta raó no puc evitar comentar, que tot i que em va
sorprendre, la irritació que li va crear a la Núria aquesta obra,
m’ha obligat a pensar-hi una mica més enllà. A priori, tot i
inquietar-me el relat, sentia que pel meu gust havia complert amb les
expectatives que en tenia i n'he gaudit, sense gaires sacsejades.
Havent-ho
deixat reposar un parell dies, allò que tinc clar és que admiro el
treball realitzat per Joaquin Phoenix, amb un doble joc gairebé
màgic. Interpretant el món intern i també l’extern, d’una
persona amb una ment que el trasbalsa i qui, pel meu gust, treballa
d’una manera gens superficial. Clarament hi ha artistes, qui els
papers de personatges que no estan dintre dels paràmetres, els hi
encaixen de meravella i penso que per aquesta obra ell era un
candidat ideal.
Tot
i això, respecte al fons de l’argument, he arribat a la conclusió
que trepitja tots els tòpics sense cap mena de sensibilitat i
desvirtuant la metàfora profundíssima que podria incloure la figura
d’un pallasso deprimit. Probablement per convertir-lo en un retrat
pel gran públic. Tot i això m’agrada, pel fet que per mi quan
l'audiència tenim ganes no només de veure històries de persones
amb vides genials, és símptoma d’una capacitat per voler
comprendre la realitat.
Interessant opinió de la sobrevaloració de la pel·lícula:
https://www.espinof.com/directores-y-guionistas/joker-esta-siendo-terriblemente-sobrevalorada-estas-razones
A la crítica Maria Lovera tampoc li ha agradat la pel·lícula:
https://as.com/epik/2019/10/13/portada/1570960045_507713.html
Fitxa completa i crítiques al FilmaFfinity:
Interessant opinió de la sobrevaloració de la pel·lícula:
https://www.espinof.com/directores-y-guionistas/joker-esta-siendo-terriblemente-sobrevalorada-estas-razones
A la crítica Maria Lovera tampoc li ha agradat la pel·lícula:
https://as.com/epik/2019/10/13/portada/1570960045_507713.html
Fitxa completa i crítiques al FilmaFfinity:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada