Rússia, 2014
Duració, 141 minuts.
El director, Andrey Zvyagintsev |
Del director
Aquest
és el seu quart llargmetratge, guanyador del premi al millor guió
del passat festival de Cannes.
Les
pel·lícules que ha fet són, El regreso, 2003, guanyador del
Lleó d'or a Venècia; El destierro, 2007; Elena,
2011, premi especial del Jurat a Un Certain Regard a Cannes.
Amb
aquesta pel·lícula ens ofereix una versió actualitzada del relat
bíblic de Job.
Sinopsi
Aquest
film ens explica la història de Kolia (Alexei Serebriaakov), Mecànic
que viu a prop del mar de Barents al nord de Rússia, amb la seva
segona dona Lilia (Elena Lyadova) i el seu fill adolescent Roma, del
primer matrimoni. Vadim Cheleviat alcalde de la ciutat, decideix
expropiar la casa de Kolia, on ell i la seva família porten vivint
tota la vida. La casa és preciosa, sobretot pel lloc on està
situada. La llum i el paisatge envaeixen tot l'interior d'aquesta,
creant un ambient molt especial.
Una
decisió arbitraria i absurda, presa per un polític corrupte,
dèspota i menyspreable. Aquesta decisió li porta a Kolia tot un
seguit de desgràcies i problemes que, comencen amb l'arribada del
seu vell amic Dmitri advocat que, ve de Moscou per ajudar-lo en els
assumptes legals.
Altres
informacions:
Inspirat
en el mite bíblic de l'Antic Testament del llibre de Job- Gènesis,
1:21.
Leviatan
és una bèstia marina, associada a les forces del mal, a Satanàs,
creada per Déu. Les forces del caos.
Alguns
consideren Leviatan com a símbol de la humanitat, en contraposició
a Déu.
De la
paraula Leviatan, se'n fa un ús genèric per denominar tots els
monstres marins.
També
està inspirada en l'obra Leviathan, escrita durant el S. XVII, pel
pensador i filòsof anglès, Thomas Hobbes. Aquesta obra, molt
important, en la història del pensament polític i filosòfic, parla
del contracte social i la creació d'un Estat ideal, la Commonwealth.
Abans de fer la seva proposta, analitza la naturalesa humana i
considera a tots els humans iguals física i mentalment i per tan
propensos a lluitar els uns contra els altres. Arriba a la conclusió
que, la condició natural de la humanitat, és un estat de guerra
perpetua i manca de moral. Resumidament, el llibre dóna arguments
perquè les persones abandonant la seva llibertat personal tan
problemàtica, estableixin un contracte social amb l'Estat regit per
un monarca absolut. En definitiva es tracta d'una justificació de
l'Estat absolut que, ha establert doctrina en la constitució de
l'estat de dret actual.
Diuen
que li va posar aquest nom, inspirat en la por que els anglesos
tenien a l'Armada espanyola, abans de la derrota d'aquesta, el 1588.
Mite i
pel·lícula
En el
mite bíblic, el mal que cau sobre Job, no és res més que una
aposta entre Déu i el diable, un joc intel·lectual per demostrar la
profunditat de la fe humana. La pel·lícula manté l'aspecte
d'injustícia i absurd que tanta complexitat dóna al relat. Però
difereix de la Bíblia en alguns aspectes molt importants. D'on ve el
mal? La resposta de Zviáguintsev és clara: de l'estat, de
l'església i de quasi totes les institucions socials, policies,
jutges, advocats...
El
modern Job
En els
nostres temps desencantats la pregunta no és, què seria capaç
d'aguantar l'home per acontentar a Déu? Una pregunta que, només té
sentit en un món on els reptes espirituals encara existeixen.
Si no,
que ens impedeix ser víctimes del mal més absolut, és a dir més...
humà?
La mort
de Déu, la barbàrie dels homes en el segle XX, els abusos de poder
econòmic i polític, del capitalisme tardà, tota una sèrie de
temes que el cineasta rus aborda amb intel·ligència i que donen una
nova dimensió a la història de Job(...)
Aurélien Le Genissel, per la revista Dirigido por...451, gener 2015.
Aquest film no ha agradat gaire a les autoritats russes
interessant aquest artícle del País 20.01.2015
http://www.elpais.com.uy/divertite/cine/pelicula-rusa-oscar-que-irrita.html
Aurélien Le Genissel, per la revista Dirigido por...451, gener 2015.
Aquest film no ha agradat gaire a les autoritats russes
interessant aquest artícle del País 20.01.2015
http://www.elpais.com.uy/divertite/cine/pelicula-rusa-oscar-que-irrita.html
NÚRIA opina
En
aquesta pel·lícula, s'explica una història terrible, producte
d'una absurda injustícia.
És
llarga, però té un bon ritme i no es fa gens pesada. Les imatges
són molt belles i tota la planificació d'aquesta està molt ben
estudiada. La llum i el color són immillorables i s'adiuen molt bé
amb el clímax dramàtic del film. La història té un bon guió, on
tot està ben lligat, però...
Tot
semblava perfecte per aconseguir emocionar, i aquí rau, segons la
meva modesta opinió, el gran defecte d'aquest film. No aconsegueix
emocionar prou, li falta alguna cosa... Després de pensar amb
Tarkovski, que m'encanta però, he arribat a pensar que potser és
una manera de narrar russa i que jo no acabo de copsar.
Si la
història corprèn, és més per l'esgarrifança que et produeix el
pensament de tot el terrible que està passant que, com s'explica
allò que passa a la pantalla.
La
considero una bona pel·lícula i crec que, és interessant anar-la a
veure per la visió que dóna de Rússia, dels mals d'un capitalisme
desenfrenat sense límits, de la corrupció d'un sistema i de les
conseqüències aniquilatòries del materialisme, sobre l'individu.
També,
cal considerar que, la pel·lícula és complexa i pot tenir moltes
altres lectures i que aquesta, pot ser una de les seves grans
qualitats.
MARTINA opina
Aquesta pel·lícula que adopta com a títol el terme Leviatan, crec que és bastant a temporal i, malgrat narrar una història concreta, on un home es troba immers en una disputa amb un alcalde, qui vol expropiar-li la terra sota la qual està construïda la seva casa. Entenc que, reflexiona sobre el constant conflicte en què pot derivar l’exercici del poder. L’escenari dels fets és preciós, la narració molt detallista e intimista i el tràngol pel qual passen els protagonistes és d’allò més fosc, injust i decebedor. La Rússia que se’ns presenta és, humil, tancada, fosca, corrupta i perjudicada per l’abús d’alcohol.
Personalment, he pogut gaudir traslladant-me a un altre món, suposo que llunyà però comprensible i on les problemàtiques socials demostren que, la manera com l’humà es relaciona, potser sí que és universal.
M'ha fet pensar en el greu que considero que és que, l’evolució no ens ensenyi a frenar la maldat de l’avarícia del poder. Fins i tot, he arribat a casa enfadada per la deshumanització que com a éssers, podem patir quan ens entossudim només a aconseguir el millor per un mateix.
Recomano aquesta obra a aquells fans del cinema d’autor, en particular i sobretot, per un dia on l’espectador busqui reflexionar sobre qüestions transcendents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada