LOS
PASOS OBEDECEN A MI ALMA (...), EL SENTIMIENTO ESTÁ AMARRAÓ AL
COMPÁS Y LO CONTROLO YO... Paraules de la Chana.
Documental.
Catalunya,
Islàndia, EUA, 2017.
Duració,
86 minuts.
SINOPSI
La
ballarina autodidacta, Antonia Santiago Amador, coneguda com la
Chana, té 67 anys i viu una vida tranquil·la a Catalunya. Entre els
anys 1960 i 1970, va ser una de les estrelles més grans del món del
flamenc, sorprenent amb el seu estil innovador, velocitat i ús
inventiu del ritme. Peter Seller amb qui apareix a The Bobo, 1967, la
va convidar a Hollywood. De sobte, en el pic de la seva carrera, va
desaparèixer d'escena.
Dècades
de ball, han desgastat el seu coc. Sensual, vulnerable, però
aparentment invencible, ens transporta a l'essència de la seva
passió i mentre decideix tornar als escenaris, després d'una pausa
de 25 anys. Un retrat sobre l'envelliment, la perseverança i la
reinvenció. La Chana revela una història inspiradora que
cristal·litza els enfrontaments entre els extrems i contradiccions
de la seva vida; entre l'artista a l'escenari i la dona darrera les
escenes.
Biografia de la Chana: https://es.wikipedia.org/wiki/Antonia_Santiago
Biografia de la Chana: https://es.wikipedia.org/wiki/Antonia_Santiago
LUCIA
STOJEVIC, la directora.
Va
estudiar Disseny Arquitectònic a la Universitat d'Edimburg, i
Direcció i Edició a l'escola de cinema de Praga. Ha produït
independentment més de trenta documentals per a The Guardian, The
New York Times i Global Post. El seu treball també ha estat exhibit
en el context del videoart, en exposicions a Viena, Graz, Barcelona i
Edimburg. El 2014 va fundar Noom Film SL. Una productora dedicada als
documentals creatius a Barcelona.
Tret
del DOCS. Barcelona. Mirades Inquietes. http://www.docsbarcelona.com/
La directora, Lucia Stojevic. |
NÚRIA
opina.
Quan
la Martina em va fer la proposta d'anar a veure aquest documental,
com sempre, tot seguit li vaig dir que, fet. Però un cop vaig
assabentar-me de què tractava em van agafar moltes ganes de veure'l,
i ara que, ja l'he vist, crec que hauria estat una veritable llàstima
no haver-ho pogut fer.
Dit
això, ja es pot intuir que no em queden massa coses per dir, llevat
que no sigui dir que, s'ha d'anar a veure perquè és un goig i una
felicitat...
Crec
que l'única cosa que em queda és donar algunes raons perquè cal
anar-la a veure.
La
primera, perquè el personatge del qual parla, La Chana Antonia
Santiago Amador, és una dona extraordinària, una d'aquelles
persones que té un enginy i l'art li surt del fons de la seva ànima
a l'exterior en forma de ritme flamenc i ens transporta al públic a
èxtasi...Modestament, potser hi haurà persones que no se sentiran
tan transportades i entusiasmades, però per aquestes també crec que
paga la pena conèixer a aquesta “bailaora”.
La
segona, és que com a obra cinematogràfica la directora, Lucia
Stojevic, sap fer-nos un retrat del personatge summament natural,
tendre i verídic.
Ara,
només resta agrair a La Chana per haver-se deixat retratat i als
espectadors entrar, en les esquerdes d'una dona tan genial com a
“bailaora” i tan entranyable com a persona.
Pel
que fa a la directora, gràcies per haver escollit a La Chana per
fer-li aquest retrat que has fet i haver-ho fet d'una manera tan
singular i ben feta.
MARTINA
opina.
Diuen
que el cinema és un dels instruments més importants per expressar
la identitat i els valors, tradicions, costums, comportaments i
creences d’una cultura. En aquest cas considero que val molt pena
veure aquest documental, precisament perquè ens permet entrar al món
d'uns personatges plens de caràcter, així com a tot el que pot
implicar la seva trajectòria en un entorn determinat.
Recordo
quan el 2013 vaig ajudar la seva directora, Lucija Stojevic, qui em
va contactar per a la gestió dels primers contractes amb la
protagonista. Per mi era tot un repte, ja que es tractava d'acostar
el llenguatge jurídic, a la relació entre una noia croata, criada a
Àustria i formada a Edimburg a una balladora de flamenc barcelonesa.
A priori, tot apuntava que s’entendrien, ja que una voldria produir
un documental i l'altra, no volia que li passés com a la seva mestra
(Carmen Amaya), de qui no es va parlar fins que no va estar morta.
Val
a dir que aleshores, jo tenia menys experiència que ara, però
sobretot era emocionant, ja que, era conscient que si allò s'acabava
consolidant, aquestes dues dones construïren plegades una peça on
poder parlar del flamenc mitjançant el caràcter de contrastos d'una
de les seves artistes més emblemàtiques. Dit en altres
paraules, ja des del primer moment vaig entendre, que es tractava
d'un projecte on dues artistes es trobarien i ens captivarien amb el
seu llenguatge: l'una des del cine i l'altre des del flamenc.
Per
una banda, la mirada en femení d'una jove productora independent,
qui ens trasllada a dos moments de la vida de la Chana. Al passat;
quan un estil propi de ball improvisat i salvatge la condueixen al
millor moment de la seva carrera i als motius que la fan
desaparèixer. I també, a la seva vida actual; a un poble a la vora
de la mar Mediterrània i documentant quan el 2013 va fer el retorn
als escenaris.
Aquesta
obra et convida a reflexionar entorn de la violència que va patir
aquesta artista, però molt més enllà d’això, et presenta a una
dona amb una força excepcional que ens explica que aquesta expressió
artística és una necessitat vital i que li permet expressar-se
lliurement.
En
suma, el relat d'aquesta directora, pel meu gust està molt ben
construït i amb un estil penetrant, pròxim i que t'integra de fons
en el dia a dia d'un personatge que t'explica la seva carrera
professional i qui és ella molt més enllà d'això.
També
per altra banda pots conèixer a Antonia Santiago, coneguda com La
Chana, actualment una senyora de 67 anys, balladora autodidàctica.
Qui a més va ser una de les estrelles amb reconeixement mundial del
món del flamenc, pel seu sorprenent estil innovador, per la
trepidant velocitat del seu ball i la seva innata capacitat per fer
un ús inventiu del ritme. Una dona qui demostra com encara avui
s’expressa mitjançant aquest art amb una fluïdesa impactant i
genuïna.
Tot
plegat una aventura entre l'avui, l'ahir, l'art, la comunicació,
l'expressió artística com un llenguatge únic, el flamenc, les
ferides que causa la violència, la feminitat i el món de la cultura
gitana.
Encara la podeu veure al Zumzeig, dissabte, dimarts i divendres:
http://zumzeigcine.coop/ca/calendari/
Festival DOCS. Mirades Inquietes:
http://www.docsbarcelona.com/category/seccions/f01-inauguracio-ca/
Encara la podeu veure al Zumzeig, dissabte, dimarts i divendres:
http://zumzeigcine.coop/ca/calendari/
Festival DOCS. Mirades Inquietes:
http://www.docsbarcelona.com/category/seccions/f01-inauguracio-ca/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada