dimecres, 25 de juny del 2025

SIRÂT. Director Oliver Laxe.

M'INTERESSA VEURE EN EL ÉSSER HUMÀ EL GEST DE MIRAR UN CEL HABITAT DE MITES, DE VEURE ALGUNA COSA QUE ET TRANSCENDEIX I ET SUPERA.
Paraules l'Oliver Laxe, escrit per Jara Yañez, per Caimán CdC, juny de 2025.
COM LARS VON TRIER A MALENCONIA (2011), CELEBRA LA LLUM QUE EMANA D'AQUELLS, QUE JA, NO TENEN RES A PERDRE.
Escrit per Manu Yáñez en la seva crítica a Fotogrames, juny 2025.
LA MORT NO ÉS UN FI EN ELLA MATEIXA, SINÓ UN MITJÀ PER SENTIR LA VIDA AMB MÉS FORÇA.
Paraules d'Oliver Laxe, citades per Jara Yañez en l'Editorial per Caimán CdC, juny de 2025.

Guió, Oliver Laxe i Santiago Fillol
España, 2025
Duració,
Premis, Premi Jurat, Cannes 2025.

EL TITOL

Sirât, és el pont que segons l'islam creua l'abisme dels inferns per connectar amb el paradís i que, tothom ha de creuar, en morir, amb el risc de caure-hi.
Troba una profunda connexió amb la cultura rave. La dansa com amb forma de trànsit, es converteix en un mecanisme alliberador davant d'allò sempre imprevisible, desconcertant, enigmàtic i fins i tot misteriós i dolorós, del món. Una idea d'evasió que condueix, tanmateix, a la de viatge (sensorial i físic) i a la recerca, el pelegrinatge i el retrobament amb l'altre com a l'alternativa de refugi possibles.
Escrit per Jara Yañez, en la seva Editorial de juny de 2025, per Caimán CdC.

SINOPSI
Lluís, fa temps que no sap res de la seva filla Mar, l'última notícia que va tenir d'ella és que anava a un rave al Marroc. Decideix anar-la a buscar amb el seu fill de dotze anys, pel sud del Marroc en alguna rave perduda pel desert. Seguint aquest possible rastre, inicia un viatge que canviarà la seva vida.
Sergi López i Oliver Laxe

EL DIRECTOR, DIU

Som molts els que assistim horroritzats a una certa falta de coherència en els valors i no hi ha societat més neurotitzada que és la occidental.
Molt mirem cap a fora i desertem d'alguna manera, ja que no ens sentim identificats amb aquest retruc de timbals de guerra que sentim ara.
Recollit per Jara Yañez en la seva entrevista al director per Caimán CdC, juny de 2025.
Crec que és més poètica que res, per molt que connecti amb aquests temps. Hi ha una consciència que això s'acaba i al mateix temps, un desig que s'acabi aviat. Que tot canviï i que passem a una altra cosa.
Transcrit per Ricardo Rosado a una entrevista al director. Fotogrames, juny de 2025.

NÚRIA, opina

Aquesta és una pel·lícula que sortosament veurà molta gent i que tindrà els seus fans i els seus detractors. Provocarà la sortida de moltes paraules de moltes categories i segurament amb la possibilitat de fer un catàleg de possibles adjectius en positiu, negatiu i neutre... allò que és menys possible, és que deixi indiferent.
En aquest cas, jo soc de les que el film m'ha agradat molt, la recomano sincerament, vaga la pena viure aquesta experiència, que és una aventura en tots els sentits. Recomano, per sobre de tot anar-la a veure el cinema, ja que l'efecte, mai serà al mateix, vist al sofà de casa amb la dinàmica familiar corresponent, posada i irrompent, l'atmosfera. Cal veure-la en la comunió i el silenci de la sala gran, plena de gent, vivint la mateixa experiència que tu i resistint-se o no, a experimentar determinades emocions i sentiments.
És molt difícil amb un film tan mirat i analitzat des de diferents llocs dir alguna cosa original, diferent o nova: la llum de la història està en el fet que, la resistència i d'insubmissió és l'únic camí possible al malson masclista i egocèntric que, estem patim en aquests moments al món.
És d'aquells films que, al marge d'agradar-te o desagradar-te, cal deixar-lo i no emetre judicis, ni crítiques precipitades. Vol el seu temps, per poder-la pair.
Gràcies a Oliver Laxe i a tot l'equip que, des de diferents llocs han fet possible aquesta pel·lícula.

MARTINA opina

Aquesta peça al meu entendre és penetrant, frenètica i rabiosa. Crec que senzillament et submergeix a un mal viatge. Jo francament en molts moments volia sortir-ne, decidida a prendre perspectiva. Però el seu ritme visceral, els fets inquietants i l’elevada especulació creixent, que encara pot anar a pitjor, s’ha apoderat de mi en tot moment.
La música és molt present i com diuen en vàries situacions, no s’escolta aquí es balla. Els personatges, veraços i reals, t’ensenyen que malgrat no haver-hi temps per mostrar-ho tot a l'audiència, tenen molt més, molta trajectòria. Els paisatges construeixen l'escenografia majestuosa, on passen tots i cadascun dels fets brutals, il·lustra aquest relat amb una bellesa mesquina i salvatge.
La narrativa d’aquest artista és molt particular, confesso que m’angoixa, però al mateix temps em convida a pensar en les moltes metàfores que de forma lligada i envoltant-te et va plantejant.
Per qui no el coneix, al director, crec que vaga la pena descobrir-lo amb aquesta obra i en una sala de cinema. El seu llenguatge sensorial necessita una gran pantalla, un equip de so com cal i predisposició a enfondir. Les seves històries diria que, parlen d'una societat cafre.

Una entrevista molt interessant dmb Oliver Laxe a Carne Cruda:
La música de Sirât, de Kangding Ray:

UN VIATGE A TRAVÉS DEL SO
Vaig buscar un músic que pogués dialogar amb la part més rabiosa del techno, més mental, però sempre amb una capa molt psicodèlica, profunda i espiritual.
Volia que tant les imatges com la música es desmaterialitzessin i que arribéssim a unes notes més pures i depurades.
Els altaveus són com boques que a través de l'electricitat fa que emanin missatges.
Recollit per Jara Yañez en la seva entrevista al director per Caimán CdC, juny de 2025.
Necessitava un músic que dialogués amb la ràbia de la meva joventut, llimada amb els anys, i que fos capaç de convertir-la amb alguna cosa més esotèrica i ambiental a mesura que avança la trama. Fou llavors quan vaig conèixer a David (Kangding Ray), amb qui he arribat el zenit de la meva creació. Ha sigut una eina que m'ha permès arribar més lluny que mai com a cineasta.
Paraules del director, transcrites per Ricardo Rosado en la seva entrevista. Fotogrames, juny de 2025.


















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada