dijous, 7 de desembre del 2017

THE SQUARE. Director, Ruben Östlund.

(...)UNA MIRADA DURA I DESPIETADA TAMBÉ POT RESULTAR COMMOVEDORA. I, ES TRACTA D'AIXÒ, NO ?
Paraules de Carlos Losilla en el seu l'article, “La emoción tras las ruinas” per Caimán Cuadernos de Cine, 65, novembre de 2017.
Direcció i guió, Ruben Östlund.
Suècia, Alemanya, França, Dinamarca, 2017.
Duració, 142 minuts.

Palma d'Or de Cannes 2017.



                                        
SINOPSI
Christian, manager o curator d'un Museu d'Art Contemporani d'Estocolm, camina despreocupadament per una zona del centre d'aquesta ciutat, tot anant cap a la feina. Se senten els crits d'una dona que demana auxili. Ell s'atura com moltes altres persones. Quan tornen a escoltar-se crits, ell i un altre home es disposen a aturar el marit d'aquesta que sembla que, la vol agredir. La situació es calma i tots desapareixen. Llavors, Christian es sent com un heroi, fins que es dóna compte que li han robat la cartera i el mòbil i així comença tot...

El director suec, Ruben Östlund.
NÚRIA opina.
L'anterior pel·lícula d'aquest director, “Força Major”, ja la vaig trobar força sorprenent i em va agradar molt, tant la temàtica, com el tractament que en fa.
Aquesta però, una història inversemblant que surt d'un dels països més rics de l'Europa del nord, culta, desenvolupada i potser feliç...
Ens narra un fragment de la vida d'en Christian, mànager o curator d'un museu d'art contemporani d'Estocolm.
Ell, presumit, ridícul, sense mala fe, i amb una innocència, vorejant a la imbecil·litat. Que viu tan tancat en el seu món que, ja és incapaç de reflexionar i actua per la simple inèrcia dels esdeveniments que l'arrosseguen. Sense capacitat per encarar-los amb les seves genuïnes decisions, dedicat a una activitat convertida en lúdic recreativa, sense cap sentit.
El film s'acaba constituint com un entramat de crítica irònica i lacerant a la societat neoliberal, on a part de vendre productes materials, allò que es ven més en aquests moments, són il·lusions i idees que se'ls ha despullat del seu contingut i caduquen ràpidament, donant pas a les noves que van empentant per ocupar el seu lloc.
També queda clarament explicitat en la narració, la presentació d'una societat del benestar que, cada vegada s'allunya més d'un sector de la població, a la qual exclou per la via de l'empobriment. Sector que cada vegada augmenta més, tot evidenciant unes grans diferencies que, a les ciutats es fan més evidents perquè poden conviure tots junts en unes determinades hores del dia, sense que això generi cap aparent conflicte, per part de ningú.
Alguns han criticat la llarga durada del film, però per mi està bé, ja que, tracta molts temes i cal un temps per anar-los podent mostrar i assimilar.
La pel·lícula m'ha agradat molt i trobo que té moments d'una comicitat dramàtica absurda, genials.
La recomano a tothom crític amb el moment social i econòmic actual. No la recomano, als esperits sensibles que prefereixen amagar el cap sota l'ala i fer el joc al sistema i entregar-li la seva ànima.

MARTINA opina.
Aquesta obra de Ruben Östlund té el seu costat fosc, en el tipus de crònica que fa. Una mirada que retrata una societat hermètica, desigual i plena de comportaments destinats a només presentar les bondats humanes de portes enfora. Però, també té la seva part de llum, en quant sap portar la crítica al terreny de l’humor, potser buscant provocar mitjançant la ira i segregant de manera molt clara el rol de què apareix a la pantalla i el de l’espectador, que ho analitza.
A mi m’agrada aquest tipus de relats antropològics, tot i que segons entenc, em dec perdre part del llenguatge cultural donat a l’origen escandinau, d’aquesta obra. Dit en altres paraules, crec que de manera general, aquesta proposta es presenta mitjançant un ús del llenguatge cinematogràfic que és universal, però dels seus mitjans em fa sentir que, hi ha part de la simbologia que no comprenc. Potser perquè desconec les dinàmiques socials d’aquell context.
No obstant això, mitjançant la intencionalitat de crear una atmosfera molesta, els aspectes visuals et permeten endinsar-te en els patrons socials que revisen l’estat de salut de l’individu, de manera global i esbrinar en temes que afecten també al nostre entorn.
En el seu darrer treball aquest mateix director, crec que va fer una obra mestra: Fuerza mayor. On, al meu entendre analitzava <la por >, des del seu vessant més irracional. Una temàtica que li dono voltes darrerament. Consegüentment tenia moltes ganes de poder veure més d’aquest director. Val a dir que, en aquesta pel·lícula m’ha costat una mica seguir un relat on s'inclouen moltes coses i que després lligar-ho tot.
En resum, crec que aquesta obra enllaça coses relacionades entorn del rol de l’art en la societat occidental. Ho fa amb una perspectiva que estripa tots els clixés de l’aura genuïna d’aquest camp. Escanejant un personatge principal que explica la magnitud del ser individualista actual.
En definitiva pel meu gust una opció molt recomanable.

En aquesta fitxa del Verdi, trobareu informació rellevant del director sobre la gestació de la pel·lícula:
http://fitxes.cines-verdi.com/pdf/thesquare_bcn.pdf

Crítiques, tràilers i altres informacions d'utilitat:
https://www.filmaffinity.com/es/film664294.html

On la podem veure:
https://www.butxaca.com/ca/cine/cartellera/details/the-square/128094











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada