diumenge, 22 d’abril del 2018

BARBARA. Director Mathieu Amalric.


VOLÍEM TRANSMETRE LA SENSACIÓ QUE, LES IMATGES PODIEN CAPTAR ALGUNA COSA COM L'ESPERIT DE BARBARA.
Tret de l'entrevista que Carlos Losilla va fer a Mathieu Amalric en el festival de Sevilla i publicada a Caimán Cuadernos de Cine, abril 2018.


Guió, Mathieu Amalric i Philippe Di Folco.
Duració, 98 minuts.
França, 2017.
Premis:
2017, Festival Cannes. Millor narrativa poètica (Un Certain Regard )
Festival Sevilla. Millor direcció.
Premis Cèsar. Millor actriu, Jeanne Balibar i so.


SINOPSI possible, interpretada per Àngel Quintana.
No és un biopic, ni és un documental sobre la cantant Barbara.
Mathieu Almaric proposa un doble joc de miralls: filmar a Balibar fent de Barbara, però també fent d'ella mateixa. Per això la imatge d'amb dues actrius no para de confondre's i fusionar-se. No es tracta només d'un treball meticulós de caracterització i aprenentatge detallat per la seva gestualitat, sinó també d'un treball notable centrat en la possible vampirització de la seva aura. Sense l'aura de l'actriu, mai hagués pogut existir ni el mite, ni la llegenda.
Fragment tret de la crítica “Vampirización de un aura” de l'Àngel Quintana, per a Caimán Cuadernos de Cine, abril 2018.

El director i actor, Mathieu Amalric.
Filmografia del director:



NÚRIA opina.
Aquest personatge de Barbara, per mi, està carregat de simbolisme melangiós: l'escoltava repetitivament a divuit anys al menjador de la meva nova llar de Valldoreix, tot just estrenada al món dels adults. Mentre intentava entendre-ho tot, sense entendre res, però amb un candor i empenta que, ara penso que, feien esgarrifar.
El disc de la Barbara va quedar oblidat entre el munt de vinils que m'han acompanyat, casa darrera casa, de les múltiples que he estat. Finalment va anar a raure a la de Serrat, en un armari amb tots els altres discos i el tocadiscos.
Un bon dia, quan la Martina anava d'adolescent tot remenant l'armari per escoltar música, el va posar. Per mi va ser una gran flipada, la meva filla petita evocava els meus records d'adolescent llençada i insensata a traves d'una música antiga.
No vaig dir res... A la Martina sembla que la Barbara li va agradar, ja que cada vegada que venia a Serrat, la posava un cop aixecada, per anar-la escoltant mentre esmorzava.
Aquesta és la història mútua del nostre interès comú per la pel·lícula. Tenim un lligam molt directe amb aquesta veu avellutada i brillant que t'arrossega als llims sofisticats de la melangia, en versió francesa.
Crec que, malauradament, no he entrat en el joc de miralls que el director fa entre el mite creat pel personatge real i la seva representació per l'actriu que la interpreta i l'enamorament del director, per l'actriu i el mite de la cantant...
Desitjo que algú tingui més sort que jo i pugui gaudir d'aquesta bona pel·lícula.

MARTINA opina.
Aquest film, titulat amb el nom artístic de la dama de negre de la cançó francesa (Monique Andrée Serf), no ens el podíem perdre. Tot i que crec que no ha encaixat amb el que n’esperava. Primer, ja que, en realitat l’entenc com un homenatge a un caràcter molt interessant dels anys 60, un tribut a una artista que des de fa molt de temps m’ha fascinat i opino que, en aquesta narració es perd en el propi relat.
Però també perquè ella té una veu única, immensament densa i plena de vitalitat que omple molt d’espai i crec que en aquesta obra li falta espai. Tampoc és que personalment m’hagi desagradat el joc de miralls, que interpreto que hi ha entre l’actriu i la mateixa cantant. No obstant, he pecat en tenir unes expectatives que m’han condicionat, per poder entrar en allò que m'estaven explicant i com.
No ser si sabria explicar el motiu d’aquesta adoració per aquesta veu tant especial, ja des de fa molts anys tenim un vinil seu amb només 5 cançons i malgrat haver-lo escoltat infinites vegades, mai em cansen les seves melodies. Entenc que, sent així, es fa més complicat que pugui interessar-me veure’n algunes de les seves debilitats.
En qualsevol cas, diria que val la pena, només pel fet de que es tracta d’una pel·lícula que és diferent, autèntica i que parla de una gran cantant.

Parlant de l'encís que la seva veu ens ha provocat, no podien faltar aquí algunes de les seves més emblemàtiques cançons de la Barbara:
La meravellosa, Göttingen:
https://www.youtube.com/watch?v=s9b6E4MnCWk
Je ne sais pas dire:
https://www.youtube.com/watch?v=7ey61JKO2ow
L'aigle Noir:
https://www.youtube.com/watch?v=tk6YruMrx2s





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada