dissabte, 17 de febrer del 2018

PHATOM THREAD. EL HILO INVISIBLE. Director Paul Thomas Anderson.

AMB LA MATEIXA PASSIÓ ARTESANAL AMB LA QUAL WOODCOCK MODELA ELS SEUS BRODATS D'ENCAIX, SEDES I MUSSOLINES, PAUL THOMAS ANDERSON ESTILTZA LES SEVES IMATGES AMB UN SOFISTICAT TRACTAMENT DEL CEL·LULOIDE EN 35 mn.
Paraules de Carlos F. Heredero, Focos. Miradas, silencios y fantasmas. Caiman Cuadernos de Cine. Febrer de 2018.


Guió: Paul Thomas Anderson conjuntament amb Daniel Day-Lewis.
Duració, 128 minuts.
EUA, 2017.

SIGNIFICAT del TÍTOL ORIGINAL
El fil fantasma, del títol original del vuitè llargmetratge de Paul Thomas Anderson, es refereix a una expressió que feien servir les cosidores del East End del Londres victorià , al sortir de les llargues jornades al taller. En tornar a casa les dones esgotades, sentien les seves mans moure's de manera involuntària, amb els dits premuts com si estiguessin cosint fils invisibles, fantasmes.
Tret de l'entrevista de James Bell a Paul Thomas Anderson, publicada a Caimán Cuadernos de Cine, febrer de 2018.


SINOPSI
1950, Londres de la postguerra el famós modista Reynolds Woodcock i la seva germana Ciryl estan al cap de la moda britànica, vesteixen a la reialesa, a les estrelles i a qualsevol persona important de l'època. Un dia el solter Reynolds coneix a la jove Alma i s'enamora d'ella, convertint-la en la seva musa i la seva amant. A partir d'aquí la seva meticulosa i ordenada vida es veu alterada, per l'amor.
Versió i traducció pròpies tretes de Filmaffinity.

El director Paul Thomas Anderson.
INFORMACIÓ DEL GUIÓ
(...) un personatge amb uns pronunciats trets de caràcter (dibuixats a l'uníson durant l'escriptura del guió per Anderson i Day-Lewis), li van ser inspirats al director per les figures reals del dissenyador espanyol Balenciaga (del que Woodcock hereta la seva vida monacal, consumida totalment per la seva obsessió al treball i el seu elitista despit pel pret-a-porter ) i dels britànics Hardy Amies (del que recull el seu despit pel concepte chic en la moda), Charles James (caracteritzat per l'obcecació que tornava un cop i un altre al mateix vestit) i Norman Hartnell
que, amb la seva misantropia i amb la seva relació amb la seva germana Phyllis, com a sòcia empresarial, es veuen reflectits al film.
Paraules de Carlos F. Heredero, Focos. Miradas, silencios y fantasmas. Caiman Cuadernos de Cine. Febrer de 2018.

INFORMACIÓ DE CARTELLERA BARCELONA I ESPAÑA 19/2/2018:
https://www.ecartelera.com/peliculas/phantom-thread/

NÚRIA opina.
Una història que té moltes lectures i molts afluents d'aquesta, parla essencialment i preferentment de les relacions de parella, de la complexitat que aquestes, la majoria de vegades, han estat brodades, com és el cas d'aquesta pel·lícula.
Crec que és una lliçó magistral de com l'art de cinema pot explicar això, amb tots els components d'aquest i la paraula com un complement exterior que, a vegades ajuda a explicar allò que succeeix pel que diu i altres per allò que amaga darrere d'allò que diu, però sempre utilitzada amb mínims. Aquí els mínims estan per sota dels paràmetres de Bergman que, ha utilitzat aquest tema amb una obsessió militant.
A mi m'ha semblat magistral, i m'ha agradat molt.
Si, és freda, distant i amb un punt morbós, talment com allò que ens vol explicar.

MARTINA opina.
Paul Thomas Anderson és un director que val la pena, del que nosaltres hem vist coses molt interessants i que un cop més ens ha conquistat.
Una pel·lícula profunda, inquietant i que no et pot deixar indiferent. Una feina molt ben cosida, mai més ben dit, tant en la tria dels protagonistes com en la seva compareixença.
Per mi una opció molt equilibrada: comèdia, drama i una història d’amor que evoluciona com es tractés d'un romanç.

INFORMACIONS ADDICIONALS:
MÉS ENLLÀ del TÍTOL
Però Anderson treu qualsevol gir brusc d'aquest joc subterrani, tot angle afilat, conscient com és que, les transformacions internes i els rols canviants en les relacions de parella, són una realitat invisible en els seus moviments i conformen una etèria boirina, la naturalesa de la qual pertany a l'àmbit de l'inefable i de l'irrepresentable.
Tret de l'entrevista de James Bell a Paul Thomas Anderson, publicada a Caimán Cuadernos de Cine, febrer de 2018.

TÈCNICA I ART.
Amb la mateixa passió artesanal amb la qual Woodcock modela els seus brodats d'encaix, sedes i mussolines, Anderson estilitza les seves imatges fent servir el cel·luloide de 35 mm, amb un sofisticat tractament (nou mesos de proves) i fotografia (subexposada en les preses i pujada de llum en el positivat) proporcionen subtils capes de granulat i textures; d'exactes gradacions cromàtiques matisades per una atmosfera suau, però embolicant espessor matisat pel fum que filtra la llum; d'una acurada i sempre significant planificació.
Tret de l'entrevista de James Bell a Paul Thomas Anderson, publicada a Caimán Cuadernos de Cine, febrer de 2018.

EXCEL·LENT CONCLUSIÓ de CARLOS F. HEREDERO
Abocats al precipici que sobre sota els peus del patriarcat exercit per Woodcock, però també sota la racionalitat dels espectadors, descobrim el fascinant ballet de mirades i silencis orquestrats pel cineasta, dibuixa una coreografia estilística en la qual la passió per l'art (Reynolds o Anderson), lliura una complicada lluita per la passió per la vida (d'Alma): una lluita que ambdues forces es poden desvetllar tant fructíferes i vitalistes com malaltes i destructores. Una sobirana i monumental lliçó de cine.
Tret de l'entrevista de James Bell a Paul Thomas Anderson, publicada a Caimán Cuadernos de Cine, febrer de 2018.

Al Fimaffinity trobareu fitxa completa, més informacions i critiques: 
https://www.filmaffinity.com/es/film346983.html


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada