diumenge, 4 de febrer del 2024

PERFECT DAYS. Director, Wim Wenders.

DE SOBTE, UNGIT EN UNA SAVIESA FÍLMICA QUE, EN EL SEU CAS SEMBLAVA PERDUDA, WENDERS FILMA AMB EXTREMA CONCRECIÓ, TORNA A UTILITZAR AMB MOLT DE SENTIT LA MÚSICA POPULAR I SAP ATRAPAR AMB UNA HISTÒRIA REDUÏDA A LA SEVA MÍNIMA ESSÈNCIA.
Escrit per Quim Cases per Dirigido, gener de 2024.

Guió, Takuma Takasali i Wim Wenders.
Japó, Alemanya, 2023.
123, minuts.
SINOPSI
Un home de mitjana edat que es dedica a tenir cura i netejar d'uns vàters públics de la ciutat de Tòquio, combina el rigor de la seva feina amb la seva afició per la lectura, la música i la fotografia per captar la llum dels arbres.
El director Wim Wenders i l'actor Kôji Yakusho.
Una bonica fusió de cultures, en els que es poden endevinar els ben coneguts gustos de Wenders i, al mateix temps, una manera de retratar l'anacrònica bombolla emocional en la qual Hirayama viu el seu present.
Ens trobem amb un Wenders molt diferent del de les seves obres anteriors, menys ampul·lós, però amb molta més veritat en les seves imatges.
Escrit per Carlos F. Heredero per a Caimán CdC, gener de 2024.

NÚRIA, opina
En sortir del cinema em preguntava i li comentava a la Martina: aquesta pel·lícula és un bonic catàleg de vàters públics o una bella i poètica història sobre la senzillesa de la vida?
Doncs, molt curiós, però llegeixo en una de les meves revistes de cinema, el següent: Sentia una forta enyorança del Japó i li vaig comentar a la meva dona que el pròxim viatge seria allà. Llavors, vaig rebre la invitació per realitzar un projecte documental sobre un conjunt de vàters públics de Tòquio. El maig de 2022, vaig viatjar al Japó i vaig quedar molt parat, no només per la destresa arquitectònica d'aquests, sinó també per la idea mateixa de dedicar tant d'esforç a la seva construcció i cura. Vaig decidir que allò havia de ser explorat en una ficció. Paraules de Wim Wenders, recollides per Manu Yáñez en una entrevista per Fotogrames, gener de 2024.
És una pel·lícula revolucionària, perquè s'oposa absolutament al ritme imposat pel capitalisme en els nostres temps, fins i tot en el cinema. També és revolucionària perquè fa una exaltació de l'austeritat i finalment perquè tot això, no està renyit ni amb el gaudi, ni amb l'art. Ja que la vida de Hirayama, és una petita obra d'art de la senzillesa, l'austeritat, la dignitat i l'amor, lluny de qualsevol romanticisme, l'amor per la vida pròpia i dels altres.
Cal anar-la a veure sense expectatives, sense esperar res, pel fet que, crec que és la millor manera de trobar-ho tot.
MARTINA opina.
Wim Wenders és sabut que sap fer cinema, que a més sent ja una persona en edat de jubilació continua en bona forma com per fer feina original i per mi se li ha d'agrair que amb aquesta proposta ens acosta a una essència humil i alegre del bon viure.
Crec que amb el relat d'un home senzill i amb principis ens convida a reflexionar sobre la figura dels herois, la sobirania del treball i de quina manera creant una identitat pròpia tot seria possible.
Pel meu gust un plaer, tot i que no puc negar que en algun moment la parpella superior volia fer caiguda lliure, com en una mena d'èxtasis on m'hauria provocat una enorme satisfacció seguir escoltant el ritme de com avança el relat pausat, amb els ulls tancats. Mitjançant aquest passeig pels banys exuberants de Tòquio, que en format cíclic, el to narratiu et proporciona un viatge en primera classe per un món únic i espacial com el que aquest gran cineasta sap crear.

Més informacions:

FUSIÓ DE CULTURES EN LA MÚSICA
*Perfect Days- Lou Reed
*Sunny Afternoon- The Kinks
*Feeling Good- Nina Simone.

WIM WENDERS I EL JAPÓ

El 1982 en el vintè aniversari de la mort d'Ozu. Vaig tornar a Tòquio en un impuls espontani de fer un film sobre la seva petjada. En els seus films, Ozu sempre va registrar els canvis de la ciutat de Tòquio i la societat japonesa. (...)Des d'allà vaig començar a establir una relació molt profunda amb el Japó i anava molt sovint i també feia altres pel·lícules i després de cinquanta visites vaig deixar de comptar. Es va convertir amb la meva segona pàtria i em sentia nostàlgic quan passava molt de temps sense tornar-hi. Em sento molt prop de la cultura i el poble japonès: la seva atenció al detall i el seu respecte per altri, la seva recerca del bé comú. Setanta anys després de la mort d'Ozu vaig pensar: vull tornar a rodar un film a Tòquio i així va néixer Perfect Days.
Paraules de Wim Wenders, recollides per Daniela Urzola en una entrevista per videotrucada el 4/12/2023. Caimán CdC, gener 2024.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada