dissabte, 17 de febrer del 2024

POOR THINGS. POBRES CRIATURAS. Director, Yorgos Lanthimos.

UNA DE LES COSES QUE SEMPRE TINC AL CAP QUE HAIG DE FER A LES MEVES PEL·LÍCULES, PERQUÈ SIGUIN PROU OBERTES QUE, SEMBLIN MOLT PRECISES I ESPECÍFIQUES, PERÒ AL MATEIX TEMPS DONIN LLIBERTAT D'INTERPRETACIÓ PERQUÈ CADASCÚ S'EMPORTI ALLÒ QUE VULGUI.
Paraules de Yorgos Lanthimos en l'entrevista feta per Gabriel Lerman, per la revista Dirigido, gener 2024.
DIFÍCILMENT ESCAPARÀ DE LES CONTRADICCIONS QUE GENEREN LES SEVES FORMES RESPECTE AL SEU DISCURS ARGUMENTAL.
UNA AL·LEGORIA PRÒPIA DE L'ART POMPIER INFLAMADA DE PRETENSIONS SOLEMNES TAN BUIDES COM UNA CLOSCA SENSE RES DINS.
Paraules de CarlosF. Heredero, en el seu article, “Art pompier”, per a Caimán CdC, febrer de 2024.

Guió, Tony McNamara i Yorgos Lanthimos. Sobre la novel·la, Pobres criatures, escrita per l'escriptor escocès, Alasdair Gray 1992.

Irlanda, Gran Bretanya i EUA, 2023.
Duració, 141 minuts.
SINOPSI
Bella Baxter és una jove ressuscitada per un brillant i poc ortodox científic, Dr.Godwin Baxter. Sota la protecció de Baxter, Bella està neguitosa per aprendre. Famolenca de conèixer món Bella s'escapa amb Ducan Wedderburn, un sofisticat i pervers advocat, en una aventura desbocada pels continents. Lliure dels prejudicis de l'època.
Filmaffinity (amb alguna conclusió escapçada)

El director, Yorgos Lanthimos.
LES BONES INTENCIONS del DIRECTOR
Crec que el món ha canviat en aquests deu anys últims, com a mínim a Occident, hem estat veient pel·lícules que, parlen de la percepció que tenim de la posició de la dona en la societat. A poc a poc ens n'hem adonat com això ha estat construït i limitat(...)Crec que la majoria de la gent està intentant entendre una mica millor la situació per poder-la canviar. Això ha ajudat a la recepció que està tenint Pobres criatures.
Fa poc encara no s'entenia les raons per les quals és important explicar la història d'una dona que està intentant de construir el seu propi camí i vol conèixer al món a la seva manera, i no com la societat li vol imposar. Ara això és més comprensible i les raons per les quals cal explicar-ho, són més clares.
(...)la bona recepció és deguda a l'obertura mental de la gent, que pot mirar en darrera i preguntar-se com és que en aquells temps ens podíem comportar d'aquella manera. Com és que, llavors aquest món ens semblava normal? Estic segur que d'aquí estarem dient el mateix d'alguna altra cosa.
Crec que un fa pel·lícules o qualsevol treball artístic, per poder il·luminar temes complexos, fer preguntes i generar sentiments i reaccions a l'audiència.
Espero que, ho fem d'una manera prou oberta perquè depenent de qui sigui cada persona pugui reaccionar a la pel·lícula de forma harmònica amb la seva personalitat, a les seves experiències, a la seva cultura i el seu entorn social.
(...) Estic molt còmode sentint-me incòmode i sent una mica estrany. Simplement espero que allò que faig tingui algun impacte cap a els altres.
Paraules de Yorgos Lanthimos en l'entrevista feta per Gabriel Lerman, per la revista Dirigido, gener 2024.

NÚRIA opina.

He de confessar que, durant l'estona que vaig estar al cine vaig gaudir de l'espectacle que es desenvolupava davant dels meus ulls i que em va captivar, malgrat les parts fosques de la història i una estètica complaent i excessivament efectista i recarregada.
Confessat això, ja puc posar sobre la taula tots els dubtes que m'ha generat la pel·lícula i que m'està voltant pel cap a mesura que passa el temps i efecte i impacte es va desdibuixant. En primer lloc, una certa sensació que tota aquesta autocomplaença que he citat, estava relacionada amb una forma d'enganyar-me, de colar-me alguna cosa que no sé, que no veig i no sé si vull o no vull.
Continuo donant voltes als meus dubtes que voldria compartir: és simplement un conte, una espècie de faula, sense moral que, converteix les conclusions morals, en una manca de moralitat, simplement pel fet que no pretén alliçonar en res, ni treure conclusions sinó mostrar-nos una història d'alliberament a l'estil actual postcapitalista-feminista-provocatiu- avançat, on tot s'integra al sistema sense remei, per tal de donar-li un nou rendiment i defensar que, s'ha de viure com a una li dona la gana?
Passa l'alliberament avui, pel fet exclusivament individual i individualista, on cadascuna s'ho munta per viure a cor que vols, amb tota la parafernàlia inclosa de consum, com més luxós millor, tant si ets dona, com si ets home, com si no ets ni dona ni home?
Al que si està clar és que, els homes potser podran continuar dominant el món, però, hauran de canviar les formes que han emprat fins ara, en la seva relació amb les dones.
Tot és forma, en aquesta pel·lícula, fins i tot l'aprenentatge i alliberament de la Bella?
Potser no cal menjar-se tant el coco i gaudir d'aquest producte comercial, espectacular i ben fet que, està dins les tendències temàtiques actuals d'empoderament de la dona, ja que, allò que pretén és simplement fer-te passar una bona estona?
He arribat a la conclusió que aquesta pel·lícula, afirma pretensiosament massa coses que, no sé gairebé quines són. I, això no m'agrada en els temps que corren, on falten menys afirmacions i més compromisos.
Si l'aneu veure, ja em direu?

MARTINA, opina.

Aquesta faula potser es pot reduir en haver creat un relat del clàssic Frankenstein en clau femenina, subordinat a un món oníric visceral i on l’estètica enlluernadora dels colors escollits, omplen de profunditat cada escena per la qual es transita.
Crec que durant les més de dues hores d’aquest fantàstic viatge que, t’atrapa, és molt difícil notar el pas del temps. A més diria que tant la quantitat d’elements secundaris de cada un dels espais, com la pretesa exuberància de les indumentàries de cadascú, només poden divertir. Igual que l’evolució de la narració, que manté una coherència absoluta en descompondre tots els motlles, donant molta llum a unes realitats que han quedat relegades anteriorment i pretesament en l’oblit.
Però per tot això, sense mirar llarg, això que només sembli pura glòria, confesso que m’inquieta. Potser és cosa dels temps que corren, on la gent que ens preocupa quedar-nos en la superfície, hem interioritzat això que la “lletra sin sangre no entra”. Vull dir que, inevitablement em genera certa tensió, aquesta aparent senzillesa amb què es dignifica la llibertat de creació d’una identitat pròpia, l'emancipació de la sexualitat femenina, l’acceptació sense por a la diversitat, la ciència còsmica o el poder experimentat amb l'amor lliure, qüestionant sanguinàriament la idea clàssica de la construcció de les relacions esforçades que sembla que, ens sustenta.

Premis, fitxa completa i altres informacions:
LENTS, FORMAT
Havíem provat amb Robbie, durant el rodatge de “La favorita”, les lents d'ull de peix que crea un cercle, però no les vam utilitzar(...) crea una imatge força irreal, ja que tanca els personatges d'una manera que no sembla d'aquest món. Robbie va pensar que si fèiem servir una lent de 16 mm que no cobria tot el pla de 35 mm, això podia ser molt interessant. Ho vàrem provar i ens va agradar.
(...) Vàrem filmar algunes escenes amb Ektachrome, que és un tipus de cel·luloide que s'havia deixat de produir i que Kodak va tornar a fer amb 16 mm. Els vam demanar que ens fessin una partida de 35 mm pel nostre rodatge, amb això vàrem filmar els exteriors i també vàrem filmar negatius pels interiors.
Paraules de Yorgos Lanthimos en l'entrevista feta per Gabriel Lerman, per la revista Dirigido, gener 2024.
L'oclusiu i esfèric ull de peix( producte fotogràfic, en aquest cas, d'una lent que no cobreix tot l'enquadrament propi de 35 mm) aquí es converteix en expressiva metàfora de la impotència visual del film per explicar allò que suposadament vol explicar.
Paraules de CarlosF. Heredero, en el seu article, “Art pompier”, per a Caimán CdC, febrer de 2024.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada