dilluns, 18 de març del 2024

ROBOT DREAMS. Director, Pablo Berger... d'una novel·la gràfica de Sara Varon.

AMB LES SEVES IRREGULARITATS EN PART PROPICIADES PEL DISPOSITIU NARRATIU ESCOLLIT, ÉS UN TREBALL QUE EMANA TENDRESA SILENT, CINEFÍLIA I PARADOXALMENT HUMANITAT, PER RECORDAR-NOS EL FRÀGIL QUE POT SER UNA AMISTAT.
Paraules escrites per Fernando Bernal a la crítica per Caimán CdC, desembre de 2023.
COM VA DIR GUILLERMO del TORO, EN RECOLLIR EL SEU ÒSCAR PER PINOTXO: HEM D'ACABAR AMB EL PREJUDICI DE QUE L'ANIMACIÓ NO ÉS UN GÈNERE, ÉS UNA ALTRA MANERA D'EXPLICAR HISTÒRIES.
De l'entrevista de Juan Pando amb el director, a Fotogrames, desembre de 2023.
EN AQUESTA NOVA PEL·LÍCULA DE PABLO BERGER LA PARAULA ES RETIRA PER DONAR PAS AL MUTISME, A LA (PODEROSA) EXPRESSIVITAT DELS GESTOS, LES GANYOTES I ELS MOVIMENTS.
Escrit per Joaquín Torán a Dirigido, gener de 2024.

Guió, Pablo Berger a partir de la novel·la gràfica homònima de Sara Varon.

Animació, Benoît Feroumont.
España, França, 2023.
Duració, 90 minuts.

SINOPSI

Ambientada a la Nova York dels anys 80. Un gos que viu sol i cada dia menja els mateixos macarrons precuinats. Es compra un robot per muntar i aquest es convertirà amb el seu millor amic. Junts ballen break dance, patinen al Central Park i es banyen a Conney Island. Fins que un dia el destí els separa.
Escrit per Laura Pérez en la seva crítica a Fotogrames, desembre de 2023.
El director, Pablo Berger i la seva parella Harami.
TREBALL de GESTACIÓ
Sis anys ha necessitat Pablo Berger per acabar la seva sexta pel·lícula i la primera d'animació en 2D.
Onze anys després de Blancanieves, Pablo Berger torna a incidir en el silenci com a màxima forma d'expressió.
Escrit per Joaquín Torán a Dirigido, gener de 2024.
La creadora del còmic, Sara Varon.
D'ON HAN TRET AQUESTA HISTÒRIA. NARRATIVA
Basada en la novel·la gràfica de la creadora nord-americana Sara Varon, és la seva primera pel·lícula d'animació, però malgrat el canvi de gènere, manté una certa connexió temàtica i formal amb els seus films anteriors.
Com a Blancanieves, torna a prescindir dels diàlegs, una forma de respectar el plantejament de l'obra que adapta, però també d'abraçar una opció narrativa basada en l'expressivitat dels gestos.
De l'entrevista de Juan Pando amb el director, a Fotogrames, desembre de 2023.

NÚRIA, opina.

Aquesta pel·lícula de dibuixos animats, és un pastisset bo i ben elaborat, una obra estranya en un món fílmic on abunden les maneres molt carregades i plenes de missatges ocults foscos i de sobte ens trobem amb una història bonica, trista i lluminosa, sobre la necessitat que tenim tots d'estimar i ser estimades.
Aquesta sí que és el que diem una pel·lícula per tots els públics, on tot és tan net que cadascú en traurà allò que vulgui sense necessitat de polemitzar amb la visió de l'altre.
El robot que surt en aquesta història no té res a veure amb el monstre de la intel·ligència artificial que ens pot ser de gran utilitat, però que pot tenir una força per aniquilar moltes coses i per crear-ne de noves que desitjo que siguin bones per la humanitat en general, però que la veritat i tal com van les coses, no n'espero massa res de bo.
El robot en qüestió és un ésser que té capacitat d'aprendre del seu entorn i se sent captivat per tot allò que veu i que és innocent, generós i no desconfia dels altres...
No m'estranya que no hagi guanyat cap Oscar, no és el model que agrada ara, massa ben elaborat, simple i gens pretensiós.
A vegades anem al cinema, per desintoxicar-nos de tot allò que ens anem empassant cada dia, però també podem anar al cinema per veure i admirar una obra simple i minimalista carregada de llum que ens abocarà a la melangia de les coses bones d'aquesta vida com són l'amor i l'amistat.

MARTINA, opina.

Vam coincidir que ens venia de gust optar per aquesta proposta, així que amb la tria feta, ens vam trobar al cinema Texas. Aquest espai del barri de Gràcia que hem recuperat i el que al meu entendre ens perfila d’una manera clara la vivesa de les activitats que signifiquen experiències col·lectives en l’actualitat.
El relat és tendre, dinàmic i universal. De fet, diria que és una faula disponible i per tots els públics. On la soledat, que clarament ens ocupa i preocupa, és tota l’estona present, fins i tot evoluciona i d'alguna manera s’emancipa. Tot i això, a mi personalment no m’ha portat enlloc ancestral, ni m’ha posat cap filtre que em facilités cap gaudi particular.
En resum, només he de dir que per mi és una historieta, resolta amb aquella idea de sempre fer latent que és conscient. On els personatges, diluïts en elements imaginaris que podrien ser perfectament humans. Que galopen sense afany i amb una lleugeresa que s'intensifica amb una bonica estètica i un fil musical suau.

Totes les informacions a Filmaffinity:
Entrevista Pablo Berger:
Entrevista en el marc dels premis Goya:










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada