TORNAR A TENIR UN DESBALLESTAT TELEVISOR QUE, EN TAN TRISTES CIRCUMSTÀNCIES, ÉS L'ALIAT PERFECTE PER MANTENIR ALS NENS FORA DE LA SEVA CRUA, PODRIDA I VORAÇ REALITAT.
Escrit
per Pere Valls, en la seva crítica a Fotogrames de setembre de 2022.
Guió, Omar El Zohairy i Ahmed Amer.
Egipte, 2021.
Duració, 110 minuts.
Gran Premi de la setmana de la Crítica, al Festival de Cannes 2021.
SINOPSI INTERPRETADA
En
un barri humil del Caire, cobert de pols per les obres, hi viu una
família com moltes altres, hi viu un home autoritari i no massa
productiu, amb aires de canalla, la seva silenciosa i abnegada esposa
i els seus tres fills. La rutina es trenca quan arriba la festa
d'aniversari d'un dels nens i un mag anima al pare a presentar-se com
a voluntari pel seu truc estrella. Tancat en una caixa de fusta es
converteix en una gallina, per delit i sorpresa de tots els presents.
Escrit
per Javier H.Estrada, en la seva crítica “La metamorfosis
inmutable”a Caimán
Cuadernos
de Cine, setembre 2022.
El director, Omar El Zohairy. |
PLUMAS
NO ÉS NOMÉS UNA FITA DE LA SEVA CINEMATOGRAFIA, SINÓ UNA DE LES
REVELACIONS MÉS ENLLUERNADORES DELS ULTIMS ANYS.
Escrit
per Javier H.Estrada, en la seva crítica “La metamorfosis
inmutable”a Caimán
Cuadernos
de Cine, setembre 2022.
NÚRIA opina
Una
pel·lícula que de cap manera et pot deixar indiferent i que crec
que pot ser convenient deixar-la pair, per poder-la jutjar.
Si
allò que cerquem al cinema és una llum que, el món actual no té i
busquem oblidar l'aclaparadora realitat que ens envolta, aquesta no
és la vostra pel·lícula.
Si
busquem obres que ens sacsegin i ens treguin de la nostra zona de
confort tortuga, aquesta pot ser una de les nostres pel·lícules.
Aquesta
és la primera pel·lícula del director egipci Omar El Zohairy i
segons sembla, no ha agradat massa a alguns sectors de poder del seu
país i no m'estranya gens.
És
una proposta molt interessant des del punt de vista narratiu i
estètic.
Tot
és i es vol que així sigui, en aquesta història, brut, lleig,
decadent i en procés de degeneració i desintegració, només els
nens i les dones conserven la seva aura de bellesa autèntica i
bondat.
La
història avança a poc a poc, les imatges constitueixen el gruix
fort de la narració amb un enfocament i plans, molt estudiats des
del punt de vista simbòlic.
Una
utilització de primeríssims primers plans d'aspectes parcials i
fragmentats, importants a l'hora d'interpretar i definir la
importància d'allò que està passant.
Unes
imatges reiteratives sobre vísceres, sang i fetge... associades a la
realitat d'allò que està succeint. Tot plegat ocasionant una
incomoditat a l'espectadora que, espera asseguda a la seva butaca el
seu moment de llum.
Arriba
amb l'empoderament d'una dona analfabeta que no sap què hi fa en
aquest món, ni com hi ha arribat, però quan descobreix que hi és i
no li queda més remei que tirar endavant, ho fa amb resolució i
energia.
Resulta
difícil pronunciar-se en aquest film amb un, m'agrada o no m'agrada,
i proposo ser prudent i no fer-ho.
En
la seva primera pel·lícula d'aquest cineasta egipci, fa una
proposta valenta, compromesa i dura que, cal valorar com a molt
positiva i lluny dels estereotips.
Res
més lluny de l'Egipte que com a turistes desitgem conèixer.
MARTINA opina.
Aquesta
òpera prima del director, rebuda a l'Egipte natal ofensivament i amb
un relat que no descansa apuntant la misèria des del principi a la
fi. Et deixa moltes composicions d'imatges fosques, plenes de
brutícia i que recordaràs en el futur. També metàfores, que
deixeu-me dir, crec que parlen sobretot del mal del capitalisme, però
sobretot, del patriarcat que el sosté.
A
mi, m'ha tornat al món real, després de dies de vacances buscant
bellesa i fugint precisament d'aquesta càrrega, per la consciència
d'entorns molt afectats per una realitat penosa.
Sincerament,
per mi, es pot dir que directament que és una proposta desplaent,
superexplícita de com el que sembla impossible potser existeix en un
context humà i que ens vol perjudicar. Tal manera fent-nos
conscients, de com podem acabar, havent de limitar-nos a pagar
factures.
Fitxa completa i crítiques a ;
https://www.filmaffinity.com/es/film601201.html
Entrevista amb el director Omar El Zohairy, durant el Festival de Cannes 2021:
Biografia del director: