EMOCIÓ QUE SENT L'ESPECTADOR NEIX D'UN AUTORECONEIXEMENT PROFUND EN LA HISTÒRIA QUE ES DESENVOLUPA DAVANT SEU A L'ESCENARI.
Paraules de la Siri Hustvedt en el seu llibre d'assatjos, "La dona que mira els homes que miren a les dones", en l'assaig "La Pina de Wim Wenders: ballant per la dansa"
Documental,
80 minuts.
España,
2016.
SINOPSI
Immersió
en la posada en escena de la coreografia de la Novena simfonia de
Beethoven a càrrec de la companyia Bejart Ballet de Lausana.
El
documental ens apropa a la història d'aquesta obra, als reptes
d'aquesta representació multicultural; als assajos, amb el treball
metòdic i exigent dels ballarins i ballarines, i la col·laboració
entre la formació Suïssa, el Ballet de Toquio i l'Orquestra
Filharmònica d'Israel, dirigida per Zubin Mehta; una col·laboració
fascinant que té molts nivells de complexitat i que, aconsegueix
crear un dels esdeveniments coreogràfics de més èxit i impacte del
SXXI.
Tret
de Filmaffinity, amb traducció i adaptació pròpies.
ANTECEDENTS
I HISTÒRIA.
El
1964 el gran Mauric Bejart es va embarcar en un dels grans reptes de
la seva exitosa carrera professional: coreografiar una de les peces
més emblemàtiques de la història de la música universal, la
Novena Simfonia de Beethoven. La bellesa del resultat, va commoure al
món de la dansa i de la música.
Cinquanta
anys després el seu hereu, Gil Roman, director artístic de Bejart
Ballet de Lausana, decideix afrontar el repte de tornar-la a muntar i
posar en escena aquell grandiós espectacle.
Ho
fa amb el seu ballet, el Ballet de Toquio i l'Orquestra Filharmònica
d'Israel.
És
el resultat de nou mesos de treball intens, de rodatge entre Lausana
i Toquio. Estructurada en quatre temps ens permet ésser testimonis
d'aquest excepcional procés, un cant a la bellesa, l'harmonia i la
sensibilitat.
La directora, Arantxa Aguirre. |
ARANTXA
AGUIRRE
Nascuda
a Madrid és doctora en filologia. Ha publicat dos llibres, “Buñuel
lector de Galdós” que va rebre el premi d'Investigació Pérez
Galdós de 2003 i “34 actores hablan de su oficio”, seqüela del
seu documental,”Hécuba, un sueño de pasión”. Després d'haver
treballat com a assistent de directors com, Almodóvar, Berlanga i
Saura, entre d'altres, en els últims anys a escrit i dirigit dos
documentals sobre dansa que han rebut premis internacionals, “Un
ballet para el siglo XXI” i “El esfuerzo y el ànimo”.
Versió
i traducció pròpies, treta de la pàgina, www.danza.es. Aquest escrit i l'anterior.
NÚRIA, opina.
A
mi, les pel·lícules de dansa m'encanten i si puc, no me'n perdo ni
una. Fa dues setmanes vaig anar a veure Dancer, en el marc de
programa del festival, BCN Film Fest de Barcelona, basat en la vida
de l'excepcional ballarí ucraïnès Sergi Polunin... Un dels meus
films preferits és el documental d'en Wim Wenders sobre la Pina
Bausch que, l'he vist moltíssimes vegades.
De
dansa però, prefereixo els documentals al cinema de ficció que, moltes vegades
resulta excessivament amanerat i carregat.
Aquest
documental està molt ben fet, però no té res de molt diferent o
particular
en
relació a altres documentals del tema. Potser el paper de la
narradora que, coneix el món de la dansa perquè ha format part de
la seva vida, sense que ella sigui ballarina.
Sempre
que veig documentals del tema, me'n faig conscient del terrible
esforç i dedicació que significa estar en aquest món, per un
ballarí o ballarina. I el gran esforç de dedicació de molta gent
perquè, un dia es produeixi la màgia d'un espectacle que tot
flueixi com si fos natural i lleuger. Quina meravella!
Per
això els agraeixo de tot cor que, facin possible tanta bellesa i ens
permetin gaudir-ne.
Un
bon documental, una música que mai morirà perquè és bellíssima i
uns ballarins màgics... gràcies, després de veure això, ja puc
morir feliç i tranquil·la.
MARTINA, opina.
Crec
que el valor d'aquesta peça rau a la història que relata, un
esdeveniment únic, on el coreògraf Mauric Bejart va fer una posada
en escena de la Novena simfonia de Beethoven.
També
amb aquest documental l’espectacular esdeveniment segueix viu i els
qui no vam tenir el privilegi de veure'l “in situ” en podem
fer una idea del que va ser.
Per
mi és molt admirable la feina dels ballarins, en general em
meravella veure gent que controla tant al mil·límetre el seu cos,
però és que a més en aquesta disciplina artística els qui la
practiquen són capaços de coordinar-lo amb la bellesa de la música.
A més a més, en aquest cas se sumen moltes altres coses que m'han
semblat increïbles d'aquest projecte. Sobretot la voluntat
d'utilitzar l’espectacle per parlar d'un llenguatge universal així
com la voluntat que les diferents cultures es trobin.
Jo,
la recomano a tothom, aquesta grandíssima coreografia, és
sense dubte una d'aquestes petites perles de la humanitat que val la
pena conèixer. Amb el cinema li han pogut donar una llarga
vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada