diumenge, 18 de juny del 2017

THE LOST CITY OF Z.

L'ÚLTIM DELS GRANS EXPLORADORS DE L'ÈPOCA VICTORIANA, CAPAÇ D'ENDINSAR-SE EN REGIONS SENSE CARTOGRAFIAR AMB POC MÉS QUE UN MATXET, UNA BRÚIXOLA I UNA DETERMINACIÓ PRÒXIMA AL DIVÍ.
De Diego Salgado, “El cine como aventura” per “Dirigido por, maig de 2017.

Guió: James Gray, segons la novel·la de David Grann.
Duració, 141 minuts.
EUA, 2016.

SINOPSI
Basada en l'existència de Percival Fawcett, militar, arqueòleg i explorador britànic que, a començaments del S XX, enviat per la Royal Society va anar a cartografiar una zona de la selva amazònica a Brasil i va tornar obsessionat per la hipòtesi de l'existència d'una mítica ciutat perduda. Va fer tres expedicions a la zona buscant la civilització perduda, la darrera amb el seu fill gran.


El director James Gray.
ANTECEDENTS
Gray ha lluitat durant anys per materialitzar aquest film a partir d'un llibre excepcional de David Grann, un dels millors assaig periodístics que un ha tingut l'oportunitat de llegir. “La ciudad perdida de Z”, publicada en castellà per l'editorial Plaza&Janés el 2010. Grann descubriria al lector la figura de Percival Harrison Fawcett 1897-1925 (?), militar i explorador, conegut al seu temps que, va desaparèixer conjuntament amb el seu fill gran, el 1925 a la selva brasilera, mentre buscava una suposada civilització ancestral, objectiu que no va aconseguir en expedicions anteriors.
Tret i traduït de la crítica de Diego Salgado, “El cine como aventura” per “Dirigido por...”, maig del 2017.

NÚRIA opina.
El film explica les d'aventures d'un britànic militar i culte que, estava disposat i interessat a aportar alguna cosa nova a la ciència a partir dels seus descobriments en mons ignots. També que, aquest home era un humanista que creia en els valors de les societats, presents i passades i que, confiava en els valors i aportacions diferents que aquestes ens podien fer. Tenia una visió amplia i oberta, dels valors culturals de la humanitat.
Aquest tipus de personatges els he trobat sempre fascinants i romànticament apassionants. El director fa un bon retrat d'aquest somniador i dels mons diferenciats en el que ell viu. Per un costat el seu, el rígid, normativitzat, presumptuós i poderós Imperi Britànic, i un món llunyà i ignot on tot està per descobrir, fins i tot el codi per desxifrar-lo. Aquest fet el portarà a la seva desaparició i potser amb ell l'esperança de comprendre als altres pobles a partir d'una visió integradora i humanista, més interessada en l'essència que, en els valors materials.
Aquesta seria la meva síntesi, d'allò que a primer cop d'ull he vist en aquesta història.
Hi ha un tractament del color molt particular...sobretot a la jungla, embrutant la imatge i donant la sensació com si d'un ensomni es tractes.
No és la típica pel·lícula d'aventures per anar a gaudir d'aquestes, com Indiana Jones del Spielberg, ja que, allò que crec que vol fer, és un retrat del personatge i de la situació del moment, un retrat panoràmic, sense entrar en cap detall concret. Estaria més a prop d'“Aguirre la còlera de Dios” o Fitzcarraldo d'en Werner Herzog.
Em fa gràcia la polèmica i controvèrsia que a generat en la crítica d'aquesta. En el quadre crític del Caimán de juny, la Beatriz Martínez la puntua amb un 10 i en Carlos Losilla i lAngel Quintana, amb un 9 i l'apreciat i valorat Carlos F. Heredero amb un 6. 
No és una obra mestra... Però, té el seu atractiu i és una bona pel·lícula.

MARTINA opina.
Aquesta pel·lícula és una obra, basada en una novel·la publicada l'any 2009 per David Grann amb aquest mateix títol i la que narra les aventures de l'explorador Percy Fawcett.
A principis del S. XX, un coronel, Percy Fawcett- va desaparèixer buscant la ciutat de Z, a la regió brasilera de Barra do Garcas. L'intrèpid aventurer procura convèncer a les classes adinerades britàniques perquè segueixin finançant els seus viatges en aquella regió per tal de trobar-la.
Com que vol saber més, el protagonista, necessita aconseguir trobar arguments perquè els seus compatriotes vulguin seguir en la tasca de descoberta d'aquell indret. Anteriorment, ja havien trobat indicis de civilització en aquell racó. Però molt més enllà, el repte que al meu entendre persegueix és que, el món pugui conèixer millor la diversitat com un valor de creixement.
A més de la vida d'aquest senyor es plantegen moltes qüestions paral·leles. Com poden ser les diferències de classes o els privilegis, els motius diversos que mouen als exploradors, el rol de la dona, les interaccions culturals...
Per mi una bona dosis d'art, feta amb l'estil del cinema clàssic i que penetra a l'interior de moltes coses. Una producció americana que no deixa escapar res, que sap fer un tàndem molt equilibrat entre l'acció de l'aventura i la profunditat dels fets, on dues civilitzacions oposades interaccionen.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada