L'ÚLTIM
DELS GRANS EXPLORADORS DE L'ÈPOCA VICTORIANA, CAPAÇ D'ENDINSAR-SE
EN REGIONS SENSE CARTOGRAFIAR AMB POC MÉS QUE UN MATXET, UNA BRÚIXOLA I UNA DETERMINACIÓ PRÒXIMA AL DIVÍ.
De
Diego Salgado, “El cine como aventura” per “Dirigido por, maig
de 2017.
Guió:
James Gray, segons la novel·la de David Grann.
Duració,
141 minuts.
EUA,
2016.
SINOPSI
Basada
en l'existència de Percival Fawcett, militar, arqueòleg i
explorador britànic que, a començaments del S XX, enviat per la
Royal Society va anar a cartografiar una zona de la selva amazònica
a Brasil i va tornar obsessionat per la hipòtesi de l'existència
d'una mítica ciutat perduda. Va fer tres expedicions a la zona
buscant la civilització perduda, la darrera amb el seu fill gran.
El director James Gray. |
ANTECEDENTS
Gray
ha lluitat durant anys per materialitzar aquest film a partir d'un
llibre excepcional de David Grann, un dels millors assaig
periodístics que un ha tingut l'oportunitat de llegir. “La ciudad
perdida de Z”, publicada en castellà per l'editorial Plaza&Janés
el 2010. Grann descubriria al lector la figura de Percival Harrison
Fawcett 1897-1925 (?), militar i explorador, conegut al seu temps
que, va desaparèixer conjuntament amb el seu fill gran, el 1925 a la
selva brasilera, mentre buscava una suposada civilització ancestral,
objectiu que no va aconseguir en expedicions anteriors.
Tret
i traduït de la crítica de Diego Salgado, “El cine como aventura”
per “Dirigido por...”, maig del 2017.
NÚRIA opina.
El film explica les d'aventures d'un britànic
militar i culte que, estava disposat i interessat a aportar alguna
cosa nova a la ciència a partir dels seus descobriments en mons
ignots. També que, aquest home era un humanista que creia en els
valors de les societats, presents i passades i que, confiava en els
valors i aportacions diferents que aquestes ens podien fer. Tenia una
visió amplia i oberta, dels valors culturals de la humanitat.
Aquest
tipus de personatges els he trobat sempre fascinants i romànticament
apassionants. El director fa un bon retrat d'aquest somniador i dels
mons diferenciats en el que ell viu. Per un costat el seu, el rígid,
normativitzat, presumptuós i poderós Imperi Britànic, i un món
llunyà i ignot on tot està per descobrir, fins i tot el codi per
desxifrar-lo. Aquest fet el portarà a la seva desaparició i potser
amb ell l'esperança de comprendre als altres pobles a partir d'una
visió integradora i humanista, més interessada en l'essència que,
en els valors materials.
Aquesta
seria la meva síntesi, d'allò que a primer cop d'ull he vist en
aquesta història.
Hi ha un tractament del color molt particular...sobretot a la jungla, embrutant la imatge i donant la sensació com si d'un ensomni es tractes.
Hi ha un tractament del color molt particular...sobretot a la jungla, embrutant la imatge i donant la sensació com si d'un ensomni es tractes.
No
és la típica pel·lícula d'aventures per anar a gaudir d'aquestes,
com Indiana Jones del Spielberg, ja que, allò que crec que vol fer,
és un retrat del personatge i de la situació del moment, un retrat
panoràmic, sense entrar en cap detall concret. Estaria més a prop
d'“Aguirre la còlera de Dios” o Fitzcarraldo d'en Werner Herzog.
Em fa gràcia la polèmica i controvèrsia que a generat en la crítica d'aquesta. En el quadre crític del Caimán de juny, la Beatriz Martínez la puntua amb un 10 i en Carlos Losilla i lAngel Quintana, amb un 9 i l'apreciat i valorat Carlos F. Heredero amb un 6.
Em fa gràcia la polèmica i controvèrsia que a generat en la crítica d'aquesta. En el quadre crític del Caimán de juny, la Beatriz Martínez la puntua amb un 10 i en Carlos Losilla i lAngel Quintana, amb un 9 i l'apreciat i valorat Carlos F. Heredero amb un 6.
No
és una obra mestra... Però, té el seu atractiu i és una bona pel·lícula.
MARTINA opina.
Aquesta
pel·lícula és una obra, basada en una novel·la publicada l'any
2009 per David Grann amb aquest mateix títol i la que narra les
aventures de l'explorador Percy Fawcett.
A
principis del S. XX, un coronel, Percy Fawcett- va desaparèixer
buscant la ciutat de Z, a la regió brasilera de Barra do Garcas.
L'intrèpid aventurer procura convèncer a les classes adinerades
britàniques perquè segueixin finançant els seus viatges en aquella
regió per tal de trobar-la.
Com
que vol saber més, el protagonista, necessita aconseguir trobar
arguments perquè els seus compatriotes vulguin seguir en la tasca de
descoberta d'aquell indret. Anteriorment, ja havien trobat indicis de
civilització en aquell racó. Però molt més enllà, el repte que
al meu entendre persegueix és que, el món pugui conèixer millor la
diversitat com un valor de creixement.
A
més de la vida d'aquest senyor es plantegen moltes qüestions
paral·leles. Com poden ser les diferències de classes o els
privilegis, els motius diversos que mouen als exploradors, el rol de
la dona, les interaccions culturals...
Per
mi una bona dosis d'art, feta amb l'estil del cinema clàssic i que
penetra a l'interior de moltes coses. Una producció americana que no
deixa escapar res, que sap fer un tàndem molt equilibrat entre
l'acció de l'aventura i la profunditat dels fets, on dues
civilitzacions oposades interaccionen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada