AQUESTA
OBRA CONFIRMA, EL DOMINI NARRATIU DE BAYONA I LA SEVA MADURESA COM A
CINEASTA, CAPAÇ DE POSAR JUNTS COM NINGÚ, EMOCIÓ I ESPECTACLE.
Escrit
per Roger Salvans en una entrevista feta a Bayona, per Fotogrames,
desembre de 2023.
BAYONA,
PARTEIX D'UN CLAR DESIG REALISTA I D'UNA CERTA EXACTITUD QUE LI
PERMETI TRENCAR AMB LA MITOLOGIA SENSACIONALISTA GENERADA EN ELS ANYS
SETANTA, D'AQUESTA TRAGÈDIA ALS ANDES.
Escrit
per Àngel Quintana a Caimán CdC, desembre de 2023.
España,
2023.
Duració,
144 minuts.
SINOPSI
Un
grup de persones, entre elles, un grup de jugadors de rugbi joves
volen de l'Uruguai a Xile. Tenen un accident als Andes i la majoria
moren, però un petit grup de setze persones sobreviuen setanta-dos
dies, en unes condicions molt dures. I, aconsegueixen tornar a casa
seva.
El director, J.M. Bayona. |
L'APOSTA del DIRECTOR,
és
clara en el moment que tria com a intèrprets a un grup de joves
actors uruguaians i centrar una part del drama en l'experiència de
la resistència davant de les adversitats.
Escrit
per Àngel Quintana a Caimán CdC, desembre de 2023.
COM
ÀNGEL QUINTANA VEU que, RODA BAYONA
Seguint
un catàleg de regles que li permetin que l'espectadora s'identifiqui
amb el drama, passant del sofriment a una tasca de catarsi, en la
part final de la història.
Escrit
per Àngel Quintana a Caimán CdC, desembre de 2023.
NÚRIA,
opina.
Penso
que, en Bayona és un gran director, de la categoria de Spielberg que
fan cinema per tothom, pot ser també d'entreteniment, amb ànima i
ben fet. Bayona, però, ho ha de gestionar des d'on ve, el país de
Quixot i de la Santa Inquisició, on el bon saber, la intel·ligència
i la bondat, són pels avorrits que hauran d'anar al cel, quan la
festa està a l'infern, amb els envejosos, estúpids i curts de
gambals.
Quan
era jove, vaig llegir el llibre on narrava els fets i l'aventura per
sobreviure, dels que ho van fer. Posava molt èmfasi en les
vicissituds que van haver d'afrontar i en la decisió, culpa i
disculpa, d'haver hagut de consumir carn humana i no dic una altra
paraula, perquè no vull entrar en el determinisme de la paraula que,
totes sabem que no és neutre.
És
just per la temàtica del film, per la que aquesta em feia mandra,
però també sabia que, per l'admiració que tinc per aquest
director, no em podria resistir i que l'acabaria anant a veure amb la
pantalla gran.
Una
vegada subscric que és un gran director, encara que aquesta no és
una gran pel·lícula, però sí una bona pel·lícula, amb tots els
ingredients per gaudir-la en família.
El
director, com a persona sensible que no vol utilitzar els elements
morbosos per convertir-los en elements pornogràfics del nostre
gaudi, no s'entreté massa a mostrar-nos el fet de la inevitable
manera d'alimentar-se per subsistir, en fa un tema moral particular i
d'agenciament privat. Que, afectarà al grup en la mesura que aquest
es quedarà amb més i menys membres per donar-se suport mutu. Una
vegada més agrair aquest enfocament a la història, on m'ha permès
trobar-li qualitats no esperades. Com que, posa el punt de mira en el
grup i la seva organització orgànica per subsistir, tot atenent-se
mútuament- els morts, els vius i els que també moriran- perquè
tots formen part de la possibilitat de poder sobreviure. Un petit
homenatge al valor de les persones com a elements necessaris d'una
societat on tots ens necessitem, tant si vivim, com si morim; tant si
això es fa en condicions extremes, com és el cas, com en altres.
També,
es pot fer una bona reflexió, sobre com ens relacionem i convivim
amb l'entorn natural, extrem o no.
Encara
que, aquest film, va trigar deu anys a poder-se gestar, al meu
entendre forma part del paquet de “Lo imposible”, ja que, no
deixa de ser un impossible.
Cal
dir, però, que en un metratge tan llarg, hi ha temps per tot:
avorrir-se, cansar-se i tornar-se a reconciliar amb el film,
emocionar-se i sentir que qualsevol vida és valuosa. I, just per
això no ens podem quedar tancats en la presó del nostre
individualisme i subjectivisme i hem de sortir al carrer per mirar
les altres vides valuoses que, el capitalisme salvatge, no ens vol
deixar veure.
Gràcies,
Bayona per la teva honestedat, fent el cine que fas.
MARTINA opina.
Vam
poder gaudir d’aquest film espectacle a la sala Phenomena, sola on
clarament era perfecte pel que havia de ser, havent-ne sortit amb
molt bon sabor de boca. Evidentment, no pel desgast que comporta la
història, sinó per haver viscut de tan a prop aquella dramàtica
realitat, que sense morbo, et situa en l'escenari perfecte per
considerar que cooperar i sobreviure pot ser una experiència molt
austera i sobretot inabastable.
Em
va ressonar la idea, que tant de bo, fos obligatori assistir a
sessions d’aquest tipus de cinema universal. En un context, on al
meu entendre, estem instal·lats en una ambigua insatisfacció
col·lectiva. Ja que potser, gràcies als espectacles que ens mostren
situacions fortuïtes superades amb conjunt, ens podem sentir menys
aïllants. I fins i tot comprendre que fent les coses a consciència,
com fa aquest director sempre amb llum, es pot filtrar idees molt
importants per conviure més convençuts, que confiant en les
persones que tenim al nostre voltant, se’ns pot simplificar
qualsevol tragèdia de moltes maneres.
Aquest
relat ens situa en un accident infernal al mig dels Andes, on
inevitablement els fets t’obliguen a plantejar-te seriosament
aquest necessitat aventurera que molta part de la humanitat tenim
inherent a la nostra condició intrèpida, fent d’una situació
excepcional traumàtica un lloc en el qual considero necessari fer
memòria.
Informació completa al Filmaffinity:
D'ON PARTEIX
Del
relat que Pablo Vierce, amb el testimoni dels supervivents i el
record dels morts, suposa el primer treball de Bayona aquí després
de set anys, el primer en castellà després de “El orfanato”
(2007).
Escrit
per Roger Salvans en una entrevista feta a Bayona, per Fotogrames,
desembre de 2023.
DIFICULTATS
PER TIRAR ENDAVANT EL PROJECTE
Fa
deu anys que intentem tirar endavant aquest projecte. Ha sigut
Netflix qui finalment l'ha fet possible. Jo, que soc un gran defensor
del cinema en sales he intentat tirar endavant el projecte pensant en
elles i no he pogut. Sense Netflix que ens va prometre que es podria
veure als cines, no hauria estat possible.
Paraules
de Bayona, transcrites per Roger Salvans en una entrevista feta a
aquest, a Fotogrames, desembre de 2023.
LLIBRES i FILMS, D'AQUESTS FETS.
El
llibre de supervendes, “Viven”, escrit per Piers Paul Read, només
un any després dels fets.
Aquest,
serveix inspiració, dues dècades més tard a Frank Marshall perquè
rodi la seva versió made i Hollywood, que s'instal·li com a
definitiva, pel gran públic.
Els
supervivents, per la seva part, col·laboren per mitjà de
documentals, homenatges i conferències per tot el món, perquè els
fets no s'oblidin.
Escrit
per Paola Franco a Dirigido, desembre de 2023.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada