PRISCILLA
ÉS DE FET UN PAORÓS CONTE DE TERROR SOBRE EL TANCAMENT (FÍSIC I
EMOCIONAL) D'UNA ADOLESCENT EDUCADA EN L'AMÈRICA PROFUNDA DELS ANYS
SETANTA I ABSOLUTAMENT SUBJUGADA DAVANT EL MITE I LA POPULARITAT D'UN
HOME DEU ANYS MÉS GRAN QUE ELLA QUE, DISPOSA DE TOTS ELS PRIVILEGIS.
I, JUSTAMENT PER TOT AIXÒ EL SEU PROCÉS DE CONSCIÈNCIA I
ALLIBERAMENT NO POT SER MÉS DISCRET I SIGIL·LÓS EN LES FORMES,
PERÒ PROFUND I PODERÓS EN EL SEU INTERIOR.
Paraules
de Jara Yáñez, en l'editorial de Caimán CdC, febrer de 2024.
UN
FILM SOTMÈS A UN BUIDATGE DRAMÀTIC QUE APROPA NOVAMENT EL SEU CINE
A L'ESTÈTICA DE L'AVORRIMENT D'ANTONIONI, EN UN GEST DE RADICALITAT
AMAGADA DARRERE D'AQUESTA ESTÈTICA TAN EXQUISIDA.
Escrit
per Eulàlia Iglesias en la seva crítica a Fotogrames, febrer de
2024.
Directora: Sofia Coppola.
Guió:
Sofia Coppola (sobre les memòries de Priscilla Presley).
Duració:
113 minuts.
EUA,
2023.
SINOPSI
Elvis i Priscilla es coneixen a 1959, ella té 14 anys i ell 24. Ella s'enamora i resta pendent d'ell... Després de set anys i mig de festejar, es casen 1 de maig de 1967 i tenen una filla el 1 de febrer de 1968. A poc a poc Priscilla es va fent conscient de quin és el seu paper en aquesta relació i decideix marxar. Aquesta narració està basada en els diaris de Priscilla Presley.
L'actriu Cailee Spaeny amb la directora Sofia Coppola. |
Durant
anys des del seu debut el 1999 amb la seva òpera prima, “Las
virgenes suicidas”- una meditació somniadora sobre la desgana i la
confusió de les adolescents- els films de Sofia Coppola, han sigut
considerats, sobretot pels crítics homes, com a massa toves i
lleugeres i poc serioses. El seu èxit era atribuït al fet de tenir
un pare famós. Però ella d'això mai s'ha queixat i ha continuat
fent les seves pel·lícules amb modestos pressuposts. La seva
perseverança ha obtinguts els seus fruits amb una fidel base de fans
entre dones joves.
(...)He
estat una admiradora de les pel·lícules de Coppola des del seu
començament i guardo una rancúnia- que considero sana- a qualsevol
que l'hagi abans subestimat. Coppola és una cineasta sigil·losa. El
seu toc lleuger és la seva més gran virtut.
(...)Com
Coppola sap, una peça, una sabata, un vestit o un flascó de perfum
damunt d'una còmoda, poden tenir un significat que va molt més
enllà de la seva forma i el seu color. Poden ser una declaració, un
manifest. Qualificar-ho de frívol és no entendre-ho. A la fi el món
se n'adona.
Escrit
per Stephanie Zacharek, “El mundo femenino de Sofia Coppola”, a
la revista Caimám CdC, desembre de 2023.
NÚRIA
opina
És
un film que passa molt bé, no té ni estridències, ni drames i ens
explica des dels detalls, i amb un recorregut visual lent, la
història d'una nena-noia obnubilada per la idea de l'amor romàntic
que, aconsegueix cridar l'atenció de l'ídol juvenil i icona sexual
masculina de l'època; què més podria desitjar una nena americana
que, ser l'objecte de la icona juvenil de l'època?...
Allò
que no sabia la nena és que aquest amor la tindria tancada a casa
d'ell, per utilitzar-la quan li vinguis de gust i que com a objecte
que ella era, només seria utilitza com a tal i els seus sentiments,
desitjos i necessitats, no serien considerats, ja que, un objecte no
en té i el propietari l'adquireix per uns altres fins.
Fins
que, l'objecte comença a avorrir-se de ser-ho i també comença a
considerar alguna altra possibilitat que no només estar a la
disposició de l'altre i decideix sortir d'aquesta situació,
marxant. A qui, la pregunta és, deixarà de ser un objecte? O
passarà a ser l'objecte d'algun mascle que la tracti millor?
Magnífica
escriptura dramàtica, d'una situació en què pràcticament no hi ha
ni paraules, ni fets nous, però on fem una relectura de qui era
Priscilla i descobrim i escoltem la seva paraula no pronunciada.
Bona
pel·lícula per sortir de l'estereotip de dona de l'ídol torturada
per l'egocentrisme d'aquest i veure-ho des de la quotidianitat de
Priscilla, sense el seu amor desitjat.
Per
amants masculins, femenins i neutres de les històries de personatges
coneguts des d'òptiques diferents, però amb voluntat d'aprofundir
més enllà de la simple aparença.
MARTINA opina.
Confesso
que aquest relat íntim, que posa en escena les memòries d’un amor
contaminat de fama, pretensions i sobretot molta química, m’ha fet
patir del començament fins el final. No he pogut relaxar-me en cap
moment, i tot i que ara ja han passat dies, encara si hi penso, no ho
estic del tot al respecte. Així que suposo, que puc dir, que en mi
s’ha aconseguit el que deu buscar i que diria que és denunciar.
Li
he trobat sobretot l’estil d’una cineasta, que per mi és valuosa
per com explica les històries des de la mirada de les dones, com a
perspectiva d’uns temps que elles sols eren participes secundàries
de la vida pública. A més, definitivament aquí, no crec que
l'artista tingui gens d'interès a descobrir massa de la parella de
la protagonista, potser perquè ja es diu tot ubicant-lo en la
indústria milionària que l’atrapava i qui més qui menys a més
ja tenim al cap, així que passa tot galopant des de la tendra
joventut de la protagonista i recorrent la seva evolució fins a
entrar en una etapa de joventut sense estar atrapada.
No
obstant tot això, potser pel fons, alguna cosa li he trobat a
faltar, cosa que tampoc sabria descriure, ni tampoc ubicar del tot.
Probablement és el problema de sempre, això de les expectatives, i
és que m’ha passat lenta i diria que ha acabat sense anar enlloc.
Òbviament, cosa fàcil de dir, acomodada plàcidament a la butaca,
però probablement aspirava a més que estar entretinguda, veient
allò des d’aquest punt de vista.
Fitxa completa, premis i crítiques a Filmaffinity:
INTERPRETACIÓ
CRÍTICA
Per
comparació amb altres propostes com la Lanthimos, pot posar en
evidència els mecanismes estètics per mitjà dels quals tota
aquesta discreció sigil·losa i sense estridències, aquesta
subtilitat dels gestos i l'observació pausada i fins i tot, aquesta
aparença i frivolitat del cinema de Coppola (davant la verborrea,
l'efectisme i l'autoconsciència més exhibicionista de Lanthimos)
amaguen una profunda contundència, tota la violència soterrada que
els seus personatges femenins pateixen davant una societat
heteropatriarcal que, és d'aquesta manera revelada.
Paraules
de Jara Yáñez, en l'editorial de Caimán CdC, febrer de 2024.
FEMINITAT, OBJECTES, ESPAIS i ALLIBERAMENT... objectes que amaguen els crits de dones silenciades.
La
filmografia de Coppola està ple de retrats de dones que intenten
trobar un lloc al món, en el seu món. Per això l'espai domèstic
és tan important (...)
Priscilla
arriba per viure en un espai d'un home. Allà comença la seva lluita
per trobar un espai per ella i els seus objectes entremig dels molts
d'ell(...)
Graceland
és un aparent lloc de somni convertit en presó: una casa blanca i
lluminosa per fora que amaga un quarto claustrofòbic de parets
negres on només hi ha espai pels somnis d'un altre.
Escrit
per Daniela Urzola, en la seva crítica“Las pequeñas cosas”, per
a Caimán CdC, febrer de 2024.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada