NO
M'AGRADA la VIOLÈNCIA. M'OBSESSIONA LA VERITAT.
Kathryn
Bigelow.
Informació
treta de Dirigido, donada per Diego Salgado en “Sola contra todos”,
setembre de 2017.
Guió,
Mark Boal.
EUA,
2017.
Duració, 143 minuts.
Antecedents
del film i una possible SINOPSI.
Fa
50 anys que van esdevenir els lamentables accidents de Detroit, focus
històric en les tensions racials als EUA. Crònica interpretada dels
aldarulls, coneguts com a “12thStreet Riot”. Durant la
matinada del 25 al 26 de juliol, tres joves negres civils, van ser
torturats i assassinats per membres del Departament de policia de
Detroit en el motel Algiers. Uns altres nou- dues dones blanques i
set homes negres- van ser colpejats i humiliats, en una operació en
la qual també es van veure implicades forces de la policia estatal
de Michigan i la Guàrdia Nacional de l'Exèrcit.
Tret
de l'artícle de Carlos Reviriego, “El grito que no cesa”, Caimán
Cuadernos de Cine, setembre de 2017
Excel·lent
docudrama, com vaig llegir fa poc i em va agradar, on s'expliquen uns
esdeveniments reals que van succeir el 1967 a Detroit, en els
suburbis on vivien la població negra d'aquesta ciutat. Gràcies a
una galdosa i racista actuació de la policia, es van desfermar una
sèrie d'aldarulls.
La
narració reconstruïda dels fets, per uns actors molt ben triats, se
centra en els esdeveniments que van llevar la vida de tres nois que,
no tenien res a veure amb els aldarulls i que van ser assassinats
vilment per uns policies locals, pel sol fet de ser negres.
Posteriorment se'ls va jutjar, però van sortir-ne exculpats.
Malgrat,
aquest i altres temes, sobre els maltractaments a la població, per
part de les forces dites de l'ordre, són temes recurrents avui en
dia al món, el tema principal de la història és, l'ambivalència
que en un moment determinat són sotmesos una minoria desprotegida
del poder i si cap membre d'aquesta minoria pot deslliurar-se de la
violència, sigui quina sigui la seva manera de viure el racisme i
l'opressió.
Així
és que la història centre el protagonisme en tres personatges
preferentment, el guàrdia jurat negre que intenta protegir els seus
i ho contempla tot amb estupor i amb dos nois amics, un d'ells
cantant Larry, líder del grup R&B que són personatges que tenen
fe amb el somni americà. Per aquests precisament, la violència
esdevé com un mal son sàdic, on res els pot protegir d'aquesta.
Aquí la directora furga en la nostra visió fins a perforar-nos
l'ull.
És
necessària tota aquesta violència posada davant dels nostres nassos
amb tan poca pietat? Aquesta és una pregunta que sempre em faig
sempre que veig un film d'aquestes característiques... i en aquest
cas, és sí. Això ha passat i està passant i hem de continuar
treballant perquè el món avanci des de la veritat i rebutjant la
ignorància.
MARTINA opina.
Aquesta peça, que considero imprescindible en els temps que corren, convida a qüestionar l’efectivitat del sistema judicial com a remei a les flagrants vulneracions de drets. Exposa també l'existència d’una veritable necessitat de buscar un mitjà efectiu perquè la societat entengui les entranyes d’una situació conflictiva. A més, ens recorda que avui en dia, encara existeixen moltes dificultats per conviure en un entorn on els ciutadans disposin dels mateixos drets per poder gaudir de plenes llibertats.
MARTINA opina.
Aquesta peça, que considero imprescindible en els temps que corren, convida a qüestionar l’efectivitat del sistema judicial com a remei a les flagrants vulneracions de drets. Exposa també l'existència d’una veritable necessitat de buscar un mitjà efectiu perquè la societat entengui les entranyes d’una situació conflictiva. A més, ens recorda que avui en dia, encara existeixen moltes dificultats per conviure en un entorn on els ciutadans disposin dels mateixos drets per poder gaudir de plenes llibertats.
L’argument
ens transporta l’any 1967 a Detroit, durant les revoltes que van
esdevenir amb motiu de la lluita pels drets civils, contra la
discriminació racial. La història succeeix a l’interior d’un
motel dels afores de la ciutat, on van ocórrer unes represalies
policials, que van acabar amb la mort de tres joves negres.
Amb
la representació d’un clar abús de poder, però mitjançant una
genuïna utilització de tots els recursos cinematogràfics, podem
veure l’interior dels personatges. En aquesta obra trobem els
elements necessaris per anar més enllà dels fets concrets. Crec que
amb la posada en escena, ens ajuda a entendre’n les parts, el
context i el procediment judicial ocorregut a posteriori.
Com
a apunt final ens transporta a l’interior de la seu judicial. Lloc
on posteriorment, deixen impunes als executors del terror. Pel fet
que, un jurat popular, dictamina que a falta de proves on sostenir la
culpabilitat dels treballadors de l’ordre de l’estat, no els pot
declarar culpables.
En
aquesta colpidora història, servida com a docudrama l’espectador
s’ubica en aquest escenari. On la por i la discriminació estan
sense protecció i l’abús de poder queda lliure de càstig. Posant
un cop més sobre la taula tots els elements per entendre, criticar i
jutjar un procediment que pretén ser democràtic. Però que al meu
entendre, lluny de proporcionar pau, sovint encobreix o eternitza
situacions immorals o injustes.
Sense
cap dubte aquest retrat, ens obliga a repensar com fer efectiu el
repte de la justícia, on més enllà de la denúncia, hauríem de
poder trobar mecanismes que permetin arribar més lluny que la mera
representació dels fets, mitjançant canals com el cinema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada