dissabte, 30 de juny del 2018

WESTERN. Directora, Valeska Grisebach.


JO CREC QUE SI PARLEM D'EUROPA, AQUESTA TÉ MOLTES CARES DIFERENTS. A MÉS, ENCARA QUE ES PRETENGUI QUE NO HI HA UNA FRONTERA CONCRETA ENTRE PAÏSOS, HI HA UNA LÍNIA DIVISÒRIA ENCARA MOLT MÉS CLARA, QUE ÉS L'ECONÒMICA.
Paraules de Valeska Grisebach, dites en una entrevista realitzada per telèfon per Violeta Kovacsics i publicada a Caimán Cuadernos de Cine, juny 2018.


SINOPSI
Un petit grup de treballadors alemanys s'instal·len en una petita vall de Bulgària, per construir una central hidroelèctrica. Han plantat la seva bandera i la seva actitud alterna entre la provocació i l'arrogància. Aquestes actituds provocaran certs enfrontaments i conflictes amb els habitants del poble més proper.



La directora Valeska Grisebach.

Informacions de la directora:
https://www.filmaffinity.com/es/search.php?stype=director&sn&stext=Valeska%20Grisebach

NÚRIA opina. 
Esperava aquesta pel·lícula amb gran delit, per diferents raons, però sobretot perquè la directora és amiga de la Maren Ade de Tonny Erdman que, la trobo genial perquè és molt crítica amb tot i té sentit de l'humor, aspecte molt apreciable avui en dia, on és més fàcil fer un drama que, una comèdia.
La Valeska Grisebach ens ofereix un western amb tota regla, situat a la Bulgària actual, on els colons són treballadors alemanys. D'aquest punt de partida s'estableixen uns interessants vincles entre ells i la població local.
El protagonista per no ser actor és genial, exerceix una atracció magnètica amb la càmera que t'acaba encisant.
Una pel·lícula parlada amb diferents llengües, on la llengua essencial és el silenci, l'expressió i el gest.
Una representació en microcosmos d'una part de l'Europa actual, on hi ha clares dominacions i subjugacions sempre provocades pel gran senyor que és el Capital.
Crec que la humanitat podrà evolucionar veritablement quan s'alliberi d'aquesta servitud.
A mi m'ha agradat molt, perquè té els ingredients que per mi, ha de tenir un film: una història que em faci pensar i m'aporti coses noves i que visualment sigui potent.
La recomano, pels qui no els importi deixar desfilar el temps per la pantalla a poc a poc, mentre van entrant en l'ànima de la història, sense entrar en l'avorriment.

MARTINA opina.
El cinema té molts registres, estils i ingredients. I com que mare i filla ja fa anys, que ens citem davant la pantalla gran cada setmana, procurem que la nostra tria sigui variada. Tot i això, l’assiduïtat, també és una qüestió que ens condiciona cada vegada una mica més. Em refereixo al fet que inevitablement les nostres preferències i inclinació, ens evidencia la diversitat quant a aquesta expressió. Aquesta era una obra que a la Núria li feia molta il·lusió de veure, tot i que a mi, potser no em corria tant la presa.
Es tracta d'una pel·lícula reflexiva, dramàtica i reivindicativa. Que fa una fotografia a temporal al món de l'home. Entrant a un escenari on, diferents personatges molt masculinitzats caracteritzen un procés d’adaptació en un entorn desconegut. Un grup de treballadors provinents d'Alemanya va a treballar en la construcció d’una central hidroelèctrica a Bulgària i allà es relacionen amb un entorn que els hi és del tot desconegut.
A mi personalment m’ha semblat molt carismàtic el seu protagonista, Meinhard Neumann, qui ni és actor però té un físic molt característic i enigmàtic. M’ha semblat interessant la profunditat del relat, fet amb molta bellesa i amb una melodia molt ben compassada. Tot i això reconec que aquest tipus de cinema, tan abstracte, no és el meu estil predilecte. En tot cas en valoro la qualitat, la sensibilitat en el relat i un estil que sense cap dubte és del tot original.


Quan Violeta Kovacsics li pregunta a Valeska Grisebach, Què és per ella un western?
Per mi, el fet més important és la fantasia que està present en el gènere que pots sortir i separar-te de la societat. Per mi el western és el gènere de l'home salvatge. (...) volen sortir de la societat, però potser també anhelen tornar a casa.
(...)Crec que hi ha una certa ambivalència, per un costat hi ha una separació en relació als altres, però a la vegada es planteja com mirar a l'altra. Per mi la clau està entre la separació i l'apropament a l'altre. La que ens porta a una gran qüestió que per mi està present en el gènere: quina responsabilitat tenim respecte a la societat.
Paraules de Valeska Grisebach, dites en una entrevista realitzada per telèfon per Violeta Kovacsics i publicada a Caimán Cuadernos de Cine, juny 2018.

A la cartellera de Barcelona a "Guia del ocio": sinopsi i altres informacions i on projecten la pel·lícula:
/www.guiadelocio.com/cine/archivo-peliculas/western/sesiones?provincia=359683





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada