SENSIBLE,
SUBTIL I ELEGANT RELAT SOBRE LA PROGRESSIVA ACCEPTACIÓ DE
L'ALTRE(...)
Philipp
Engel, per Fotogrames, 9/7/2018.
Director i guió: Nadir Moknèche.
França: 2017.
Duració: 95 minuts.
SINOPSI
Zino,
de 27 anys i fill d'immigrants algerins acaba de perdre la seva a
París. Fill únic, la mare l'ha criat ella tota sola, des que el seu
pare, en Farid va marxar fa més de vint anys. Zino s'ha cregut tot
allò que la mare li explicava que, el pare els havia abandonat...
Tret
de Filmaffinity.
El director, Nadir Moknèche. |
El
tema de la transsexualitat que tracta aquesta pel·lícula, és força
delicat. Per això resulta difícil opinar sobre quina seria la forma
més correcta de tractar-lo. Altrament però, aquesta pel·lícula
encara que no sigui rodona, té els seus aspectes positius: en primer
lloc, intenta normalitzar i desdramatitzar la situació, d'un xicot
que busca el seu pare i es troba amb una sorpresa. El segon lloc, no
ens presenta una situació marginal, sinó un ambient normal, viscut
per persones que fan una opció de gènere diferent de la que, els ha
tocat per naixença. En tercer lloc, ens presenta una opció feta des
de l'herència d'una tradició cultural, on aquesta, no hi té cap
mena de cabuda, però fora del seu context concret i tancat, les
persones ho poden viure com una opció lliure. Per això és xocant i
al meu entendre l'element més interessant del plantejament del
film, com s'ho pren aquest fill francès, educat en els principis
d'una societat oberta i tolerant, en una primera reacció espontània.
L'altra
qualitat que té és l'esplèndida interpretació del personatge de
Lola que fa l'actriu francesa, Fanny Ardant.
A
la pel·lícula però, li falta una mica de gas, d'emoció i de
plantejaments, pel meu gust, una mica més radicals. Malgrat que el
tema t'obliga a posar-lo en el calaix de les pel·lícules
compromeses, la realitat d'aquesta és més lleugera i banal...
potser és allò que pretenia?
MARTINA
opina.
Hi
ha moltes coses de cultura francesa que sempre m’han despertat, des
de la quietud, les profunditats del meu esperit crític. Potser forma
part de les relacions de veïnatge en general, rarament
d'indiferència, però en el meu interior tinc un sentiment
contradictori amb el segell d’identitat del cinema francès.
Per
una banda m’agrada el talent resolutiu, que penso que generalment
abunda en les obres d’aquesta procedència. Que sense necessitat de
fer grans embolats, crec que com a norma general, abunda el fet de
saber cuidar el detall i guarnir l’estètica. Obtenint com a
resultat un treball ben fet en clau de producte cultural.
Però
per altra banda, hi ha una manera en la parla d’aquesta gent, que
em trenca els esquemes. Potser forma part del xoc de cultures i del
fet que, sovint deixen anar missatges potents, des d’un silenci que
a mi personalment em sembla encobert. No ser molt bé com explicar-ho
però em dóna la sensació que, les diuen però sense buscar fer
soroll. Si més no, sento que la seva és una mirada diferent, que no
sempre em permet llegir-la com un missatge transparent.
Deixant
de banda aquesta qüestió, vam triar aquesta opció, sense gaires
alternatives a la graella. La veritat perquè l’argument ens va
semblar de fàcil digestió per un vespre de ple estiu. Portem unes
quantes sessions aquesta temporada, amb temes que toquen les
construccions humanes que surten dels patrons estàndard. En concret
la temàtica de la transsexualitat, està molt a l'ordre del dia en
les programacions d’aquest any.
En
la sinopsi llegíem que un noi d’uns vint i més anys, després
d’enterrar a la seva mare, descobriria que el seu pare era un
transsexual. Això passa al Paris actual, en una família de segona
generació immigrada, i amb una constel·lació força atípica.
El
protagonista és guapíssim, i tot i que això no ho és tot, omple
molt. La història narrada amb bon to i les relacions que pengen de
la història, estan força ben encaixades.
En
particular a mi m’ha sorprès, per exemple, la lleugeresa d'una
escena que sembla que no tingui cap importància on, el pare del noi,
sota els efectes de l'alcohol entra en un comerç a comprar whisky i
uns fideus deshidratats. És a altes hores de la nit, després de
pagar, li diu al botiguer: «quin xalet et deus estar construint al
teu país, bandarra!». Així, sense donar-li més importància,
aquesta referència pot semblar buida, però a mi personalment em
dóna molt a pensar.
I
del conjunt, només puc dir que n’he gaudit, amb una peça
equilibrada, sense que pugui considerar-la una obra mestra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada