BILGE
CEYLAN, LLENÇA UNA MIRADA SOBRE LA REALITAT TURCA, ANCORADA EN UN
PASSAT QUE NO SUPERA QUE, NO CONTRADIU, NI TRANSFORMA, TOT
ASSIMILANT-LA AL PRESENT COM POT; PERÒ TAMBÉ UN RELAT D'ENTESA
ENTRE SINAN I EL SEU PARE.
Paraules
d'Israel Paredes Badia, escrites en la seva crítica “El eterno
retorno” per la revista Dirigido por... Juliol-agost de 2019.
Guió,
Nuri Bilge Ceylan, Akin Aksun i Ebru Ceylan.
Turquia
2018.
Duració,
188 minuts.
SINOPSI
Un
aspirant a escriptor torna al seu poble natal després de graduar-se
i es veu aclaparat pels problemes d'endeutament del seu pare a
conseqüència de la seva addicció al joc.
SINOPSI
CONCLUSIVA
Bilge
Ceylan ofereix al seu jove personatge la forma de sortir de la
desesperació. Literalment, introduint-lo en un pou, perquè hi
treballi i furgi buscant el seu destí, perquè així entengui allò
que el seu pare ve fent tota la vida. (Sobre)viure.
Paraules
d'Israel Paredes Badia, escrites en la seva crítica “El eterno
retorno” per la revista Dirigido por... Juliol-agost de 2019.
El director Nuri Bilge Ceylan. |
NÚRIA
opina.
Una
molt bona pel·lícula amb un metratge llarg però absolutament
necessari per explicar una història que va més enllà de la
correlació d'esdeveniments del protagonista, Sinan un noi jove,
mestre, que vol ser escriptor.
Una
magistral crònica de la desesperança en la qual viu immersa
Turquia, però també una reflexió sobre la vida, el temps, el
paisatge, la feina d'escriptor, la realitat i els somnis, les
relacions familiars...i moltes altres coses que segons qui la vegi hi
pot veure.
Una
gran pel·lícula pels que no tenen pressa.
MARTINA
opina.
La
Núria sovint proposa sessions de cinema d’autor, qüestió que
agraeixo i que com que no dubto del seu criteri m’agrada perquè em
permet entrar en més registres. Tot i que no sempre congeniem pel
que fa a gustos, penso que és enriquidor que sigui així i ens
permet compartir lectures diferents de cada sessió plegades.
A
mi francament els relats contemplatius, desordenats i que abusen del
temps, em cansen aviat.
Aquest
per mi n’és un clar exemple, tot que entenc que l’experiència
és a criteri d’algú altre que li agrada construir la narració
d’aquesta manera i que òbviament no deixa de ser quelcom
subjectiu. En tot cas, tot el que puc dir, és que al meu entendre a
aquesta obra li falta haver-la acabat de polir.
Hi
ha un escriptor que m’agrada molt, que a la seva autobiografia,
remarca que el que més plaer li provocava de la seva professió era
quan havia acabat de desenvolupar una idea i buscava entregar-la a
tercers. Aquesta, a priori l’escrivia sense censura i sovint
ocupant moltes pàgines, però en aquest estadi estava encara
inacabada. Considerava que la seva tasca era aleshores, quan era
capaç de depurar-la, fins a reduir-la prou perquè fos quelcom
exquisit pels seus lectors.
Doncs
aquí és on personalment, crec que aquesta pel·lícula falla. De
fet explica moltes coses, tracta debats d’allò més profunds i té
molt de contingut. Però en cap moment te’ls entrega de manera que
pel meu gust puguis gaudir del format en el qual l’autor t’ho fa
arribar.
Tracta,
durant més de tres hores, del debat generacional entre un pare i un
fill mitjançant un retrat a la Turquia interior. Tot i això,
considero que aquesta pel·lícula amb dosis petites, té moltes
converses que m’agradaria, si ja jubilada tinc temps, poder tornar
a escoltar.
El blog de Filmin és una bona opció per una bona consulta de les novetats:
https://www.filmin.es/blog/el-peral-salvaje-de-tal-padre-tal-hijo
Fitxa completa, crítiques i filmografia al Filmaffinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film166631.html
El blog de Filmin és una bona opció per una bona consulta de les novetats:
https://www.filmin.es/blog/el-peral-salvaje-de-tal-padre-tal-hijo
Fitxa completa, crítiques i filmografia al Filmaffinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film166631.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada