UNA
ESTRANYA I BELLA CALIDESA EMBOLCALLA AQUESTA HISTÒRIA SOBRE LA
IMMENSA DURESA DE LA POSTGUERRA EN L'URSS.
Tret
de la crítica de Eulàlia Iglesies, “Rostros femeninos de la
posguerra”, d'aquesta pel·lícula, per la revista Caimán
Cuadernos de Cine, desembre de 2019.
Guió,
Kantemir Balagov i Aleksandr Terekhgov.
Rússia,
2019.
Duració,
130 minuts.
Premis,
2019, Festival de Cannes. Un Certain Regard. Millor Direcció.
SINOPSI
Leningrad,
la Segona Guerra Mundial s'ha acabat, la ciutat està devastada
després de nou-cents dies d'assetjament nazi i els seus habitants
també. El retorn a la normalitat amb aquest entorn empobrit i en
runes es fa molt difícil. Els seus habitants macats físicament i
moralment, continuen combatent a favor de la vida. Dues dones joves,
Lya i Masha es retroben després d'haver estat juntes combatent al
front rus i intenten recuperar forces per donar sentit a les seves
vides.
El director, Kantemir Balagov. |
ANTECEDENTS
CREATIUS
“Tot
allò que sabem de la guerra, ho sabem a través d'una veu
masculina”(...)
“I
les dones callen. Callen fins i tot aquelles que van estar al
front”(...)
“Quan
parlen, no diuen res d'allò que estem acostumats a llegir o
sentir”(...), escriu Svetlana Aleksiévich el “La guerra no
tiene rostro de mujer”, inspiració
llunyana de la pel·lícula de Balagov.
Tret
de la crítica de Eulàlia Iglesies, “Rostros femeninos de la
posguerra”, d'aquesta pel·lícula, per la revista Caimán
Cuadernos de Cine, desembre de 2019.
NÚRIA
opina.
Aquest
film és impressionant i al mateix temps, amb una bellesa d'imatges
molt singular que, impregna tota la textura de la pel·lícula. Crec
que serà d'aquells films que perduraran en el meu record amb
imatges, més que per la història o per qualsevol altre aspecte.
En
qualsevol film està clar que la imatge és molt important, però en
aquest, és la principal protagonista de la narració, ho explica
gairebé tot per mitjà d'aquesta.
Formant
part d'aquesta, el color, és un altre element molt important per la
seva significació, sigui aquesta precisa- perquè té un significat
simbòlic determinat-, o no, simplement per la seva presència.
Només
per la profunditat i bellesa de les seves imatges crec que ja s'ho
val veure-la
Mentre
he estat mirant aquesta pel·lícula russa, no he pogut deixar de
pensar en Dostoievski i els seus personatges tràgics i complexos.
Aquesta relació, potser equivoca, em fa pensar que potser hi ha en
la narrativa russa, un fil comunicant que connecta amb aquest sentit
dramàtic tan intens i al mateix temps tan hermètic i tan tancat.
El
cert és que el film m'ha agradat molt, tot i que, és un film que fa
patir i és una mica angoixant.
Recomanable
per gent que els agradi que els expliquin històries a poc a poc i a
través de la imatge.
MARTINA opina.
MARTINA opina.
Aquest
relat, com la gran majoria, oculta històries paral·leles a través
d’uns personatges que, ens expliquen el que implica ser una dona a
la guerra i en un món desigual. Dues excompanyes del front es
retroben, retirades d’aquell infern, cada una amb la seva història,
intentant reconduir les seves vides. Un cop més queda evidenciat
que, mai s’avança sense haver de gestionar un passat.
Personalment
em costen aquests relats pausats, on els personatges no parlen i quan
mitjançant unes imatges molt escollides, es busca la profunditat. No
obstant això, aquesta obra estèticament és preciosa i constitueix
un drama que, potser reclama el respecte als temps humans de reflexió
i assumpció dels traumes per sobre de la barbàrie.
En
sortir, li comentava a la Núria, que en particular m’ha incomodat
un fet, el relat en clau femenina. Només deixa participar a homes
incapaços de gestionar emocions i en centra el nucli femení en la
maternitat.
De
manera que, paga la pena anar-la a veure, disposat a dedicar més de
dues hores a aquesta temàtica i amb molta parsimònia.
Informació sobre el setge de Leningrad, considerat el més llarg de la història a una ciutat:
http://blogs.sapiens.cat/historiadorvital/2013/01/21/el-setge-de-leningrad/
Parlant del director i el film:
https://www.fotogramas.es/festival-de-cannes/a27491056/beanpole-critica-festival-cannes-2019/
Fitxa completa i crítiques diferents al FilmaFFinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film636414.html
Informació sobre el setge de Leningrad, considerat el més llarg de la història a una ciutat:
http://blogs.sapiens.cat/historiadorvital/2013/01/21/el-setge-de-leningrad/
Parlant del director i el film:
https://www.fotogramas.es/festival-de-cannes/a27491056/beanpole-critica-festival-cannes-2019/
Fitxa completa i crítiques diferents al FilmaFFinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film636414.html
Aquest
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada