AQUESTA
PEL·LÍCULA RESPON A UNA NOVA TENDÈNCIA DEL CINE AFRICÀ
POSTCOLONIAL: DIRIGIDA PER CINEASTES NASCUTS A EUROPA QUE, TORNEN AL
PAÍS DELS SEUS PARES I QUE FAN UNA ACTUALITZACIÓ DELS IMAGINARIS
ASSOCIATS AL FET AFRICÀ. I, ÉS PALPABLE EL FET DEL DESENCAIX QUE,
SENTEN ELS RESPONSABLES EN UNS PAÏSOS QUE SENTEN COM A PROPIS, PERÒ
EN ELS QUE NO DEIXEN DE SER FORASTERS.
EL
RETRAT D'UNA SOCIETAT PATRIARCAL QUE EL FILM ENS OFEREIX, ÉS
PERFECTAMENT RECONEIXIBLE, PER AIXÒ ENS FARIA FALTA QUE NYONY,
APROFUNDÍS UNA MICA MÉS.
Escrit
per Eulàlia Iglesies a Caimán CdC, maig de 2024.
Direcció i guió, Rungano Nyoni
Regne
Unit, 2024.
Duració,
95 minuts.
SINOPSI
En
una carretera buida al mig de la nit, Shula ensopega amb el cadàver
del seu oncle. A mesura que el funeral comença al seu voltant i amb
tota la família reunida, comencen a sortir a la llum tot un seguit
de secrets amagats de la seva família zambiana de classe mitjana.
Filmaffinity.
La
primera pel·lícula de Zàmbia programada al Festival de Cannes,
signada per una cineasta nascuda en un país africà, però
establerta a Gal·les que, es va donar a conèixer amb la notable, “I
Am Not a Witch” (2017), una comèdia inesperada sobre la bruixeria
de les dones que encara niuen en aquell país.
Escrit
per Eulàlia Iglesies a Caimán CdC, maig de 2024.
NÚRIA opina
Em
resulta complicat entendre la narració d'aquesta pel·lícula i la
seva proposta crítica, si és que, pretén tenir-la. No em sento
capacitada, ni crec que tingui el dret a fer-ho, a jutjar a una
societat tan diferent de la nostra, pel que fa a la seva organització
social i els costums i rituals que se'n deriven. Seria un acte de
prepotència i supèrbia, on potser es podria considerar que em sento
superior o millor...
Però,
en allò que sí que estarem d'acord des d'aquí i des d'allà és
que, hi ha actes condemnables i detestables i que, ja va sent hora
que, des del món les humanes i els humans, ens posem d'acord a
rebutjar-los i denunciar-los, com pot ser qualsevol abús a un o una
menor.
Una
directora que fa una aposta narrativa valenta i carregada de
significats.
Història
dura, però que m'ha agradat compartir, primer amb la Martina i
després amb totes les persones del cinema, en el marc del Festival
D'A de Barcelona.
MARTINA opina.
Dels
festivals de cinema, i d’A en particular, convé posar de manifest
que em sorprèn la seva capacitat per omplir les sales de Barcelona.
Ens aglutinen fent l'alquímia i permeten generar aquell caliu que
implica la convivència de moltes persones compartint una història.
També faciliten trobar-se amb propostes peculiars, narratives amb
llenguatges propis, amb els que potser, no hi estem tan còmodes.
Particularment
aquesta proposta escollida des de feia setmanes per la Núria,
s’endinsa en un entorn desconegut crec que per quasi tothom, des
d’occident no mirem gaire a Àfrica. Ho fa a més, amb un tipus
d’humor, que definiria com que està ubicat en un descampat. M’és
francament difícil d’explicar el que vull dir amb aquesta
metàfora, suposo que perquè li he trobat una austeritat pretesa,
que sent honesta em costa d’ubicar. Diria que li trobo una intenció
clara, però que no he pogut emmarcar. Així que en conjunt confesso
que m’ha descol·locat. Concretament, m’ha captivat al principi,
expectant per poder anar més enllà. Però amb el pas del temps,
confesso que se m’ha anat reduint la marxa, tant que no puc
concloure en quin lloc m’ha transportat.
En
acabar, estava força molesta i continuo sense poder decidir-me del
tot. Confesso que la mirada, cap als altres, dubto de si m’ha
semblat capciosa. M’han atrapat algunes escenes indolents que
penetren en la història, com la de la protagonista vestida de
carnaval passant tota la nit asseguda dins d’un cotxe esperant,
perquè li han dit que així ho faci, el despertar del seu poble,
guardant un cadàver d’un familiar al boral de la carretera. O
també, la màgia del vestuari, en cada moment, espatarrant. Però
comparteixen espai amb tota una crònica rococó d’una societat amb
la qual s’és lapidant i que angoixa tant que, m’ha estat
complicat mantenir l’alegria. Suposo que estic acostumada al fet
que s’imposi un to amable, per galopar com a impostora en una
realitat dels altres, cosa que d’alguna manera crec que m’ajuda a
no sentir-me xafardejant, en un món en el qual, clarament en soc
forastera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada