diumenge, 3 de febrer del 2019

EL BLUES de BEALE STREET. Director Barry Jenkins.


JENKINS AÏLLA A LES SEVES CRIATURES I ACONSEGUEIX IMPREGNAR LA IMATGE D’UNA ESTRANYA CALIDESA I EMOCIÓ.
Paraules de Beatriz Martínez en la seva crítica “Distancias cortas”, per la revista Caimán, gener de 2019. 

Guió, Barry Jenkins basat en una novel·la de l’activista James Baldwin.
EUA, 2018.
Duració, 119 minuts.


SINOPSI

Anys 70, barri de Harlem de Nova York, una jove parella d’enamorats, veuen les seves expectatives espatllades, per l’acusació racista d’un policia.


INFORMACIÓ sobre l’origen i gestació del film.
El Blues de Beale Street és l’adaptació d’una novel·la de James Baldwin escrita el 1972. És una història d’amor entre dos afroamericans, la Tish i en Fonny.
Segons declaracions de Barry Jenkins la seva intenció era fer-ne una adaptació molt fidel. L’estructura del llibre no és gens lineal, l’autor entra i surt de la consciència de la protagonista, la Tish. Funciona com una sèrie de records i pensaments. I la pel·lícula també.

Editat al Time Out, 24-30 de gener. En una entrevista amb el director.

El director Barry Jenkins.
Moonligth, l'anterior film d'en Barry Jenkins que també trobareu en aquest blog:

NÚRIA opina

Aquesta pel·lícula té per mi tots els ingredients, perquè la consideri bona: l’ètic i l’estètic.
Pel que fa a l’ètic parla de les injustícies que la gent de color negre han patit, en aquest cas ho situa als EUA, anys 70. Segons la manera de narrar actual, mostra però no jutge, deixa que l’espectador ho faci. Encara que en aquest cas és tan flagrant i evident que, posat a ser pollós, podríem considerar aquest principi com a trampós amb bona causa.
També forma part de l’ètica, el principi de redempció que, en aquest cas ho fa a través de l’amor. I, a través d’aquest sentiment positiu, aconsegueix que ens posicionem plenament i sense condicions al costat de les víctimes, ja que s’engrandeixen i creixen als nostres ulls com a persones i directament proporcional ho fa també la injustícia.
Per tractar el tema estètic en tota la seva dimensió, no podem deixar de costat, en aquest cas i pel meu criteri en cap, la categoria de la qüestió ètica. Ja que, aquesta engrandirà o empetitirà l’estètica.
El director amb tots aquests ingredients ha buscat la bellesa de les imatges en la narració, amb uns bons i bells protagonistes que, li acaben de donar el toc de gràcia.
M’ha agradat molt, com també em va agradar el seu anterior film Moonligth.
La recomano a tothom que li agradi anar a veure una història trista, bella i carregada de raó.


MARTINA opina.

Aquesta obra dirigida per Barry Jenkins, adapta la novel·la de James Baldwin 'El blues de Beale Street', per traslladar-la al format cinematogràfic.
Es tracta d’una obra que succeeix a ritme pausat, amb un repartiment on la bellesa dels seus protagonistes és exuberant i on intencionadament ens ensenya amb molta poesia la part més íntima dels personatges del relat.
D’aquest autor, en la seva darrera creació (Moonlight) ja se’n va parlar molt, potser ja que aleshores també va ser capaç de fer un relat crític, d’estrident contingut social i novament aprofundint en la crisi d’identitat racial.
A mi personalment m’ha fet pensar, volar i fins i tot idolatrar la valentia d’uns protagonistes, que ubicats a Harlem dels anys 70, lluiten amb una dignitat fins i tot extravagant, perquè la injustícia del seu cas, no els hi robi ni una engruna del gran amor que senten l’un per l’altre.
Em va fer sentir una cosa que no ser si la visc positivament o com a retret en clau constructiva, quan presenta a tots als protagonistes com evocadors, sofisticats, Intel·ligents, oberts i plens de llum. Una perspectiva que quasi segur que buscada, que podria semblar altiva o de la que, senzillament té la voluntat de fer lluir la capacitat que desenvolupen aquells que han de lluitar i no perden la picardia davant la vida.

Premis i crítiques al Filmaffinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film833043.html 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada