dilluns, 16 de gener del 2023

SURO. Director, Mikel Gurrea.

ES TRACTE SENSE CAP MENA DE DUBTE, D'UNA DE LES MILLORS PEL·LÍCULES ESPANYOLES DE L'ANY QUE, NO NOMÉS REFLEXIONA SOBRE LA IDEALITZACIÓ DEL MÓN RURAL, SINÓ SOBRE ELS FRÀGILS NEXES QUE UNEIXEN A LA PARELLA PROTAGONISTA I COM AQUESTS VAN ENSORRANT-SE A TRAVÉS DE L'ELEMENT SIMBÒLIC DEL SURO.
Escrit per Joaquín Vallet Rodrigo per Dirigido por..., gener 2023.

Director, Mikel Gurrea

España, 2022.
Duració, 116 minuts.
Premi FIPRESCI, de la Crítica, Festival St. Sebastià 2022.


SINOPSI

Després de perdre els seus treballs, Helena i Ivan decideixen iniciar una nova vida en l'entorn rural, envoltats d'alzines sureres. La duresa del món rural posa a prova la seva relació de parella.
Publicat per Fotogrames, desembre de 2022.

El director, Mikel Gurrea.
EL DIRECTOR I ELS ANTECEDENTS DE LA PEL·LÍCULA
Mikel Gurrea (Donostia, 1985), va passar un estiu treballant en la recollida del suro en l'Alt Empordà. En els sons i en la textura d'aquell paisatge va veure el que seria l'escenari de la seva primera pel·lícula.
Publicat per Fotogrames, desembre de 2022.
OPERA PRIMA
Brillant òpera prima de Mikel Gurrea, premi Fipresci en l'últim Festival de St. Sebastià.
Escrit per Fernando Bernal en la seva crítica a Caimán Cuadernos de Cine, desembre de 2022.

NÚRIA opina.

Hi ha pel·lícules com aquesta, de les que vaig pensant coses disperses, però de les que se'm fa difícil articular un discurs.
Malgrat tot, ho intentaré, ja que crec que el film, vaga la pena.
La primera cosa que m'ha cridat especialment l'atenció d'aquest film, és la facilitat que ha demostrat el director per encaixar primer i explicar després, les diferents maneres que els seus personatges protagonistes del film, tenen de comunicar-se amb la naturalesa i el paisatge, els urbanites protagonistes, cadascun d'ells té la seva idealització particular de la vida al camp que, un cop contrastada amb la realitat de la vida quotidiana, resulta ben diferent. També les altres persones que intervenen en el film, es relacionen amb aquest medi, potser de formes més utilitàries, però també diverses. La visió tan idíl·lica i idealitzada de la natura, pot esdevenir terrorífica quan aquesta es descontrola i només podem esperar amb una certa impotència que, no vagi més enllà.
Aquesta visió tan subtil i profunda m'ha captivat i m'ha portat a tota una reflexió sobre com cadascuna de nosaltres entenem i ens relacionen amb la naturalesa, des de què som i com som.
La història té moltes altres capes, també força interessants, com és l'enfonsament de la relació de parella, en contrast de la seva relació amb l'entorn natural i humà. 

MARTINA opina.
Una història aparentment senzilla, en la que una parella, es mouen de la ciutat al camp. Aprofiten que disposen de l’herència del patrimoni familiar d’un dels membres de la unitat de convivència, que tenen una criatura en camí, que es dediquen a l’arquitectura i que han convingut deliberadament a aventurar-se per buscar la fórmula per sobreviure en l’economia d’aquell entorn. I amb tots aquests ingredients, que confesso que a mi d'entrada em feien certa mandra, s'inicia un retrat que t’atrapa i et porta còmodament fins al seu final.
Personalment, m'ha agradat especialment com es construeix la trama, deixant clar des del principi, que allò no anirà de fer una història per parlar d’una única realitat. La pel·lícula no s'atura en el seu curs, manté clarament la flama viva sabent crear ràpidament vincles amb els protagonistes i construint cada altre personatge que intervé amb suficient profunditat.
Incorporant paisatges, escenaris clars on passen situacions determinants i explicant la feina de formigueta que fa cadascú per continuar endavant. Per mi, sense judicis, s'aconsegueix mostrar l’entorn arribant al que transcendeix, havent treballat en deixar que l'audiència en puguem descobrir algunes de les capes que el componen i poden aprendre en tot aquest trajecte.

Més informacions i crítiques, al Filmaffinity:
Entrevista amb el director:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada