Escrit
per Joaquín Vallet Rodrigo, en la seva crítica al film a Dirigido,
març 2025.
NO
ES MOSTRA EL PÚBLIC DE LA PLAÇA...
El
públic de la graderia no es mostra, ja que, és públic del cinema
el que es converteix en el públic de la plaça. Buscaven recuperar
aquestes sensacions físiques, equivalents amb les que es té com a
espectador d'una corrida. És una experiència poderosa que no està
en les retransmissions televisives, on pots admirar un pas, però no
sents absolutament res. La solució va passar per la proximitat, per
aquesta intimitat tan propera i constant, sense tallar, insistint,
per mitjà d'una repetició quasi hipnòtica, perquè l'espectador de
cinema se senti com a la plaça. A més a més, el folklòric del
públic és avorrit, molt lleig i banal. Hem fet una pel·lícula per
al públic de cinema, no pels aficionats taurins.
Paraules
dites per Albert Serra i transcrites i recollides per Jara Yañez en
l'entrevista al director per videotrucada el 10 de febrer de 2025 i
publicada a Caimán CdC, març de 2025.
COM
ESTÀ RODADA, estratègies de rodatge.
Tres
càmeres situades en una sèrie de punts estratègics de la plaça
ens mostren l'angoixa i la tensió generada en “el ruedo” per la
celebració de la mort. En l'espai en off està el public que crida i
ovaciona la traça i valentia del torero. Queden descartats tots els
elements que es puguin donar alguna sospita d'una idea folklòrica o
festiva de “la corrida”. No hi ha ni sol, ni ombra. Només hi ha
allò que esdevé a la sorra, els “tercios” de “la corrida”:
“tercio de varas”, “el de banderillas” i el de la mort.
(...)
també filma el moment que “el diestro” és vestit en silenci en
una habitació d'hotel. El seu ajudant vigila que totes les peces
encaixin que, “el traje de luces” s'ajusti perfectament al cos.
Les mitges i tota la seva vestimenta revelen una ambigüitat de
gènere, com si la virilitat amagués una feminitat oculta. Una
càmera accionada de forma remota en l'interior de la furgoneta ens
mostra el l'anar i tornar del torero, de l'hotel al “ruedo”.
Escrit
per Àngel Quintana en la seva crítica per Caimán CdC, març de
2025.
ÀNGEL
QUINTANA, fa una interpretació que comparteixo
Mostra
un món d'homes on perviu una violència atàvica que té a veure amb
l'exhibició d'un cert inconscient espanyol fonamentat amb el culte a
la virilitat.
En
filmar el ritual atàvic també sorgeix alguna cosa originària,
alguna cosa essencial que perviu i que té molt a veure amb la
vigència de certs sistemes de poder i el culte a certes formes de
violència.
Escrit
per Àngel Quintana en la seva crítica per Caimán CdC, març de
2025.
LA
MÚSICA, parla...
Pot
semblar que, “Tardes de soledad” no estableix cap judici de valor
sobre l'exercici de la tauromàquia ( i aquesta és una de les grans
virtuts, que també pot llegir-se com un homenatge ple d'admiració
al protagonista del documental), però és la música la que parla,
són els silencis dramàtics els que opinen, els que ens tiren un
missatge; és aquest vals fracturat el que suggereix una veritat que
sembla prohibida a les paraules.
Text
escrit per Jonay Armas, sobre la banda sonora, a Caimán CdC, març
de 2025.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada