diumenge, 16 de març del 2025

AINDA ESTOU AQUI. AÚN ESTOY AQUÍ. Director, Walter Salles.

EL PRINCIPAL INTERÈS D'AQUEST FILM, RAU EN COM DESENVOLUPA UN DISCURS SOBRE L'ABSÈNCIA I EL PROCÉS DE LA MEMÒRIA.
Escrit per Àngel Quintana a la seva crítica per Caimán CdC, febrer de 2025.
TAL VEGADA AJUDA QUE, AQUEST FILM SIGUI UNA COSA RARA AVUI DIA, PERQUÈ NO NOMÉS ÉS UNA COSA PER VEURE, SINÓ TAMBÉ PER SENTIR. ES ALGUNA COSA TANT BONICA COM INUSUAL.
Paraules dites pel director, Walter Salles en la seva entrevista realitzada per Gabriel Lerman per la revista, Dirigido, febrer de 2025.
UNA FABULA QUE ASPIRA A CONVÈNCER QUE, NO PER MOLT NEGAR-LA, DEIXAREM DE VIURE MAI EN LA HISTÒRIA.
Paraules de Mariona Borull en la seva crítica per Fotogrames, febrer de 2025.

Guió, Murilo Hauser, Heitor Lorega, basat en el llibre de Marcelo Rubens Paiva.
Brasil, França, 2024.
Premis: Globus d'Or per la millor actriu dramàtica Fernanda Torres i varis prenis al festival de Venècia, entre ells el de millor guió.
Duració, 136 minuts.

SINOPSI

La dictadura militar d'Humberto de Alencar Castello Branco, comença el 1964 al Brasil. Entre 1964 i 1985- més de vint anys de repressió- al Brasil, també va haver-hi desapareguts, com l'enginyer, Rubens Paiva (exdiputat del Partit dels Treballadors), que un matí de gener de 1971 se'l van emportar de casa seva a Rio de Janeiro i va desaparèixer. De la seva mort, la seva família, no en va tenir constància fins a vint-i-cinc anys, després dels fets, el 1996.
El director, Walter Salles i l'actriu Fernanada Torres

EL DIRECTOR, DIU

El que fem en el cine és informar, i proposar reflexions sobre la vida. Així és com podem informar a la gent. En definitiva, la gent informada vota millor que la gent que no ho està. Aquesta és la raó per la qual guanya l'extrema dreta. El primer que fan és intentar destruir l'educació, la informació i l'art.
Paraules dites pel director, Walter Salles en la seva entrevista realitzada per Gabriel Lerman per la revista, Dirigido, febrer de 2025.

NÚRIA opina

Hem sentit parlar molt de la dictadura argentina (1976 – 1983), força de la xilena (1973 – 1990) i poc de la brasilera (1964 – 1985) i de les seves conseqüències en la vida dels brasilers demòcrates.
Gent demòcrata que de sobte la seva vida va canviar i alguns, per a la seva militància democràtica clandestina, represaliats i morts. Totes aquestes persones, durant molt de temps varen ser simplement desapareguts i el govern no va acceptar, ni assumir cap responsabilitat amb les seves desaparicions.
Aquest film va d'una família, els Pavia, el 1970 el pare va desaparèixer un dia que el van anar a buscar a casa seva, se'l van emportar i la família no va tornar a saber res més d'ell.
La mare no es va rendir mai a saber que havia passat amb el seu marit i no va parar fins a obtenir d'un certificat de la seva mort i que hi hagués un reconeixement públic de l'assassinat d'aquest.
Aquesta pel·lícula fa memòria històrica d'uns fets que van succeir al Brasil, per mitjà d'una família que va ser objecte de la repressió de la dictadura. El represaliat i mort, va ser el pare de família i la dona amb dignitat, prudència, orgull i perseverança, no va parar fins a aconseguir donar llum a la veritat dels fets, al cap de vint-i-cinc anys.
Aquesta seria la síntesi dels fets històrics reals i que, la pel·lícula els va evidents i públics, però allò que es posa de manifest i brilla en aquesta pel·lícula, és una dona que no es deixa ensorrar per les penoses circumstàncies de desconcert i injustícia, en les que ha de viure i lluita amb determinació, orgull i tenacitat per tirar endavant la seva vida i la de la seva família i no para de furgar, per tal que es reconegui públicament l'assassinat del seu marit, per part de la dictadura.
Un fill que, per mitjà del llibre que va escriure ret homenatge a la seva mare que, és una veritable heroïna i un director amic, Walter Salles, que se suma a aquest homenatge.
Una bonica pel·lícula sobre les qualitats humanes silencioses i silenciades que a vegades no brillen en altre lloc que en l'àmbit privat de les seves llars.
Bona pel·lícula, per un públic sensible a les petites coses i a les grans veritats.

MARTINA opina

Aquesta proposta basada en les memòries de Marcelo Rubens Paiva, retrata a una dona i cinc criatures que van veure's abduïdes en una espiral de canvis abruptes, quan el règim va assassinar al pare d'aquella família. L'acompanyament musical et porta galopant, a poder conèixer una de les històries més impactants de la dictadura al Brasil.
Passa un any després que aquest exdiputat hagués tornat d'un autoexili de sis anys, amb la revocació del seu mandat a l'inici del cop d'estat brasiler del 1964.
A banda del que s'explica, que sense dubte facilita fer memòria i no normalitzar la violència arbitrària, desborda la dignitat i l'actitud admirable amb la qual Eunice va entomar una situació brutal. Que la va impulsar a mantenir la seva militància, contribuint a construir un món millor, quant als quasi 50, es va llicenciar en Dret, sense necessitat de protagonismes socials i sobretot amb molta cura per tota la resta.
Et fa plorar, rememorar i sobretot valorar el treball silenciós que moltes vegades cal fer per mantenir l'alegria com a reivindicació política.

Fitxa completa i més informacions a:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada