PARAULA,
TERRA, ESCENARIS INTERIORS I FIGURA HUMANA, ESDEVENEN ELS QUATRE
EIXOS CARDINALS DE LA MAGNÈTICA I ESTRANYA ADAPTACIÓ QUE HA
REALITZAT TERENCE DAVIES DE LA NOVEL·LA HOMÒNIMA DE LEWIS GRASSIC
GIBBON, PUNTAL DE LA LITERATURA ESCOCESA DEL S. XX.
D'en
Manu Yáñez a Caimán Cuadernos de cine. “El tiempo entre dos
besos”. nº 31. 2016.
Regne Unit, 2015.
Direcció i guió, Terence Davies.
Fotografia, Michael McDonough
Muntatge, David Charap.
Música, Gast Waltzing
Interpretada per, Peter Mullan, Agyness Deyn, Kevin Guthrie, Ian Pirie.
Producció, Hurricane Films, Iris Prod.
Distribució, Festival Films.
Duració, 135 minuts.
SINOPSI
S.XX,
al nord-est d'Escòcia durant una època de descontent i gran
agitació social.
Chris
Guthrie, la jove filla d'un granger, està deixant endarrere la seva
infantesa. Just quan sembla que ha trobat al seu amor, esdevé a casa
seva una tragèdia terrible. Tanmateix, nous rumors sobre la Segona
Guerra Mundial, alteren profundament la vida d'aquesta comunitat
rural.
Terence Davies, Agyness Deyn i Peter Mullan. |
Aquesta
és una gran pel·lícula, d'un director de qui havia sentit parlar
però, del que encara no havia vist res. Es va veure al darrer
festival de cinema de Sant Sebastià, d'això ara farà un any.
Aquest juliol s'ha estrenat aquí, això ens dóna una dada de com
anem d'endarrerits, pel que fa a les estrenes del cinema d'autor,
mentre que, el cinema comercial de Hollywood, l'estrena és al mateix
temps a tot el món. No parlem ja de pel·lícules que mai podrem
veure en sala i que en tot cas haurem de veure, en ocasions
excepcionals, com són els festivals o en streaming.
En
aquesta bonica història de vida, narrada en un llenguatge
cinematogràfic molt depurat, però sense estridències, he pogut
gaudir d'unes imatges del paisatge d'Escòcia, molt seleccionades de
planificació, color i llum. Una història molt ben interpretada per
una actriu d'una bellesa poc convencional i al meu entendre triada
amb un bon encert de càsting. Una banda sonora, molt ben construïda,
compaginant els cants tradicionals escocesos, amb els silencis i una
música orquestral que, acompanya moments intensos o importants del
film.
També,
m'ha agradat molt, l'enfoc que el director ha donat a aquesta
història, molt dramàtica, sense cursileries sentimentals i amb una
molt positiva aposta per un enfoc clarament feminista i femení.
Sempre
és d'agrair que siguin homes els que donin valor a la valentia i
fortalesa de moltes dones al llarg de la història i que no han
destacat en res, però han fet molt per dignificar la vida al llarg
del temps.
Aquesta
és una d'aquelles pel·lícules que, com que estan molt ben fetes,
cadascú pot trobar el seu registre per gaudir del visionat.
Ah...
per la gent nerviosa i inquieta, pot resultar una mica llarga.
MARTINA opina.
Aquesta adaptació cinematogràfica d'una de les obres clàssiques de la literatura escocesa del segle XX, la novel·la de Lewis Grassic Gibbon, relata temes profunds com són l'esperança i el perdó.
El seu director, qui també ha fet de comptable durant la seva joventut, agraeix públicament a tots i cadascun dels professionals que han posat els ingredients necessaris, perquè aquesta obra de poc pressupost, no li falti de res.
És una narració pausada, elegant, bonica i plena de llum. Transcendeix més enllà del que explica i et transporta cap a qüestions humanes molt més profundes del que relata. Per tant, és una obra que reuneix totes les característiques de les grans creacions. Tot i que, com a tal, requereix d'una bona predisposició per poder-ne absorbir el màxim i que no se't faci massa feixuga.
Personalment m'ha suggerit un missatge extremadament avançat en una qüestió, la de la condició masculina. Retrata a personatges diferents, on per les seves circumstàncies han perdut el seny i la raó. Animalitzats o ferits de l'ànima, utilitzen el sexe d'una manera irracional i violenta, com a reacció o manera de canalitzar la seva patologia. Una mostra de l'estat incontrolat de la persona en qüestió que, al meu entendre, l'autor li dóna especial importància. M'ha sorprès, ja que l'agressió sexual se'ns presenta com una reacció genuïnament masculina i que converteix a aquest gènere en un ser, que si està ferit, és capaç de convertir el contacte físic, (que també utilitza per canalitzar l'amor), en una experiència totalment traumàtica.
MARTINA opina.
Aquesta adaptació cinematogràfica d'una de les obres clàssiques de la literatura escocesa del segle XX, la novel·la de Lewis Grassic Gibbon, relata temes profunds com són l'esperança i el perdó.
El seu director, qui també ha fet de comptable durant la seva joventut, agraeix públicament a tots i cadascun dels professionals que han posat els ingredients necessaris, perquè aquesta obra de poc pressupost, no li falti de res.
És una narració pausada, elegant, bonica i plena de llum. Transcendeix més enllà del que explica i et transporta cap a qüestions humanes molt més profundes del que relata. Per tant, és una obra que reuneix totes les característiques de les grans creacions. Tot i que, com a tal, requereix d'una bona predisposició per poder-ne absorbir el màxim i que no se't faci massa feixuga.
Personalment m'ha suggerit un missatge extremadament avançat en una qüestió, la de la condició masculina. Retrata a personatges diferents, on per les seves circumstàncies han perdut el seny i la raó. Animalitzats o ferits de l'ànima, utilitzen el sexe d'una manera irracional i violenta, com a reacció o manera de canalitzar la seva patologia. Una mostra de l'estat incontrolat de la persona en qüestió que, al meu entendre, l'autor li dóna especial importància. M'ha sorprès, ja que l'agressió sexual se'ns presenta com una reacció genuïnament masculina i que converteix a aquest gènere en un ser, que si està ferit, és capaç de convertir el contacte físic, (que també utilitza per canalitzar l'amor), en una experiència totalment traumàtica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada