ELS
PERSONATGES ENS EMPENYEN A MIRAR-NOS ALS ULLS I A FURGAR EN EL NOSTRE
INTERIOR PER FER-NOS UNA PREGUNTA FONAMENTAL: LES NOSTRES DECISIONS
ENS CONSTRUEIXEN O ENS REVELEN?
Tret
i traduït de les paraules del director, editades en la fitxa dels
cinemes Renoir.
Guió,
Juan Galiñanes i Jorge Guerricaechevarría.
España,
2019.
Duració,
107 minuts.
SINOPSI
En
un poble de la costa gallega viu Mario, un home exemplar en l'àmbit
familiar i professional que està esperant el seu primer fill. A la
residència de gent gran, on treballa d'infermer, tothom l'aprecia.
Quan arriba a la residència acabat de sortir de la presó Antonio
Padín, el narco més conegut de la zona, Mario es desviu perquè se
senti a la residència com si estigués a casa. Fugint dels seus
fills, Kike i Toño, al comandament del negoci familiar, Padín anirà
agafant més confiança en el seu infermer Mario. L'engany d'un soci
i el deute amb un proveïdor colombià, portaran al fill petit Kike a
la presó i al gran Toño recorrent a l'infermer
perquè
intenti convèncer al seu pare per tornar a casa i pagar el deute.
Però Mario té els seus plans...
Tret
de la fitxa del Renoir.
El director Paco Plaza. |
NÚRIA
opina.
Aquesta
pel·lícula m'ha agradat molt i em sembla molt equilibrada en tots
els aspectes, només n'hi ha un que no m'ha acabat de fer el pes, tot
i que no voldria fer un spoiler, i aquest és que, no s'acaba bé...
Jo sóc de la generació del programa doble en la sala de cinema del
barri o poble. Aleshores el cinema era simplista pel que fa als seus
plantejaments ideològics: un món de bons i dolents, on sempre
guanyaven els, suposadament bons- tot i que amb el temps vas
descobrint que això no és categòricament cert i fins i tot que
moltes vegades ens han enganyat i és fals. Ara prima una certa
veritat falsejada- això és un oxímoron- on moltes vegades al final
i amb tinta invisible diu: potser t'hauria agradat que, acabés bé,
però la realitat és més dura i crua.
Un
guió ben tramat, unes actuacions magistrals, un ritme creixent que
permeten a l'espectadora anar-se situant i incomodant davant d'una
història de rancúnia, venjança i odi que, et va inquietant i que
saps que no pot acabar bé, perquè, ningú es redimeix amb la
venjança i la violència que genera.
També
he trobat prou interessant la manera prou fosca i ambigua de tractar
els records amb les imatges, ja que, en aquells que hi ha molt dolor
i desesperació incorporats, la narració no és lineal i de sobte
ens assalten un munt d'imatges inconnexes però molt significatives i
doloroses que en el Mario, se li van despertant progressivament, amb
la presència del cap del carter de la droga gallec, a la residència
on ell treballa. Llavors és el moment on ell haurà de prendre
decisions que seran crucials en la seva vida.
Un
altre ingredient molt important per mi en l'art és que, des del cas
particular que t'està presentant et permet anar, a reflexionar sobre
qüestions universals. T'emportes l'essència del film a casa per
anar-li donant voltes a qüestions com el mal, la rancúnia, el
perdó, la violència, la venjança i com podem anar-los gestionant.
Pel·lícula
molt recomanable per tots els que els agrada reflexionar sobre
aquestes qüestions. No recomanable pels que volen anar a passar una
estona per distreure's.
MARTINA
opina.
D’aquesta
tria només he de comentar que, un cop més, amb aquest director hem
pogut gaudir veient cinema amb un llenguatge estrident que, si et
deixes portar, penetra ben endins.
Procuraré
explicar-ho, ja durant el passi m’he sentit una privilegiada. Un
sentiment honest, com si sent una aficionada d’aquest art i podent
incomodar-se en aquest relat visual, fos una experiència vital.
Ben
segur que es nota que les vacances són d’agrair, que ens oxigenen
i que precisament és gràcies al temps de qualitat que, hom recupera
la capacitat receptiva.
Però
més enllà, crec que aquesta producció, disposa de tots els
ingredients per fer-ne una obra d’exquisida. Feia temps que no em
submergia dins d’una obra d’aquesta manera: fins i tot sentint-me
obligada a qüestionar-me els meus valors.
Però
no és tan sols el relat, també els protagonistes, la banda sonora,
els espais, l’atmosfera incomoda... etc.
D’una
banda, amb una narració a un ritme lleuger, amb el que l’espectador
pot anar descobrint les entranyes dels protagonistes. Cada un
sofisticat, i no per com és en si, sinó per com està construït.
Et presenta persones que són com a una caixa de pandora. Fet que es
presta a endinsar-nos en els microrelats de tots i cada un dels que
intervenen.
Per
l’altra, el joc de la senzillesa, trobo que és molt sofisticat.
Podent centrar els focus en una història de fàcil lectura que, amb
molt d’art, combina el suspens amb la moral. Fins que
inevitablement, et va transportant a les decisions alienes,
mitjançant un debat obscur i complicat, obligat a fer-te preguntes i
no podent evitar qüestionar-te com hauries actuat en el seu cas.
En
suma, pel meu gust, cinema de qualitat.
Fitxa completa, informacions i crítica a filmaffinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film713289.html
Aquesta pel·lícula ha agradat molt desigualment a la crítica:
https://ocio.laopinioncoruna.es/cine/criticas/quien-hierro-mata-cronica-gallega-tragica-demoledora-nws760858.html
Una de bona de Fotogrames:
https://www.fotogramas.es/peliculas-criticas/a28794384/quien-a-hierro-mata-critica-pelicula/
Fitxa completa, informacions i crítica a filmaffinity:
https://www.filmaffinity.com/es/film713289.html
Aquesta pel·lícula ha agradat molt desigualment a la crítica:
https://ocio.laopinioncoruna.es/cine/criticas/quien-hierro-mata-cronica-gallega-tragica-demoledora-nws760858.html
Una de bona de Fotogrames:
https://www.fotogramas.es/peliculas-criticas/a28794384/quien-a-hierro-mata-critica-pelicula/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada