UNA
D'AQUELLES PEL·LÍCULES TANT COLPIDORES COM NECESSÀRIES. “Les
Hirondelles de Kaboul” ADAPTA LA NOVEL·LA HOMÒNIMA DE YASMINA
KHADRA.
Paraules
escrites per Albert Galera en la seva crítica de la revista Dirigido
por... febrer de 2020.
França, Luxemburg i Suïssa, 2019.
Duració, 80 minuts.
Premi
al Festival de Cannes 2019. Un Certain Regard, Secció Oficial
SINOPSI
Estiu
de 1998, Afganistan. Kabul és una ciutat en runes ocupada pels
talibans que, imposen les seves lleis. Mohsen i Zunaira són una
parella enamorada que intenta sobreviure amb dignitat en aquest
entorn de misèria i violència, on també hi ha altres homes i dones
que no veuen clar tot el què està passant.Les directores i realitzadores, Eléa Gobbe-Mévellec i Zabou Breitman. |
ANTECEDENTS
i ORÍGENS
Adaptació
d'un best-seller publicat el 2002 pel prolífic escriptor algerí
Mohammed Moulessehoul amb el nom de Yasmina Khadra que és el
pseudònim literari femení que utilitza l'exmilitar Mohammed
Moulessehoul, per tal d'evitar la censura. Ha estat reconegut com un
dels relats més veraços i profunds sobre el domini dels talibans a
l'Afganistan.
Ha
estat traduït a moltes llengües i publicat a uns quaranta països.
Diferents
fonts, crítica Fernado Bernal a Caimán Cuadernos de Cine i d'Albert
Galera a Dirigido por..., ambdues del febrer de 2020.
NÚRIA
opina.
Una
pel·lícula de dibuixos animats molt i molt bella. Amb uns fons
d'aquarel·la molt ben treballats i una animació sobreposada,
senzilla i extraordinàriament expressiva.
És
ben bé allò què, el distanciament per mitjà de l'animació
aconsegueix un efecte receptiu per part de les espectadores amb menys
manipulació sensible i amb molta més profunditat. Hom no es pot
deslliurar de l'essència dels fets que són molt greus i tristos.
Gràcies
per aquesta petita joia que, denuncia i fa obrir els ulls sobre
alguna barbaritat i injustícia de les que hi ha al món.
Recomanable
per tothom que agraeixi i consideri que l'art té una funció de
significar, denunciar i subvertir, si més no, el rerefons íntim de
cada ésser.
MARTINA opina.
La
Núria va proposar optar per un registre diferent, proposant una de
les opcions que la critica destaca aquesta setmana i la que
personalment em va interessar senzillament perquè, l’animació com a llenguatge adult sempre m’ha atret.
Aquesta
pel·lícula amb un missatge crític, diuen que potser a la
mentalitat occidental no ens aporta res de nou, no obstant però, a
les directores potser els agradaria que la projectin al país del que
parlen i si tot va bé, arribant al gran públic. Dit en poques
paraules, parla de com des de dins d’un conflicte, també es poden
treballar solucions que, s’ajustin millor al gust de tots els seus
implicats.
Certament
passa lenta, estèticament és poc sofisticada, amb personatges i
escenaris pintats en aquarel·la, però puc dir que n’he gaudit i
que penso que no és gens insubstancial.
Recomano
anar-la a veure ni que sigui per reflexionar des d’un punt de vista
diferent.
Una entrevista curta amb una de les directores, Zabou Breitman:
https://www.youtube.com/watch?v=KtnHAigRVhA
La fitxa completa, crítiques i altres informacions del film: https://www.filmaffinity.com/es/pro-reviews.php?movie-id=374848
Des del festival de Cannes, Carlos Heredero, ens fa la seva crítica per Caimán:
https://www.caimanediciones.es/cannes-2019/
Una entrevista curta amb una de les directores, Zabou Breitman:
https://www.youtube.com/watch?v=KtnHAigRVhA
La fitxa completa, crítiques i altres informacions del film: https://www.filmaffinity.com/es/pro-reviews.php?movie-id=374848
Des del festival de Cannes, Carlos Heredero, ens fa la seva crítica per Caimán:
https://www.caimanediciones.es/cannes-2019/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada