diumenge, 23 de febrer del 2020

SYNONYMES. Sinónimos. Director, Nadav Lapid.


NO ESPEREU TROBAR AQUÍ UNA TRAMA FÀCIL O CONFORTABLE. EN EL SI D'UNA POSADA EN ESCENA EXTREMADAMENT FÍSICA, LAPID UTILITZA EL COS I EL LLENGUATGE DEL SEU ACTOR PER ENFRONTAR-LO VIOLENTAMENT AMB L'ENTORN(...)
Paraules de Carlos Losilla, en la seva crítica publicada al Time Out, del 13-19 de febrer de 2010.


Guió, Nadav Lapid, Haim Lapid.
Duració, 123 minuts.
França, Israel, Alemanya, 2019.

SINOPSI
Yoav després d'haver acabat la seva prestació obligatòria amb l'exèrcit israelià, se'n va a París, on es vol quedar a viure. Allà coneix a diferent gent i li passen diferents coses, en l'intent de formar part d'allò que vol esdevenir.


El director, Nadav Lapid.
Continuació de la frase inicial i el paràgraf:
(...) amb els parisencs que coneix i amb la ciutat que vol conquerir, i fer-lo testimoni d'una Europa decadent incapaç de reconciliar-se amb les seves arrels.
Paraules de Carlos Losilla, en la seva crítica publicada al Time Out, del 13-19 de febrer de 2010.
ALGUNS ASPECTES AUTOBIOGRÀFICS per entendre el sentit de la pel·lícula.
Aquest film està inspirat en l'experiència d'immigrant que va viure el director després d'haver acabat el seu compromís obligatori amb l'exèrcit israelià.
Ens diu:“Moltes de les coses que es veuen a la pel·lícula van passar de veritat, fins i tot aquelles que poden semblar massa exagerades. Vaig prendre notes de tot allò que vaig viure a París, perquè sentia que estava vivint alguna cosa important. Allò que volia no era recrear els esdeveniments que vaig viure, sinó rememorar els sentiments i sensacions que em va provocar.
A diferència de Yoav, Nadav Lapid sí que va tornar a Israel per fer cine.
Tret de la revista Fotogrames d'una entrevista amb el director feta per Daniel Martínez Mantilla i publicada el febrer de 2020.


NÚRIA opina.
Segons afirma Carlos Losilla al Time Out, 13-19 de febrer, “Sinónimos esdevé per ara la millor pel·lícula de la cartellera”.
Potser té raó, si més no hi ha un cinema que, alguns anomenen cinema d'autor, que no és altra cosa que aquells que busquen a través del llenguatge fílmic, expressar alguna cosa més que una història narrada, segons un procés i una concepció més enllà de la narració literària que, intenten aprendre el llenguatge per esprémer en totes les seves possibilitats, en cada pel·lícula que fan. Aquest anar a totes, a vegades surt molt bé i d'altres no, per l'autora cada film és una experiència única d'aprenentatge i al mateix temps una obra, amb valor per si mateixa . Cada obra cinematogràfica és un producte molt complex en la que intervé un considerable equip de gent.
Aquest film es mou dins d'aquests paràmetres, expressant-nos la materialitat d'un personatge que fuig del seu lloc de naixement i dels seus orígens, tot buscant un territori on poder seure la seva materialitat, tot descobrint que la tasca no és gens fàcil. A vegades res ho facilita, ni permet abandonar la pròpia càrrega identitària, ja que, està allà mostrant presència material amb el cos, encara que siguis occidental blanc.
Res en aquest film és casual, cada element, cada moviment, cada paraula, cada so cada música...busca significar-se en el context general del film.
Film molt recomanable pels que les agrada, asseure a la butaca del cinema i deixar-se anar per veure que els expliquen. Pels que creuen que cada pel·lícula és una experiència irrepetible que, no cal perdre.
Aquesta pel·lícula em va agradar però, a mesura que l'he anat recordant i pensant, molt més. 

MARTINA opina.
Aquesta pel·lícula dramàtica, intensa i profunda aposta per la metàfora. El simbolisme de l’entorn on esdevé, els personatges construïts i el mateix relat com a recurs per parlar d’una realitat complexa. El projecte d’una joventut estroncada, per un drama relatiu a una guerra d’estat, que aprofita els recursos humans més joves del seu país. Un estat on el servei militar obligatori, de dos anys per les dones i tres anys pels homes, sotmet a la seva població en una espiral d’obligatorietat que els marquen i que si no compleixen seran expulsats. Obligant-los a participar, impulsant directament una situació d'imposició i havent de ser part de la primera línia de foc del conflicte palestí-israelià.
Una obra que es presenta amb molt de color, contrast entre els diferents protagonistes i amb una història capaç d’obrir molts interrogants.
Personalment m’ha fet recordar quan he viatjat i he conegut a joves israelites. A molts destins en trobes, ja que en acabat el servei, la gran majoria es prenen un any sabàtic. Moment que com a ciutadans d’un país ric, poden anar a viatjar i procuren digerir allò que els hi ha tocat durant el servei militar. Gent, que amb qui he interactuat personalment m’han tocat el cor, en veure entranyes pertorbades.
Aquest film crec que crea un relat que mostra una mica de consciència, d’una societat que podríem dir que, son botxins, així com víctimes del seu sistema.

 Fitxa completa, filmografia director i algunes crítiques al FilmAffinity:
Premi, Os d'Or a la millor pel·lícula a la Berlinale 69edició, 2019:






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada