dimecres, 2 de desembre del 2020

CORPUS CHRISTI. Bóze Cialo. Director, Jan Komasa.

JAN KOMASA, ESBRINA UNA ALTRA VEGADA, EN LES ESTRUCTURES SOCIALS CONVENCIONALS DEL SEU PAÍS, EN UN FILM, BASAT EN UNA HISTÒRIA REAL. UNA INQUIETANT EXPERIÈNCIA MORAL I RELIGIOSA.
Tret de l'apartat Estrenos,”Un lugar en el mundo”, de Fotogrames, pàg.73, octubre de 2020.


Guió, Mateusz Pacewicz.
Polònia, 2019.
Duració, 116 minuts.


SINOPSI
Daniel que té vint anys, està reclòs en un Centre de Menors per haver comès un delicte de sang. Pateix una transformació espiritual i vol ser capellà. La casualitat i el seu carisma, li possibilitaran convertir-se en líder espiritual d'una petita parròquia de Polònia.
El director, Jan Komasa.
NÚRIA opina.
Una bona pel·lícula on s'utilitzen tots els recursos de la narració cinematogràfica, per submergir a l'espectadora, en un relat sobre la religió, l'espiritualitat i la recerca d'un individu, que més enllà del seu present immediat, busca quelcom que doni sentit a la seva vida, transcendint-la.
Penso que, el relat va molt més enllà del fet concret que exposa i ens sacseja amb una reflexió, sobre els aspectes bàsics de l'existència.
De tots els que es poden encetar, em quedo amb la de la funció, ús i abús de la religió, en la persona i en els grups socials, més enllà de la seva evident i útil, funció política.
En la diferència entre religió i espiritualitat, i com aquests dos elements s'han fusionat històricament i per què, ha succeït?
La força d'atracció que la religió ha exercit i exerceix, sobre els individus.
El poder dels lideratges i com els seus elements bàsics de connexió amb el grup sobre el qual l'exerceixen, la majoria de vegades, és d'una simplicitat esgarrifadora, potenciat per una sinceritat primària que pot transcendir veritat, virtut que crec necessària i que, no ens pot fer confondre amb la veritat en majúscules- si és que n'hi ha alguna.
Molt interessant el dibuix que fa del personatge protagonista, Daniel, molt complex, però simple, amb les seves llums intenses i ombres, acompanyat del seu patrimoni històric que l'arrossega fins als confins d'ell mateix.
Pot un alliberar-se d'allò que, ha sigut i és?

MARTINA opina.
M’agrada el relat que ens retrata aquesta obra, que tot i la duresa latent a la realitat a la qual ens transporta, pel meu gust ho fa amb un esperit crític constructiu. Entrant en una trama gens banal, al voltant de la pena, convida també a qüestionar-te moltes coses de la fe. Apel·lant a entendre la complexitat dels conflictes, dels entorns socials i amb la lluminositat d’un relleu generacional que en un entorn castigat per la repressió i la falta de comunicació, no s’encalla en el passat.
Crec que, vaga la pena destacar la gran actuació del seu protagonista principal, qui amb carisma i determinació, defensa les múltiples llums i ombres d’un escenari que té un rerefons ple de matisos i emocions.
Per acabar, i no donar més informació de la necessària, comentar també que, em quedo amb algunes frases del text molt contundents. Com per exemple: -perdonar no vol dir oblidar sinó estimar.

LA DADA
Bielenia, l'actor protagonista de 28 anys, és conegut pel seu compromís amb el teatre polonès independent. Per la seva interpretació de Daniel en el film, li ha donat, el premí al Millor Actor en el Festival Internacional de Cine de Chicago.

Fitxa completa i crítiques, al Filmaffinity:

Venècia 2019, entrevista amb el director, Jan Komasa:




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada