dimarts, 29 de desembre del 2020

JOSEP. Director, Aurel.

DESCOBRIM EN EL PEDREGÓS CAMÍ DE L'ARTISTA BARCELONÈS UN RELAT FONAMENTAL SOBRE L'ESPERANÇA PER MITJÀ DE L'ART, LA RESILÈNCIA DE TOT EL QUE ÉS VERITABLEMENT BELL I LA INCAPACITAT DE LA BARBÀRIE PER AMAGAR EL SEU SENSE SENTIT.
Escrit per Ricardo Rosado, a Fotogrames de desembre de 2020.


Director i dibuixant, Aurel.
Guió, Jean-Louis Milesi.
Veus , Sergi López i Silvia Cruz.
França, España, Bélgica, 2020.
Duració, 80 minuts.
Animació.

SINOPSI
El 14 de febrer de 1939 Josep Bartolí, dibuixant, sindicalista i membre del comissariat del POUM, va travessar la frontera amb França cap a l'exili. Va haver de mal viure en set camps de concentració diferents creats per la policia francesa i va dormir a les platges d'Argelés-sur-Mer amb milers d'altres exiliats que se sentien atrapats en la brutícia, la misèria i el despit dels gendarmes francesos que els tractaven com a veritables ciutadans de segona. Mentre estava als diferents camps de refugiats, Bartolí no va deixar mai de dibuixar, amb la intenció de documentar allò que estava veient i poder mostrar aquell horror.
Paraules l'Àngel Quintana escrites en la seva crítica “La memoria recuperada”, per la revista Caimán, desembre de 2020.

El dibuixant i director, Aurel.
ANTECEDENTS DEL FILM
El prestigiós dibuixant francès Aurel, parteix dels 56 dibuixos que es conserven del treball de Bartolí per construir una biografia de personatge. Una part d'aquests dibuixos van ser amagats pel mateix Bartolí en el terra d'un camp i recuperats al ser traslladat.
Paraules l'Àngel Quintana escrites en la seva crítica “La memoria recuperada”, per la revista Caimán, desembre de 2020.

EL PERSONATGE REAL, JOSEP BARTOLÍ.
El dibuixant de premsa Josep Bartolí, fou un dels 500.000 espanyols que van fugir del franquisme cap al sud de França quan va acabar la guerra civil provocada pel cop d'estat dels militars colpistes, mesos abans de començar la segona Guerra Mundial. Convençut defensor de la República, aquest barcelonès nascut el 1910, va passar per set camps de concentració on amb el seu llapis- que li va aconseguir d'amagat algun oficial francès-. Plasmés en els seus dibuixos les seves emocions. Miraculosament Bartolí es va salvar de l'extermini nazi i va anar a raure a Mèxic a l'inici dels anys 40, on va ser amant de Frida Khalo i on els seus dibuixos van recuperar el color. Va morir a Nova York a 85 anys, quasi cec i com a reconegut artista del grup de Pollock i De Kooning.
Tret, no literalment, de la crítica de Sonia Guijarro a Fotogrames de desembre de 2020.

NÚRIA opina.
La història clama que les coses es posin al seu lloc, dissortadament moltes vegades això no passa i obliden o no sabem detalls fonamentals que, expliquen veritats que tendim a oblidar o ignorar: la dita guerra civil, va ser un cop d'estat d'alguns militars de dretes  contraris a la República, que van imposar-se després de tres anys de lluita contra aquesta i que, pretenien liquidar a tothom que fos contrari a ells, així va ser que, molta gent va haver de fugir... el lloc més proper era França i pel que sembla allà, no varen ser molt ben rebuts.
Considero aquesta, com la tasca fonamental d'aquest film, sense oblidar-nos de les seves virtuts com a obra artística.
És una petita obra d'animació feta amb molta sensibilitat, per construir un relat on vol compaginar, la història, l'animació i els dibuixos del protagonista del relat un dibuixant Josep Bartolí que, va fer en el seu moment històric com a refugiat en  camps de concentració francès.
El film aconsegueix fer un relat que t'arriba i et deixa apreciar la qualitat artística de l'animació i del relat del protagonista sense dissonàncies i amb harmonia.
Un bon relat per no oblidar la Història i gaudir d'un bombonet artístic.

MARTINA, opina.
Aquesta opció tendra, necessària i d'història recent ens transporta a un món, on la comunicació entre un avi i el seu nét esdevé vital per reviure la crua realitat que va patir el seu protagonista.
La narrativa del dibuix i l'animació pròpiament, és tan vital i bonica, que et transporta nítidament per escenaris passats i futurs sense cap sotrac. Amb una clara consciència i presència posttraumàtica, però sense cap drama.
Una peça contemporània, que ens obliga a observar el passat amb distància i recupera l'estil d'una era, on aquí a casa nostra ja fèiem una il·lustració carismàtica i la que clarament segueix tenint un llenguatge particular i simplement envoltant.

Un reportatge francès sobre els fets històrics dels que ens parla el film:

Informacions, fitxa completa i crítiques a FilmAffinity:





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada