dilluns, 10 d’octubre del 2022

MODELO, 77. Director Alberto Rodríguez

AMB UN ESTIL DEPURAT, CURA EN LA CONSTRUCCIÓ DE PERSONANTGES I ABSOLUTA FIDELITAT AL MANTRA DE L'ENTRETENIMENT.

Àlex Montoya, per Fotogrames, octubre de 2022. 
Guió, Alberto Rodríguez i Rafael Cobos.
España, 2022.
Duració, 125 minuts.

DE QUÈ VA?

Un jove comptable s'enfronta a una pena desproporcionada per un petit desfalc. Amb altres presos lluitarà per la justícia i l'amnistia.
Fotogrames, setembre de 2022.

El director, Alberto Rodríguez

NO ÉS UNA LLIÇÓ D'HISTÒRIA, PERÒ CREC QUE S'ASSEMBLA FORÇA A ALLÒ QUE DEURIA DE PASSAR.
Paraules del director, recollides en l'entrevista feta i escrita per Laura Pérez a Fotogrames, setembre 2022.
EL DIRECTOR DIU
Em va interessar la paradoxa de veure la Transició des de l'últim lloc on va arribar que, van ser les presons. Allà hi havia gent jutjada per les lleis de la dictadura que van continuar a la presó durant la democràcia i em va atrapar veure com ells van entomar aquesta enorme injustícia. És una pel·lícula sobre la COPEL (Coordinadora de Presos en Lucha) i, sobretot sobre la justícia social.
Entrevista al director, feta i escrita per Laura Pérez a Fotogrames, setembre 2022.

NÚRIA opina.
Una pel·lícula d'entreteniment ben feta i amb la que fa memòria d'uns esdeveniments històrics que van passar a les presons espanyoles, i dels que pràcticament ningú recorda.
El director Alberto Rodriguez, fa un cinema d'entreteniment ben teixit, situat a diferents llocs d'España i en diferents èpoques, sobretot li agrada fer un repàs de l'España postfranquista.
El podríem situar dins el cinema d'acció o triler, amb una temàtica politicosocial de fons que ens ajuda a fer una incursió a altres realitats que, altrament desconeixeríem.
Aquest tipus de cinema que aquest director ha anat definint, crec que és molt necessari i situa al cinema d'entreteniment i acció en un territori de ficció històrica, sense ànim historicista ni acadèmic molt lloable.
Amb aquesta pel·lícula el director fa un pas més, amb el dibuix sense judicis que fa dels protagonistes principals i secundaris, unes persones amb les seves històries, les seves parts fosques i clares, les seves il·lusions, com qualsevol altra persona del carrer.
Molt recomanable.

MARTINA opina

Aquesta obra té moltes capes i per començar et trasllada a la presó Model de Barcelona, a principis de l'any 77 en plena transició democràtica i quan els presos comuns es van unir per reclamar l'amnistia, després que moltes persones haurien pogut sortir d'aquell calvari, a causa de l'alliberament per llei dels presos polítics. Concretament, explica el cas d'un jove comptable, de classe humil i que la seva vida havia esdevingut l'espera per un judici, que probablement únicament serviria, per consolidar la seva desgràcia.
El que més m'ha seduït, és la senzillesa amb la qual mitjançant una història determinada, detalla molts conceptes abstractes. Concretament, qüestions que tenen a veure amb els instruments que han significat la suposada evolució històrica, de tota la trama administrativa que vesteix l'estat de dret. Fent des del meu punt de vista, d'aquesta peça, un instrument necessari per poder disseccionar una mica millor, tot el procés d'alliberament, d'un país que va viure una de les dictadures més eternes del seu l'entorn.
A més, els personatges construïts per succeir en la trama, són complexes i donen molt de si. No només són d'una manera, sinó que en la seva persona, tant hi ha llum com zones fosques. Això, per mi, els fa absolutament humans i comprensibles. A més, també parla mitjançant l'evolució d'unes persones que viuen sense un horitzó, del significat de la institució penitenciària, plantejant la necessitat de revisió integral d'aquest element de contenció que la humanitat hem construït.
Crec que passa gaudint, sobretot per les interpretacions dels artistes i amb tot, facilitant l'entesa d'un llenguatge estrident i que aporta moltes frases demolidores com per exemple "Este, es un país para los hijos de los dueños, nada va a cambiar".

COM S'HA DOCUMENTAT EL FILM
Hem passat molt temps a l'hemeroteca. Els diaris de l'època van recollir moltes notícies sobre totes aquestes revoltes de les presons, però malgrat tot, és un tema que s'ha oblidat completament. També hem entrevistat a alguns presos implicats i a dos membres dels Joglars, que en aquells moments estaven a la presó. Els llibres van completar la tasca, vàrem llegir, Vigilar y castigar, M. Foucault, per entendre que són i signifiquen les presons en la nostra societat.
Paraules del director, recollides en l'entrevista feta i escrita per Laura Pérez a Fotogrames, setembre 2022
FILMOGRAFIA del DIRECTOR:
Entrades d'aquest blog que parlen dels seus films:
- 2016, "El hombre de las mil caras"
- 2014, "La isla mínima"
Fitxa completa:
ENTREVISTES amb Alberto Rodríguez:
Dias de Cine,
Moobys, entrevista amb el director y guionista,




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada