ELS
FONAMENTALISTES ESTARAN TREIEN FUM DAVANT DE SEMBLANT SACRILEGI, NI
MÉS NI MENYS QUE, UN REMAKE DE “VIVIR” (IKURU) (1952), OBRA
MESTRA DE KUROSAWA. PERÒ AQUELLS QUE ENTENEN QUE EN CINEMA RES ÉS
SAGRAT, S'APRAPARAN AMB CURIOSITAT CAP A AQUEST REPTE.
Escrit
per Jordi Batlle Caminal en la crítica per Fotogrames, gener de
2023.
Guió, Kazuo Ishiguro, segons el film d'Akira Kurosawa, Vivir.
Regne
Unit, Japó, Suècia 2022.
Duració,
102 minuts.
SINOPSI
Williams
és un funcionari que treballa en una monòtona oficina a Londres
dels anys cinquanta. Un càncer terminal el porta a replantejar-se la
seva vida i vol fer alguna cosa que sigui rellevant.
El guionista Ishiguro, el actor protagonista Bill Nighy i el directot Oliver Hermanus. |
UN GUIONISTA DE LUXE
Que
un Premi Nobel de Literatura de 2017, assumeixi la tasca de guionista
no és massa comú. Kazuo Ishiguro ( Nagasaki Japó 1954). Ja havia
portat dues de les seves obres al cinema, “Nunca me abandones” i
“Los restos del dia”, i havia tingut altres implicacions amb
altres projectes audiovisuals. Però mai havia tingut una implicació
tan rotunda com en aquesta readaptació anglesa de “Vivir”o
(Ikiru) (Akira Kurosawa, 1952) de la que ha sigut el veritable motor
i en la que fa també de productor executiu.
Explica
Ishiguro que, feia temps que volia que algú fes una versió
britànica del clàssic japonès Vivir (Ikuro), una pel·lícula que
sempre m'ha agradat. La vaig veure per primera vegada quan era petit
i em va impactar molt.
Entre
el Tòquio de Kurosawa i el Londres de 1953, el novel·lista va veure
moltes semblances, Havia anat a viure a Anglaterra quan tenia cinc
anys i en la manera que ambdós països es reconstruïen, després de
la Segona Guerra Mundial i l'estoïcisme de la seva població, va
trobar moltes similituds.
En
“Vivir” (Ikuru) vaig trobar inspiració, perquè allò que
explicava és que la teva existència pot tenir un sentit, malgrat
que la teva vida hagi sigut molt discreta. Per mi aquesta és una
idea meravellosa.
Paraules
dites pel guionista i productor del film, Kazuo Ishiguro, en una
entrevista de Laura Pérez, per a Fotogrames de gener de 2023.
DEL
GUIÓ
El
llibret de Ishiguro, segueix amb força fidelitat la pel·lícula de
Kurosawa però, al mateix temps és més fidel a una certa estètica
i tonalitat del cinema britànic que, als conceptes essencials del
guió de Kurosawa.
Escrit
per Quim Casas en la seva crítica pel Dirigido por, febrer de 2023.
NÚRIA
opina.
Aquesta
pel·lícula és un petit bombonet, amb més valor literari i
filosòfic que, cinematogràfic... No és el tipus cinema que molta
gent busca, ja que és massa assossegada i subtil i se centra en les
coses petites. També cal considerar que en aquesta societat en què
vivim, a poca gent li interessa, la vida d'un home gris i vell, en el
seu tram final, després que li diagnostiquin un càncer terminal,
situada en un context històric d'època de fa setanta-cinc anys.
Molt
aconsellable, per gent que no vol, ni espera, emocions fortes i vol
donar una oportunitat de sortida a la seva compassió i tendresa cap
a la vellesa.
MARTINA
opina.
Tinc
la sort que la Núria sempre està molt informada de què hem de
veure de la cartellera, també de quina feina hi ha darrere de cada
obra i que a més en acabat procura explicar-me el context per tal de
poder ubicar degudament el que hàgim vist.
En
aquest cas, vam triar Living, que és una pel·lícula dramàtica
britànica de 2022, adaptada de la pel·lícula japonesa de 1952
(Vivir (Ikiru) dirigida per Akira Kurosawa), que alhora es va
inspirar en la novel·la russa de 1886 (La mort d'Iván Ilich de León
Tolstoi). La peça està ambientada a Londres del 1953 i amb una
trama ben banal, senzillament, descriu la vida d’un home gris. Una
persona que quan s'adona que està viu, ja s'enfronta a una malaltia
mortal i li queda poca perspectiva de vida.
Pel
meu gust, aquesta és una opció, sobretot per aquella gent que com
el protagonista d’aquesta història, tenen l’hàbit de destinar
una tarda a la setmana al cinema. Pels que sense pressa, poden gaudir
d’un relat que no aporta res de nou i que es limita a
traslladar-nos a un temps passat. Amb la construcció curosa d’uns
personatges dels qui se’n dona informació suficient, però que
donat que no ens saps quasi res, perquè són elements estructurals
per sostenir la història del seu protagonista, sustenten el teu
interès per saber-ne una mica més. M’ha agradat, perquè flueix,
mantenint la intriga necessària, tot i ser
molt previsible el què vindrà.
Fitxa completa, crítiques i altres informacions:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada