ÖSTLUND
TORNA A RECÓRRER A LA SEVA NARRATIVA EFECTISTA (i, amb una certa
tendència a fer servir recursos de tall gruixut) PER PARLAR DE LES
MISÈRIES QUE S'AMAGUEN SOTA L'APARENT FELICITAT DE L'ESTAT DE
BENESTAR, EN AQUEST CAS APOSTANT D'UNA MANERA DIRECTE AL CAPITALISME.
Escrit
per Fernando Bernal, en la seva crítica a Caimán CdC, febrer de
2023.
Direcció
i guió, Ruben Ostlund.Suècia,
2022.
Duració,
147 minuts.
SINOPSI
Després
de la Setmana de la moda, Carl i Yaya, parella de models i
influencers, són convidats en un creuer de luxe en un iot. Mentre
la tripulació dona totes les atencions possibles als rics convidats,
el capità no vol sortir de la seva cabina, malgrat que arriba la
imminent nit del sopar de gala del capità. Els esdeveniments prenen
un gir inesperat i l'equilibri de poder s'inverteix arran d'una gran
tempesta, posa en perill el confort dels passatgers.
|
El director, Ruben Óstland. |
NÚRIA
opina.
No
vull fer massa judicis de valor sobre una pel·lícula que parla d'un
món, molt allunyat del meu, que m'ha encuriosit i divertit.
Les
sàtires salvatges i grotesques com aquesta, la majoria de vegades,
em diverteixen quan van dirigides a minories que tenen uns privilegis
desmesurats amb relació a la resta de la població.
Entenc
que, la pel·lícula és força banal i es queda a un nivell força
superficial, com el món que descriu. Però crec que, per ser com és
i el que és, una pel·lícula comercial que a la gent li fa gràcia,
precisament, perquè és lacerant, però no acaba de fer mal a ningú,
ni et porta a territoris emocionals que et remoguin res.
Per
totes aquelles persones que els agrada de tant a quant anar al cine a
distreure's, tot veient alguna cosa que et fa sentir prou bé, perquè
els parla d'un món de privilegis que, també pot acabar
momentàniament malament pels implicats.
MARTINA
opina
D’aquest
director ja hem vist d’altres propostes, les que crec que també
traspassen la realitat i construeixen un relat filosòfic dels límits
i de fins on es pot arribar actuant per instints. I així és com amb
una posada en escena extravagant, una trama senzilla i un anar fent
sense tabús, mitjançant la sàtira, apunta als grans defectes de la
nostra espècie.
Aquesta
crònica, que comença potent i construint uns protagonistes que
ràpidament queden despullats, et porta de principi a fi, en els
límits de les relacions humanes. Procura a més per tenir un fil
conductor, en el que passen coses, potser pel meu gust fins i tot
masses, i et va acompanyant a un destí concret. El que a més, no
escatima en fer crítica, ni judicis de valor en allò que haurien de
ser els grans principis que humanitzin la nostra civilitzada
socialització i et deixa un orgullós sentiment d'haver estat per
llocs on no voldries ser-ne part.
Partint
la història en tres, i pel meu gust sent molt consecutiu en tots els
trams, amb tot plegat vestit d’humor sensat, s’avança sense
grans sorpreses en un camí que comença desesperat i evoluciona cap
a un sense sentit totalment aclaparador. Quan ha passat de tot, saps
perfectament que encara pot anar a pitjor i finalment el viatge sap
concloure. Al meu entendre aconsegueix que allò no quedi deslligat.
I per mi, aquest és el gran què d'aquesta peça, i el que en poques
paraules descriuria com que obté ressuscitar el que ja estava mort i
convertir-ho en una memòria que, té valor per revisar el què ha
significat.
CRÍTIQUES
DELS QUE NO VEUEN CAP QUALITAT EN EL FILM
Ruben
Óstlund forttifica la qualitat “simplona” del “Triangulo de la
tristeza” darrere de boutades que posen en dubte la nostra
capacitat mateixa de judici.
Escrit
per Mariona Borrull, en la seva crítica per Fotogrames, febrer de
2023.
Hi
ha un cinema pagat de si mateix, entestat a mostrar-nos en cada nou
pla quan de genial és el seu director pels acòlits més acrítics
es quedin bocabadats i siguin creien que es troben davant d'un geni.
Escrit
per Carlos Heredero en la seva crítica per Caimán CdC, febrer de
2023.
La
filmografia més recent de Ruben Östlund s'identifica per la seva
propensió calculada a tractar a les persones com si fossin cobaies
que formen part d'un projecte que, es perllonga ja quasi una dècada
en el temps. El director suec planteja experiments cinematogràfics
en els quals, tracta de desentranyar qüestions sobre les misèries
de la condició humana, per mitjà d'una posada en escena que fuig de
les subtileses per buscar cops d'efecte que funcionen com a suport, a
vegades endeble, per les teories que tracta de demostrar.
Escrit
per Fernando Bernal, en la seva crítica a Caimán CdC, febrer de
2023.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada