dimarts, 10 d’octubre del 2023

EL SOL del FUTURO. IL SOL dell'AVVENIRE. Director, Nanni Moretti.

MORETTI ENS REGALA LA SEVA PEL·LÍCULA MÉS LLUMINOSA I PLENA DE MÚSICA, UN CANT A ENCARAR EL FUTUR AMB ALEGRIA QUE, DESEMBOCA EN UNA MARXA COL·LECTIVA. PERQUÈ SENSE OPTIMISME NO HI HA REVOLUCIÓ.
Eulàlia Iglesias, en la seva crítica per Fotogrames, setembre de 2023.

Guió, Francesca Marciano, Nanni Moretti, Federica Pontiemoli, Valia Santelia.

Itàlia, França, 2023.
Duració, 95 minuts.

SINOPSI

Un director està rodant una pel·lícula històrica sobre l'arribada d'un circ hongarès en un barri de Roma el 1956, portat per la secció del PCI d'aquest. Mentrestant a Hongria ha entrat l'exèrcit de l'URSS, per ofegar una revolta popular en contra les condicions de vida al país. Aquesta situació crea una tensió que tots plegats hauran de gestionar.

L'actor i director, Nanni Moretti.
A punt de fer 70 anys i amb l'extrema dreta presidint el Consell de Ministres del seu país, l'italià Nanni Moretti torna a l'autoficció i la metacomèdia. Presentada en l'última edició del Festival de Cannes, on una vegada més ens parla de cine, política i com no, d'ell mateix.
Escrit en la seva crítica per Carlos Elorza, Dirigido, setembre de 2023.
FAIG ALLÒ QUE EM DONA LA GANA
Aquest film és un atemptat contra tots els dogmes dels manuals d'escriptura d'un guió. En el Sol del futuro, com a director i guionista, em permeto fer allò que em dona la gana. Per això he inclòs l'escena de l'encontre amb els representants de Netflix, on m'exigeixen que faci una pel·lícula més convencional, suposadament més accessible als espectadors.
Entrevista de Manu Yáñez al director, feta en el marc del Festival de Cannes i publicada a Fotogrames, setembre de 2023.

NÚRIA opina
Una pel·lícula reflexiva, crítica i en certa manera optimista, ja que ens incita a moure'ns: intel·lectualment, psicològicament, socialment i políticament.
Des del punt de vista, d'un cinema artístic i cultural, una obra perfecte... d'allò que jo espero d'un film, complet.
Malgrat tot, i sent sincera amb mi mateixa i els altres, encara que sigui una de les pel·lícules més ben valorades ara a la cartellera, a mi no m'acaba d'encaixar. Penso que el no encaix, és causat per la falta de química que tinc, no amb el director, sinó amb l'actor protagonista i com que són el mateix, acabo sentint un cert malestar i desplaença que no passa el record i l'analísi posterior del film, en el que, cada vegada li trobo més qualitats artístiques, i per tant, cinematogràfiques.
Una molt bona pel·lícula que crec que no us podeu perdre.
MARTINA opina.
Aquesta vegada, com tantes d’altres, confesso que va determinar la nostra tria la durada i lleugeresa aparent de la proposta. De manera que tan sols amb la il·lusió que ens passés l’estona de manera agradable i fluida, vam seure a la butaca per gaudir d’una història quotidiana, autocomplaent i que dit senzillament guarneix l’ofici de fer cinema. Així doncs, el relat passa amb un humor que vol distingir-se per tenir caràcter italià, que s’endinsa en el procés de producció d’un film.
Compassat amb frases prou simpàtiques, del que significa dedicar-se a una professió que sense cap dubte implica invertir molts recursos i crec que, llueix fer paròdia del significat de voler optar per mantenir-se fora del circuit comercial.
El personatge et pot agradar o no, òbviament això passarà sempre, sent un home que sap riure’s d’ell mateix, que és principalment de qui parla. Un Personatge que xoca amb un entorn que reivindica voler il·luminar i al qui suposo que respecta, acceptant que tenir un compromís amb allò que fas, significa també acceptar que tot i que en el cinema pots fer els personatges com et doni la gana, a la vida real les persones són com són.

Fitxa completa, crítiques i altres informacions:
CRÍTICA amb PREGUNTES CLAU
El Sol del futuro suposa una recapitulació i una actualització dels estilemes de Moretti en una pel·lícula creuada per un humor vivaç i lúcid, sobre la que planeja l'interrogant clau del cinema europeu contemporani: com continuar rodant un cinema compromès, personal i popular en l'era de Netflix, el blockbuster i el fi del món tal com el coneixíem.
Eulàlia Iglesias, en la seva crítica per Fotogrames, setembre de 2023.
FILM QUE PARLA de POLÍTICA sense ser POLÍTIC
Expandeix el seu angle de visió històrica on emmarca la seva habitual reflexió entorn de la crisi de l'esquerra: en el film dins del film que dirigeix el protagonista, busca els orígens d'aquest declivi en el seguiment per part de PCI dels dictàmens de Moscou, i imagina que una altra història del comunisme haguera estat possible.
Eulàlia Iglesias, en la seva crítica per Fotogrames, setembre de 2023. 
GIOVANNI SÓC O NO SÓC JO?
(Pregunta feta al director per Manu Yáñez, en el marc del Festival de Cannes i publicada a Fotogrames, setembre de 2023)
Si vol saber quan hi ha de mi en Giovanni, puc assegurar-li que no dicto els meus guions mentre nedo a la piscina i que no he passat 40 anys amb la mateixa dona. Pel que fa a totes les altres coses que mostra la pel·lícula, sí, Giovanni sóc jo.
AUTOFICCIÓ fílmica.
Aquest film ens obre la porta per reflexionar sobre la tradició (també literària) de l'autoficció, mentre ens permet fer un recorregut per l'obra de Moretti, i observem que, en la seva trajectòria el personal apareix sempre intrínsecament relacionat amb el polític.
L'autoficció parteix de la necessitat de trencar un doble pacte: l'autobiogràfic i el novel·lesc. L'autor es converteix en el centre del relat partint dels elements testimonials de la seva vida, però se li permet manipular-los per mitjà d'al·legories, il·lusions o aparences. El subjecte postmodern com a ésser descompost amb el seu “jo” en construcció, on no només explica el viscut, sinó també el somiat, temut o desitjat
Escrit per Àngel Quintana, per a Caimán CdC, setembre de 2023.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada