dimarts, 11 de juny del 2024

SEGUNDO PREMIO. Directors, Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez.

LA NOVA PEL·LÍCULA D'ISAKI LACUESTA. CODIRIGIDA AMB POL RODRÍGUEZ, PARTEIX DEL PROCÉS DE GESTACIÓ DE L'ÀLBUM, Una semana en el motor de un autobús, DE Los Planetas, PER NARRAR UNA HISTÒRIA D'ACORDS I DESACORDS QUE DESAFIA ELS CODIS TRADICIONALS DEL BIOPIC MUSICAL I REFLEXIONA SOBRE EL PROCÉS CREATIU (TAMBÉ CINEMATOGRÀFIC).
Escrit per Angel Quintana a la revista Caimán CdC, maig de 2024.
NO ÉS UNA PEL·LÍCULA SOBRE LOS PLANETAS, SINÓ SOBRE LA LLEGENDA DE LOS PLANETAS(...).
ÉS UNA PEL·LÍCULA SOBRE L'AMISTAT ALS LÍMITS DE L'AMOR, EL TREBALL EN EQUIP, LA POR DE FER REALITAT ELS NOSTRES SOMNIS, EL PREU DE L'AMBICIÓ, LA NIT I UNA HISTÒRIA DE VAMPIRS I FANTASMES.
Paraules d'Isaki Lacuesta, recollides per Juan Pando i publicades a Fotogrames, maig de 2024.

Guió, Fernando Navarro i Isaki Lacuesta, recollint una proposta de Jonás Trueba.

Duració, 109 minuts.
Espanya, 2024.

SINOPSI
Estem als anys noranta, un grup granadí anomenat “Los Planetes”, ha de gravar un nou disc en un moment difícil de la seva existència, ja que, han entrat en crisi per diferents raons. Malgrat totes les vicissituds, van superant obstacles i compleixen el seu objectiu. No tenien ni idea que després d'aquest disc arribarien a ser un referent en l'escena de música indi del nostre país. No és una pel·lícula sobre “Los Planetas”.
 
Els directors Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez.
ORÍGENS I GESTACIÓ
Sorgeix com un projecte de Jonàs Trueba, que acaba sent cedit.
Isaki Lacuesta explica que, amb Jonás havíem parlat força del projecte i m'havia explicat la possibilitat de rodar-la amb músics professionals. Li envejava molt el projecte. Llavors un dia em va trucar i em va fer la proposta. A mi d'entrada el món de Los Planetas, em seduïa. Ell tenia el seu guió que era massa d'ell i llavors vaig rebutjar la proposta, però ell em va donar la possibilitat de fer el meu guió. Vaig parlar amb Fernando Rodríguez que havia fet el guió amb Jonàs i junts en vàrem fer un de nou. Des de Los condenados, és la primera vegada que no treballo amb Isa Campo en el guió.
Escrit per Angel Quintana a la revista Caimán CdC, maig de 2024.
 
NÚRIA, opina.
Aquesta és una pel·lícula d'algú que té mà per convertir cada proposta que ens fa, amb una obra nova i diferent de l'anterior, tot buscant la manera d'explicar-la, perquè l'espectadora visqui una experiència narrativa immersiva, estètica i sempre interessant.
És una narració polifacètica, que ens obliga a canviar el nostre punt de vista, diverses vegades, al llarg de la visió i a qüestionar-nos un únic jo, invasiu i excessivament subjectiu, per deixar-nos endinsar en una experiència estètica real i que aspira a ser universal.
Com tota petita i senzilla gran obra, té moltes capes i nosaltres decidirem en quina volem o ens agrada quedar-nos. Jo cada dia que passa i hi penso descobreixo alguna lectura nova i interessant.
Com la d'avui, sobre la funció i mitificació de les drogues, com a element imprescindible en un moment determinat i en uns sectors musicals concrets, per abordar la creació. Un element subversiu d'alteració d'estats que et traslladava a altres mons creatius i considerats com a necessaris. Aquest element de naturalització i normalitat, causant d'estats alterats incontrolables, ens els mostra Isaki Lacuesta d'una manera cinematogràfica i gens moralista. Segons l'estil de l'època que vivim que, es considera a l'espectadora, prou intel·ligent perquè tregui les seves pròpies conclusions sobre allò que està veient.
Considero que vaga la pena veure-la, no us la perdeu, perquè crec que l'experiència en la pantalla de cinema resulta imprescindible per gaudir-la en la seva veritable dimensió i concepció.
 
MARTINA, opina.
Quan comença la pel·lícula s’adverteix expressament que, això no va exclusivament de la banda i efectivament avança amb el focus molt més enllà dels fets concrets. M’agrada especialment el recurs narratiu de fer participar en el recull cronològic de la trajectòria musical del grup a una tercera persona, que va formar part del conjunt, propera i amb un relat paral·lel, que confessa des del bon començament que la seva visió de la història és subjectiva.
Diria que, significa un retrat d’un moment que definiria com a intens, amb personatges característics d’una generació on el rumb gambava amb un entorn farcit d’extravagàncies i a un ritme on sembla que no hi havia massa espai per decidir què es volia tenir com a prioritari per part dels individus que, en van formar part. La indústria milionària situava als músics en un entorn excessiu, muntats en el carro de vida insostenible en el temps i quan la música psicodèlica arrossegava a ritmes sense necessitat de cap filtre.
Personalment, m’ha portat a molts llocs, entre ells a l'univers de la banda, vist com si fossin dintre d'una peixera i havent pogut imaginar alguns dels fantasmes que els hi van poder aparèixer. Però també, a l’etapa de creixement d’un sector creatiu va ser un negoci molt lucratiu, on allò que comptava era únicament l’èxit de cada un dels intermediaris que hi participaven. Potser descuidant el valor dels artistes, podent entrar en el detall dels instants no tan màgics dels que podrien perdre’s consumits per la droga, quan eren a qualsevol lloc sense poder gaudir del seu moment i veient com tremolaven exposats a tal penyora per ser els titulars de la fama.
 
Totes les informacions sobre el film a:  
Curta entrevista amb els directors: 
 
BIOPIC MUSICAL, POTSER...
Lacuesta i Rodríguez, s'escapen molt dels codis del biopic musical més convencional per elaborar en relat amb múltiples capes que es construeixen a partir de la narració en off dels pensaments dels protagonistes (allò que va passar només per dins), però també de confluència entre allò que va succeint i allò que expliquen les lletres d'algunes cançons. El resultat és un relat coral que integra quatre veus i combina records, sensacions, somnis i potser alguna mentida i sobretot molta fantasia.
Escrit per Jara Yañez en la seva crítica del film a Caimán CdC, maig de 2024.
 
LOS PLANETAS, un grup de resistència...
Segons Isaki Lacuesta Los Planetas era un grup de resistència, ja que no havien seguit la moda de cantar en anglès i no havien volgut tampoc participar en la banda sonora de Historias del Kronen (1995), de Montxo Armendàriz, on si que estan Australian Blonde.
Escrit per Angel Quintana en la seva entrevista amb Isaki Lacuesta a Girona (abril de 2024) , per la revista Caimán CdC, maig de 2024.

PLANIFICACIÓ, LLUM, COLOR

Diu Isaki Lacuesta: (...)El cinema de noranta és el de la meva joventut i sempre m'ha fascinat com juga amb les formes, però la planificació de la pel·lícula, deu molt al món del còmic.
(...) No és una pel·lícula narrada en present, sinó des d'un altre temps, a partir de quatre punts de vista que creen diferents fantasmagories. També hi ha un treball peculiar sobre l'estil visual que passa per l'ús del color.
Escrit per Angel Quintana en la seva entrevista amb Isaki Lacuesta a Girona (abril de 2024), per la revista Caimán CdC, maig de 2024.

DUBTES CREATIUS UNIVERSALS

(...) La pel·lícula parla d'aquell moment i dels meus dubtes creatius. No paro de preguntar-me si és millor treballar com un infiltrat dins de la indústria o com un franctirador. El diàleg entre els dos músics en els camerinos de Planta Baja no és res més que un diàleg del que jo em pregunto i parlo amb mi mateix.
Escrit per Angel Quintana en la seva entrevista amb Isaki Lacuesta a Girona (abril de 2024), per la revista Caimán CdC, maig de 2024.
 
 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada