dissabte, 22 de juny del 2024

THE WATCHERS. LOS VIGILANTES. Directora, Ishana Shyamalan.

ISHANA SHYAMALAN S'ESTRENA COM A GUIONISTA I DIRECTORA, UN THRILLER SOBRENATURAL PRODUÏT PEL SEU PARE. L'ADAPTACIÓ D'UNA NOVEL·LA QUE BARREJA ELEMENTS DEL FOLKLORE IRLANDÈS AMB UNA CRÍTICA A LA HIPERVIGILÀNCIA.
UNA POTENT METÀFORA DEL PANÒPTIC MODERN DE LA VIGILÀNCIA MASSIVA I LES XARXES SOCIALS. D'ALGUNA MANERA ELS VIGILANTS SOM NOSALTRES MATEIXOS.
Paraules d'Isabel Navarro en la seva crítica per Fotogrames, juny de 2024.

Guionista, Ishana Ishana Shyamalan, basada en una novel·la gòtica de terror, escrita per la irlandesa A.M. Shine.

EUA, 2024.
Duració, 101 minut.

SINOPSI

Quan Mina va a porta l'encàrrec d'un ocell per la feina, de sobte es troba atrapada en un bosc a l'oest d'Irlanda. Es va fent de nit i no sap com sortir d'allà i llavors és rescatada per uns estranys que la porten a una mena de refugi, on hi ha tres persones més. Cada nit, seran observats i assetjats per unes estranyes criatures.

La directora, Ishana Shyamalan

LA NOVELLA amb FORÇA EXPERIÈNCIA

Després de graduar-se en la Tisch School of the Arts de Nova York i realitzar curts, fou contractada pel seu pare per escriure i dirigir alguns episodis de la seva sèrie per a Apple TV +Servant, fins i tot els finals plens d'acció de les temporades dues i tres. També ha sigut la seva assistent direcció en les seves dues últimes pel·lícules. El seu pare defensa que ja ha conquerit el seu propi estil.
Paraules d'Isabel Navarro en la seva crítica per Fotogrames, juny de 2024.

PEL SEU PARE, ELLA ÉS MOLT MÉS AGOSARADA que ell...

Cosa que ha quedat demostrada en un ús més expressiu dels colors que, es fa patent en les seves influències.
Ella diu que: sempre m'ha interessat il·luminació essencialista de Caravaggio i volia portar aquesta atmosfera pictòrica al cine. Entre els meus directors preferits està Krzysztof Kieslowski i la seva utilització del color, especialment a Blau (1994) i Vermell (1994), per comunicar la veritat del personatge. Però la principal influència de la meva veu creativa és la de Miyazaki. Allò que m'ha inspirat d'ell és l'element fantàstic dels seus films i la seva màgia; però també d'altres com Lars von Trier que ha sigut un dels grans referents visuals del meu film.
Paraules d'Isabel Navarro en la seva crítica per Fotogrames, juny de 2024.

NÚRIA opina

Per alguna raó que, ara no recordo, quina devia ser, potser per l'horari o la proximitat de la sala, vàrem acabar anant a veure aquest film.
Una de les raons era que la directora, Ishana Shyamalan era filla de Night Shyamalan. I era la seva primera pel·lícula com a directora i guionista i m'agrada molt anar a veure òperes primes, ja que, crec que tenen un valor afegit ocult que crec que és molt interessant.
La pel·lícula vista en brut, em va agradar i sobretot, em va intrigar en certs aspectes: com la directora busca la manera de plasmar en imatges el món real i el món màgic i imaginari i també com intenta fusionar-los.
La veritat és que quan em vaig assabentar de l'edat d'aquesta directora, 23 anys- em vaig quedar bocabadada... a partir d'aquí la pel·lícula m'ha interessat molt més i he mirat d'esbrinar un munt de qualitats que a primer cop d'ull no s'havien fet evidents.
En el temps de dues setmanes que han passat, d'ença que la vàrem anar a veure, hi he anat pensant bastant, ja que m'ha vingut al cap força vegades.
Està catalogada, com de terror, però és un terror que combina els típics ensurts propis de gènere, amb la creació d'atmosferes inquietats.
Una pel·lícula que potser no és perfecte, però que t'obre moltes finestres.
Per si volem passar una estona distreta al cinema que, vagi més enllà d'una certa comoditat estàndard.

MARTINA opina.

Sense referències ni perspectiva vam triar aquesta proposta i a mesura que succeïa no puc evitar haver de comentar que em va generar certa inquietud. Primer per la forma com avança, mitjançant un relat que galopa amb certa dispersió. Però també perquè esdevenia com una proposta de suspens amb mitjans i recursos, que segurament busca crear un univers metafòric i el que jo no estava podent comprendre. Així doncs, suposo que també perquè moltes de les coses que planteja no les podia lligar, donat que els personatges, tal com estan plantejats, pel meu entendre no tenen massa relació amb el fons. A més fins i tot em costava saber si anava de terror, de misteri o pretenia ser una comèdia que no em feia gràcia qui sap si del sentit d’un tema anodí com és la por al bosc.
Per això inevitablement, crec que quan després vam saber més de l’elecció en si, vam poder comprar certa pau i trobar-li molts més elements dels que hauríem vist quan la incertesa de saber que ens hauria faltat percebre ens impedia veure la bellesa del conjunt. Segurament perquè ens vam alliberar de la necessitat d'haver gaudit d'una obra que pel meu gust li falta donar-li cohesió al conjunt.
En un entorn preciós, immersos en un bosc irlandès on no plou, passa aquesta història que ben bé no arriba enlloc. La que potser parla de mort i de la memòria dels que no hi són, però que en tot cas també sembla que vulgui explicar-nos coses de l’amor, del control aliè i de tot el que ens pot condicionar quan la realitat del que fem no està alineada amb la del que volem. Això sí, amb bellesa i força recursos, et planta en una realitat creada i a la que només hi pots entrar gràcies al resultat d’aquesta peça i la que és l’adaptació d’una novel·la que mescla elements del folklore irlandès amb una crítica a la hipervigilància.

Totes les informacions d'aquest film:
ANTECEDENTS I EL BOSC
El bosc des de sempre ha estat un lloc ideal per terroritzar al nen que portem dins. La foscor, el desconegut, el salvatge, s'amaguen sota el seu gruix. És un recurs mític dels contes de fades i ho va ser també pel director M. Night Shyamalan amb la seva pel·lícula El Bosque (2024).
Paraules d'Isabel Navarro en la seva crítica per Fotogrames, juny de 2024.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada