divendres, 8 de novembre del 2024

LA HABITACIÓN DE AL LADO. Director, Pedro Almodóvar.

EN UN SOBRI COP DE SAVIESA, ALMODÓVAR ENS RECORDA QUE, COM SOSTENIA KAFKA, EL SENTIT DE LA VIDA ÉS QUE S'ATURA.
Tret de la crítica de Fotogrames, feta per Manu Yañez, Fotogrames, octubre de 2024.
AQUESTA NOVA PEL·LÍCULA D'ALMODÓVAR, POT SER INTERPRETADA COM EL GEST D'UN ARTISTA, EL MATEIX CINEASTA QUE, TRACTA DE SUPERAR LA SEVA POR A LA MORT A TRAVÉS DE LA CREACIÓ.
Escrit per Jara Yáñez en la seva crítica a Caimán CdC, octubre de 2024.
UNA VIBRANT SONATA HIVERNAL EN LA QUAL LA VIDA I LA MORT ES CONCILIEN PER DONAR COMPTES DEL VALOR DE LES ALIANCES AFECTIVES I DELS LLEGATS FAMILIARS.
Tret de la crítica de Fotogrames, feta per Manu Yañez, Fotogrames, octubre de 2024.

Guió, Pedro Almodóvar, basada en la novel·la “Cuál és tu tormento”, de l'escriptora Sigrid Nuñez.

España, 2024.
Duració, 110 minuts.
Lleó d'or del Festival de Venècia, 2024.

SINOPSI

El relat imaginat per Sigrid Nuñez, és el d'una dona malalta de càncer terminal- Martha, Tilda Swinton- que, li demana a una amiga- Ingrid, Julianne Moore- que, feia molt de temps que no veia, l'acompanyi en el periple final de la seva vida.
Tret de la crítica de Fotogrames, feta per Manu Yañez, Fotogrames, octubre de 2024.

Almodòvar amb l'alegria del Lleó d'Or.

D'ON HA TRET ALMODÓVAR AQUESTA HISTÒRIA?
Les històries de dones acostumen a ser històries tristes. Aquesta frase transparent i punxant, amb la que l'escriptora novaiorquesa Sigrid Nuñez obre un dels capítols del seu llibre, “Quin és el teu turment”, podria llegir-se com una pertinent definició de l'univers de Pedro Almodóvar. Dit això no sorprèn que, la novel·la en qüestió així il·luminat una pel·lícula com “La habitación de al lado”, una de les més transparents i punxants del director manxec.
Tret de la crítica de Fotogrames, feta per Manu Yañez, Fotogrames, octubre de 2024.

NÚRIA opina

No diré massa coses sobre un film sobre el qual s'han escrit i s'escriuran tantes coses, segurament m'és interessants que les meves.
Sóc una fan incondicional de les pel·lícules de l'Almodóvar, d'ençà que va començar a produir-les i alguns se'ls miraven com el noi raret i estrafolari madrileny que el que volia era escandalitzar i cridar l'atenció... D'això ha passat molt de temps i ara, tothom reconeix la seva vàlua.
Sortosament, l'Almodóvar i jo hem envellit junts i ara ell fa unes pel·lícules i explica unes històries amb les quals em sento plenament identificada, encara que el seu món material s'ha anat sofisticant i el meu s'ha anat austeritzant, coincidim amb el món d'interessos filosòfics que motiven el nostre pensament i les nostres produccions artístiques. Per mi malgrat els temes puguin semblat massa transcendents o tristos... Quan m'assec a la butaca del cinema per veure la seva darrera pel·lícula, torno a casa i serà estrany que em faci sentir malament o no em complagui, ja que caminem amb una mateixa sintonia filosòfica i cultural i els seus referents, són per mi fàcilment reconeixibles i compartibles.
Si puc dir alguna coseta que no m'ha acabat de fer el pes, han estat els quinze minuts finals després de mort de la Martha. Segons el meu parer i gust, totalment innecessaris. Potser una segona visió, em farà canviar d'opinió
Film, on l'estètica i l'ètica es donen la mà per caminar juntes i equilibrar-se i no trencar la màgia de l'encanteri.
Gràcies, Pedro!

MARTINA opina
Per mi Almodóvar sempre és una opció lluminosa, plena de fantasia en tots els seus registres, la que a més, mai em deixa indiferent. Aquesta vegada m’ha agradat particularment, la paràbola que existeix, en l’anunciada rapidesa buscada d’una història que no pot arribar saltant al seu final. Potser la mort anunciada es proclama exhausta, abans de poder afluixar, amb aquesta manera pròpia de no deixar que el seriós de la vida, evident fins i tot, perdi color. A sobre aconseguint profunditat i que desplegui tots els seus elements. En suma, em sembla magistral, una peça molt hospitalària.
Sincerament, aquest cineasta sempre m’ha captivat per la seva màgia, amb un estil capaç de lliurar uns personatges estrafolaris a l'audiència, perquè tot i la seva peculiaritat, els sentim molt propers i fins i tot ens interessin les seves extravagàncies. Tot sense que ens increpi la seva estridència, ni les rareses que els permeten anar fent.
M’agrada també que el debat necessari de l’eutanàsia vagi esdevenint cada vegada més florit, sense tot aquest tabú que hem construït culturalment, al voltant de la mort. Per què de mica en mica, com a societat tinguem més elements per desconstruir aquesta realitat que impera, en un sistema penal que considera que LA VIDA ES UN DERECHO DEL QUE NO SE PUEDE DISPONER. Ja que com a lletrada, aquest article del Codi Penal del nostre context legislatiu, confesso que va marcar-me ja en la meva etapa estudiantil i em satisfà saber que estem treballant per relatar un destí elegit i més confortable.

Fitxa completa, crítiques i més informacions:

AGERMANAMENTS AMB GRANS OBRES DEL PASSAT

Almodóvar ens proposa com és costum amb el seus films un personalíssim agermanaments, cinèfils amb grans obres del passat. Així trobem l'ombra de “Persona” (1966) d'Ingmar Bergman- que dóna una aura espectacular i fantasmagòrica a la comunió entre les dues protagonistes o també el record de “Los muertos” de James Joyce que John Huston va adaptar en “Dublineses” (1987).
Tret de la crítica de Fotogrames, feta per Manu Yañez, Fotogrames, octubre de 2024.

LA CULTURA com a MOTOR

La cultura com un dels grans motors de l'existència, passeja per cada detall de la posada en escena. Així trobem, alguna foto de Cristina García Rodero, quadres de la sèrie Flores de Jorge Galindo i el mateix Almodóvar decorant parets. La seqüència final de la neu de Dublineses (Los muertos) (John Huston, 1987), recreada o reproduïda, es converteix amb el motiu que puntua el film en tres moments essencials, i la pintura d'Estat Units del SXX, representada a través de dos grans artistes de la soledat com són, Andrew Wyeth (del que es reprodueix el quadre Christina's World en el flashback de l'incendi) o Edward Hopper (del que penja en la casa del bosc, Gente al sol, no se sap si orinal o fals, que estableix una relació directa amb les gandules de la terrassa on tantes vegades s'estiraran les protagonistes) col·laboren en aquesta (con) fusió entre vida, art i cinema que genera i alimenta el joc referencial tan característic d'Almodóvar.
Escrit per Jara Yáñez en la seva crítica a Caimán CdC, octubre de 2024.
On està la casa on Ingrid i Martha, van a passar els ultims dies de Martha:
Una entrevista amb Almodóvar, rica i interessant, on parla de les seves pel·lícules i la seva relació amb la mort:





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada