dimarts, 5 de novembre del 2024

SOY NEVENKA. Directora, Iciar Bollain.

UN ESDEVENIMENT QUE VA ACABAR EN ELS TIBUNALS, PERÒ QUE, VA SUPOSAR UN DESCRÈDIT PÚBLIC DE LA DENUNCIANT, EL SEU TESTIMONI NO ES VA CREURE I NO VA SER CONSIDERADA COM A VÍCTIMA, QUAN LES EVIDÈNCIES APUNTAVEN TOTES CAP AL CONTRARI.
Escrit per Fernando Bernal a la seva crítica a Caimán CdC, octubre de 2024.
TRANSMET LA VULNERABILITAT I INEXPERIÈNCIA D'ALGÚ QUE S'ENFRONTA MOLT JOVE I SENSE REFERENTS AL GOLIAT DEL MASCLISME SISTÈMIC.
Dit per Eulàlia Iglesias, en la seva crítica per Fotogrames, octubre de 2024.
A MI EM SEMBLA QUE TOT CINEMA ÉS POLÍTIC, TANT PEL QUE EXPLICA COM PEL QUE NO EXPLICA.
Paraules d'Iciar Bollain, transcrites per I. Navarro, en la seva entrevista a Fotogrames, octubre de 2024.

Guió, Isa Campo i Itziar Bollain

Duració, 112 minuts.
España, 2024.
SINOPSI
L'any 2000, Nevenka Fernández, de 24 anys, consellera d'Hisenda a l'Ajuntament de Ponferrada, pateix una persecució implacable, tant sentimental com professional, per part de l'alcalde, un home acostumat a fer la seva voluntat tant en el personal, com el polític. Nevenka decideix denunciar-lo tot i que sap que haurà de pagar un preu molt alt: el seu entorn no li dóna suport, la societat de Ponferrada li dóna l'esquena i els mitjans la sotmeten a un judici públic. El seu cas inicia el moviment#metoo, molt abans que s'inventi el terme. Una història basada en un cas real que converteix a la seva protagonista en una pionera, en portar per primera vegada, a un polític influent i popular, davant dels tribunals per assetjament laboral i sexual.
Filmaffinity
La directora Iciar Bollain
DELS ESDEVENIMENTS I EL GUIÓ
Iciar Bollín torna a comptar amb la col·laboració en l'escriptura d'Isa Campo, guionista, cineasta i còmplice habitual d'Isaki Lacuesta. Ambdues escriuen un llibret que parteix del documental, en el sentit d'investigació dels fets i d'anar a parar a les fonts originals com a suport de l'escriptura, per plasmar el real per mitjà de la ficció. Aquí es tracta, al mateix temps d'explicar una història- desvetllada abans en el llibre de Juan José Millás, que prenen com un dels punts de partida- i d'assistir, per mitjà dels dispositius del cinema, a la construcció d'un discurs públic (i privat)- elaborat en el seu moment per la societat i els mitjans de comunicació- al voltant del cas d'abusos denunciat per una consellera de l'Ajuntament de Ponferrada que, va patir durant un temps l'assetjament de l'alcalde la ciutat.
Escrit per Fernando Bernal a la seva crítica a Caimán CdC, octubre de 2024.
En la investigació per fer el film va participar Nevenka: la vàrem anar a conèixer per saber com ella ho havia viscut. Hi ha moltes coses que no estan ni el documental, ni en el llibre de Millás... No ho hauríem pogut fer sense ella. Una de les decisions més evidents del guió és que la història tingui un únic punt de vista, el de Nevenka.
Paraules d'Iciar Bollain, transcrites per I. Navarro, en la seva entrevista a Fotogrames, octubre de 2024
TOT PREPARANT EL FILM
MIREIA ORIOL amb NEVENKA
Mireia Oriol explica que, per preparar el film va establir relació amb Nevenka i que molt aviat van establir un vincle molt intens durant el procés de preparació i rodatge de la pel·lícula, encara avui continua. Li va regalar una agulla amb dos sols que porta en l'última seqüència. Quan me'l va donar em va die que, ella i jo érem dos sols i que sempre estaríem unides, així que també el porto tatuat, diu Mireia Oriol. Diu que quan surten coses bones de la pel·lícula als diaris, li escriu i que tenen un vincle molt especial.
Tret de l'entrevista a l'actriu Mireia Oriol, publicada a Fotogrames, octubre de 2024.

NÚRIA, opina.

Crec que és un tipus de pel·lícula molt necessària i que planteja un tipus de discurs molt necessari, en aquests moments de descrèdit de la política i dels polítics, no només pel fet denunciat, sinó també per reclamar l'honestedat d'alguns polítics que entren en aquests afers, no només amb l'afany de fer carrera, sinó també de fer un bé a la ciutadania, amb voluntat de servei, defensant els interessos d'aquesta.
La pel·lícula explica molt bé com es pot caure en la xarxa d'un assetjador malgrat que siguis una persona forta, decidida i que sap allò què vol i els mecanismes que aquest fa servir per debilitar-te i acovardir-te... I, finalment, retratar una societat patriarcal i tancada i amb molts prejudicis, on la llibertat sexual de la dona encara està limitada a les expectatives de l'home. I on la justícia, fins avui, no ha estat imparcial i justa.
Ens queda un llarg camí per fer i amb aquesta bona pel·lícula, l'anem fent.
Unes interpretacions de primera tant per la Mireia Oriol que fa de Nevenka, com d'Urko Olazabal que, fa de l'assetjador d'alcalde de Ponferrada.
Gràcies, Iciar Bollain, Isa Campo i tot l'equip que ha fet aquest film possible.

MARTINA opina

Vaga la pena comentar que hi ha històries que, una vegada conegudes, no et quedes millor. Tot i que no hi ha dubtes que s’han de fer públiques. De fet, un cop vistes, prens una consciència superior del valor d’entendre, des de llocs diferents, les misèries que ens envolten.
Aquesta crònica és la d’una dona excepcional, plena de determinació, una persona que aporta al planeta una forma de comprensió colpidora i amb la suficient valentia per il·luminar l’enfocament d’un problema inquietant. De la que crec que és important valorar la forma genuïna com s’ha escollit explicar part de la complexitat dels elements clau, per entendre el concepte penal, que personalment considero més complex. Concretament al que s’enfronta a la trista realitat de castigar les agressions sexuals.
De fet, personalment vull agrair a la directora, cineasta entregada, la seva engruna. Filtrant el que pot significar i triant sols allò que vol per simplificar la lectura d’uns fets dels quals se’n deriven múltiples conseqüències. Sense perdre el rumb del què ens vol dir expressament. Asenyalant per sobre de tot, allò que considera clau, perquè tots els públics puguin entendre on vol arribar. En concret em sembla essencial que parlem sense por de la societat que acull conductes brutals, les accepta i les tolera per submissió a la corrupció. Potser per l’horror a la realitat o per les conseqüències de conviure amb un passat, que ha acceptat uns patrons, maneres brutals que s’han instal·lat. Marcant uns llindars de dolor que s’han d'admetre, els que està clar que no es poden acceptar sense patiment.
Segurament no cal dir-ho, però a la protagonista crec que també cal donar-li les gràcies directament, per voler repetir-nos que tot i ésser conscient del seu malson, sense denúncia no hi ha canvis col·lectius o almenys intent de reversió compartida. Tot i que totes les persones que hem acompanyat a víctimes, sabem com ella ens il·lustra tan bé, que el sistema és totalment insuficient. Que li falta avançar molt, per poder servir per atendre casos com els que s’explica, sense maltractar ni castigar encara més a les denunciants.
Fitxa completa i altres informacions:

ON S'HA FET EL RODATGE I PER QUÈ?
Una pel·lícula amb vocació realista, però per problemes “administratius”, no s'ha pogut rodar a Ponferrada i ha hagut de rodar-se a Zamora. Actualment, a Ponferrada torna a haver-hi un ajuntament del PP i la història continua sent molt incòmoda, per molta gent.
Paraules de I. Navarro, en la seva entrevista a Fotogrames, octubre de 2024.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada