divendres, 22 de novembre del 2024

SALVE MARIA. Directora, Mar Coll.

 EL CINEMA DE MAR COLL SEMPRE S'HA CARACTERITZAT PER POSAR EL DIT A LA LLAGA A TOT UNA SÈRIE DE TABÚS SOCIALS QUE FORMEN PART DEL NOSTRE TEMPS.
Escrit per Beatriz Martínez en la seva crítica a Fotogrames, octubre de 2024.
(...) HI HA UNA REFLEXIÓ SOBRE COM LA CREACIÓ ENS PERMET PRENDRE DISTÀNCIA PER ENTENDRE LES COSES D'UNA ALTRA MANERA. L'ESCRIPTURA ENS PERMET TREURE LES EMOCIONS I CONNECTAR AMB ELS SENTIMENTS QUE SÓN TABÚ I AMB AQUESTA FORMA, FINS I TOT, ES POT SANAR.
Paraules de la directora, transcrites per Jara Yáñez en la seva entrevista a Caimán CdC, octubre de 2024.
Guió, Mar Coll i Valentina Viso, a partir de la novel·la “Las madres no” de Katixa Aguirre
España, 2024.
Duració, 111 minuts.
SINOPSI
Una dona escriptora, té una criatura volguda conjuntament amb la seva parella. Però aparentment, les coses no són tan fàcils, ni boniques, com sembla.

La directora, Mar Coll.
PARLEM de la IDEA i del GUIÓ
El llibre, “Las madres no” de Katixa Agirre (Tránsito, 2019) és el punt de partida i el vàrem treballar molt. Després de la meva aturada per la maternitat, vaig començar a parlar amb Valentina que és la meva millor amiga des dels deu anys, sobre la possibilitat de fer una pel·lícula que parlés del tema. Havíem parlat molt, de com se'ns havien desmuntat moltes idees preconcebudes sobre la maternitat, després que ella fou mare, ara que ho havíem sigut ambdues, era un bon moment per afrontar el tema. Immerses en això, Katixa em va enviar la novel·la i no només la vaig gaudir molt, sinó que també em va interpel·lar d'una forma molt especial. També em van demanar que acompanyés alguna presentació i tot plegat semblava una invitació i natural que l'adaptéssim al cinema. Del llibre no només em va agradar el to, sinó també la barreja que fa de ficció, crònica periodística i assaig (...)
Paraules de la directora, transcrites per Jara Yáñez en la seva entrevista a Caimán CdC, octubre de 2024.

QUÈ ENS DIU LA DIRECTORA, MAR COLL

Pensàvem que la millor manera de treballar era des de les vísceres i d'aquí ve el terror. Volíem que fos l'emoció que fes entendre el vertigen de la maternitat en els seus primers moments: el puerperi que és tan irracional i físic, tant de cos, de pit que s'infla i fa mal, de la cicatriu, de la por, de la son... És un viatge hormonal tan fort que s'emmarca en el terror, sent sempre conscient que, és un fals gènere perquè en la pel·lícula no passa res concret terrorífic, el que expliquem forma part d'un univers quotidià que expliquem apropiant-nos d'una narrativa de l'horror.
De Jara Yáñez, en una entrevista a la directora, publicat a Caimán CdC, octubre de 2024.

NÚRIA, opina

Pel meu gust, és una bona pel·lícula, sorprenentment empàtica i amb una actuació magistral per part de la protagonista- Laura Weissmahr-, que et va introduint en un estranyament gradual i perillós de la protagonista, en relació amb la seva maternitat.
Considero que és un tema molt valent i atrevit, per part de l'equip de la Mar Coll, de portar a la pantalla, en un temps on la maternitat està sobrevalorada i sembla que el moment sublim de qualsevol dona sigui aquest. Sense considerar que, res és tan ideal com a vegades es planteja i que la vida en si mateixa és una dificultat i que, una nova vida és un camí d'assoliment cap a la individualització i independització, sobretot, dels teus progenitors, per assolir la plenitud que és quan un és alguna cosa diferent i diferenciada d'aquests.
Molt ben explicat i il·lustrat el tema de l'estranyament de la protagonista en relació amb la seva situació.
M'ha agradat molt més del que em pensava. La recomano a totes les dones i també els homes perquè puguin entendre que les transformacions que pateix el cos d'una dona per assolir la maternitat, encara que naturals, no són fàcils i a vegades es poden complicar les coses de la dona que els pateix.

MARTINA, opina
Aquesta peça, diria que teatral pel pes que crec que ocupa el seu repartiment, s’emmarca de manera precisa en un moment exigent d’una parella. Passa de manera conscienciosa, aprofundint en cada tràngol que significa el mal pas concret de dues persones que no troben la manera d’acompanyar-se i protegir el petit que han fet arribar al món, units.
En destacaria sobretot que trobo que és una aposta valenta, ja que, el tema que tracta potser tira una mica endarrere, diria que per ser massa obscur i mostra la molt contradictòria que, pot esdevenir la vida per alguna gent. Quan per la resta, sembla que no hi ha perquè entrar en detall, en una cosa que potser per molts sols és essencial.
Em va agradar especialment el clima que es va crear a la sala, plena del tot malgrat ser petita, perquè tot i que la història dona per tot (menys per tirar coets), sembla que, compartir aquesta esfera que aconsegueix crear, va generar una temperatura global, allà dins, agradable. Enhorabona a tot l’equip, el treball que hi ha darrere de cada fragment del relat, és impecable, sense dubte els ingredients del que han cuinat plegats són de primera qualitat.

FILMOGRAFIA de MAR COLL

No han estat deu anys de silenci. Entre la seva anterior pel·lícula i Salve Maria, Mar Coll ha dirigit un curt, “La inquilina” i dues sèries, Matar al padre i Això no és Suècia”; malgrat tot, l'espera pel seu tercer llargmetratge, s'ha fet llarga.
Les seves dos anteriors films són, “Tres dias con la familia” (2009) i “Todos queremos lo mejor para ella” (2013).
Paraules de Violeta Kovacsics, en la seva crítica a Caimán CdC, octubre de 2024.

DE LA TRAJECTÒRIA DE MAR COLL

El temps pesa, i per això segurament, “Salve Maria” tingui a veure en pensar-la com un film de maduresa, d'una cineasta en plenitud que, ha volgut aproximar-se a un tema aparentment de moda i tan suat en el cinema espanyol, com és el de maternitat. Ho ha fet però, des d'un altre lloc, amb la voluntat ferma de revelar els confins més foscos d'aquesta i des de el compromís de rebutjar qualsevol resquícia de condescendència.
Paraules de Violeta Kovacsics, en la seva crítica a Caimán CdC, octubre de 2024.
Fitxa completa i més informacions a :







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada