dimarts, 14 d’octubre del 2025

MASPALOMAS. Directors, Aitor Arregi i Jose Mari Goenaga.

CONSCIENTS DELS CONTRASTS QUE COMPONEN AQUEST VIATGE DE L'HEROI A LA RECERCA DEL SEU PERDÓ, ELS RESPONSABLES DE “LOREAK” (2014) I “LA TRINCHERA INFINITA” (2019), DEMOSTREN UN GUST EXQUISIT QUAN, FINS I TOT, EN ELS MOMENTS MÉS EXPLÍCITS, CADA DETALL FORMA PART DE LA SEVA CUIDADA NARRATIVA.
Escrit per Ricardo Rosado en la seva crítica a Fotogrames, octubre de 2025.
ESPERO QUE S'EMOCIONIN I QUE SERVEIXI PER PARLAR A LA FI, D'UNA PERSONA GRAN, HOMOSEXUAL. ÚLTIMAMENT SEMBLA QUE SER VELL SIGUI UNA MALALTIA. QUE ES PARLI DE SEXE ENTRE GENT GRAN, ÉS INTERESSANT.
Paraules de l'actor protagonista, José Ramón Soroiz, transcrites per Fotogrames, octubre de 2025.
EL COMENÇAMENT ESTAVA AIXÍ EN EL GUIÓ I ERA ALLÒ QUE A MI MÉS M'AGRADAVA. TÉ UNA COSA QUE A MI M'AGRADA MOLT COM ESPECTADOR EN UNA PEL·LÍCULA, EL DESCOBRIMENT D'UN MÓN. ÉS UNA DE LES COSES MÉS BONIQUES QUE ET POT DONAR EL CINEMA.
Paraules d'Aitor Arregi dites en una entrevista 4/08/25 i transcrites per Fernando Bernal, per a Caimán CdC, octubre de 2025.


Guió: Jose Mari Goenaga.
España, 2025
Duració, 115 minuts.

SINOPSI
Després de molts anys d'estar amb la mateixa parella, Vicente trenca amb la seva parella. A partir d'aquí, descobreix un món que li agradava molt a Maspalomas, prenent el sol i buscant plaer. Un accident l'obliga a tornar a Donostia i portar una vida plena de limitacions, entre elles, la impossibilitat d'acceptar i explicitar la seva homosexualitat.
Malgrat tot es recuperarà i podrà esdevenir un nou canvi a la seva vida.
Versió pròpia.
Jose Mari Goenaga i Aitor Arregi

MORIARTI, un VALOR AFEGIT

Abans de rebel·lar-se internacionalment amb l'acollida de Loreak (2014) en el Festival de San Sebastián, la productora Moriarti havia presentat la seva òpera prima, “En 80 dias”. Aquest film dirigit per Jose Mari Goenaga i Jon Garaño, a part de fixar en l'àmbit formal les coordenades del seu cine, marcades per un to intimista, el col·lectiu va plantejar algunes constants sobre les quals després tornaria a reincidir, com la qüestió de la identitat i de les màscares que s'utilitzen com a forma d'encallar els sentiments i refrenar les pulsions davant d'un mateix, com a ser individual, i també davant la societat que es converteix en una amenaça.
Escrit per Fernando Bernal, en el seu article del film per Caimán CdC, octubre de 2025.

NÚRIA opina

No em feia massa gràcia veure aquesta pel·lícula, però no per la seva qualitat, sabia que estava bé, sinó més aviat per la temàtica que em feia mandra.
Agraeixo a la Martina que la proposes perquè el film vaga la pena i fa una reflexió en profunditat i si es vol en superfície, sobre moltes qüestions vitals importants.
La primera de totes que sorprèn per la dignitat que ho aborda, és la de la vellesa i sexe, doncs els prejudicis són tan grans en aquest aspecte, que gairebé ningú s'atreveix a manifestar-se, per por dels judicis. El sexe a la vellesa, és un sexe brut, en l'imaginari social és una mica així, encara que s'admet el sexe amb la parella convencional, tot i que no se'n parla o es considera de mal gust parlar-ne. Jo, com a vella formo part d'aquest imaginari i d'aquests prejudicis, per això m'està molt bé veure altres concepcions i maneres de pensar que són crítiques en aquest aspecte i et fan donar una nova mirada sobre aquest tema.
El curiós que m'ha passat és que mostra un sexe molt explícit en pantalla que està fet d'una manera tan autèntica i curosa en la manera de filmar-ho que, és absolutament respectuós amb l'espectadora i no molesta gens.
La vellesa pot estar o no carregada de limitacions. Limitacions que moltes vegades ens imposem nosaltres mateixes, provocades per la por, una por indescriptible i paralitzant que, impedeix a les persones a ser i mostrar allò que són, llavors passem a ser res de res i mostrar-se segons creiem que els altres volen que siguem. Això ens porta moltes vegades i sobretot davant de situacions de vulnerabilitat a confondre'ns i malauradament, no sabem qui som.
Una bonica i lluminosa història sobre la vellesa, la vida i el canvi constant en el qual estem sotmesos al llarg de la vida i que cal entomar per anar creixent.
L'edat no frena el creixement, som nosaltres qui posem el fre.
La recomano a tothom, li agradi o no el sexe com a principal motivació de vida!

MARTINA opina

Per aquesta setmana confesso que vaig suggerir aquesta proposta perquè en una entrevista radiofònica a Jose Mari Goenaga i Aitor Arregi, em van tornar a interessar com a duet creatiu. Del que a més n'hem vist algunes coses, que ens han agradat, prèviament. Però sense saber de què anava aquesta producció, per tant, puc dir que l'he vista lliure de ser. Pel que vaig poder gaudir del trajecte amb puritat, sense cap perjudici o mandra davant de la profunditat de la temàtica que aborda, cosa que em sembla que per la Núria no va ser així. Ja que d'entrada, diria, que no li plantejava sensacions.
Senzillament, tinc a dir-ne que el viatge és molt pautat, primer el frenesí et col·loca, més tard ja estàs tant dins de la història que el personatge et permet anar penetrant en totes les angúnies de l'esforç pel que està passant.
Crec que és una mirada oberta, reivindicativa i sobretot una invitació a permetre's qüestionar les violències. Cada una des del destinatari del dolor, una mostra de la dificultat humana d'alimentar la nostra identitat. 

FORMAT de 35 mm en cel·luloide, PERQUÈ?
Des de la nostra primera pel·lícula “En 80 dias” no havíem tornat a filmar en 35 mm.
Aquest format dona una textura i colors molt evocadors en les escenes de Canàries. Després, en la residència, és un aliat per apaivagar la llum trista del lloc. Volíem una mena de viatge on, a poc a poc, tot es torna més lluminós.
Laura Pérez, conversa amb els autors per Fotogrames, octubre de 2025.
PELS QUE CREUEN QUE MAI ÉS MASSA TARD PER PERDONAR-SE
El millor: la cura i veritat que, José Ramón Soroiz descriu totes les etapes del protagonista.
El pitjor: qui es pensi que tot això no va amb ell.
Escrit per Ricardo Rosado en la seva crítica a Fotogrames, octubre de 2025.
Entrevista amb els directors: 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada