dilluns, 20 d’octubre del 2025

ONE BATTLE AFTER ANOTHER. Director, Paul Thomas Anderson.

LA PROPOSTA PREN LA FORMA DE MUSCULÓS THRILLER SATÍRIC I DISTÒPIC QUE, INEVITABLEMENT, PROJECTA UNA TRANSPARENT I ATERRIDORA METÀFORA SOBRE EL PAÍS DE DONALD TRUMP, EN EL QUE APAREIX CONJURAT- EN LA SEVA FORMA MÉS DESHUMANITZADA- TOTES LES SINISTRES FANTASIES ENGENDRADES PER LES MÉS DELIRANTS TEORIES MESSIÀNIQUES O ELITISTES, FILLES PUTATIVES DELS VELLS SOMNIS FUNDACIONALS D'UN PAÍS CONSTRUÏT SOBRE EL GENOCIDI DE LES TRIBUS NATIVES ORIGINÀRIES.
Paraules de Carlos F.Heredero, en “Luminosa distopía satírica”, per CaimánCdC, octubre de 2025.
LES REFERÈNCIES SÓN INFINITES, LES CONNEXIONS AMB L'ACTUALITAT ENCARA MÉS I LA SEVA ESPECTACULARITAT VISUAL PROMETEN CONVERTIR-LA EN UN CLÀSSIC D'AQUESTS TEMPS ESTRANYS, DES DE JA.
Escrit per Laura Pérez en la seva crítica a Fotogrames, octubre 2025.

Guió, Paul Thomas Anderson, inspirat en la novel·la de Thomas Pynchon, Vineland.

EUA, 2025.
Duració, 161 minuts.
SINOPSI
Un exrevolucionari retirat, del grup French 75, es veu obligat ha tornar a l'acció, setze anys després, per tal de recuperar a la seva filla. Haurà d'encarar-se amb vells enemics en un moment molt tens políticament, carregat de racisme i violència militar. És una versió particular de la novel·la de Thomas Pynchon de 1990, sobre els moviments radicals dels anys setanta.
Diferents fonts.
Paul Thomas Anderson, el director.

TRAJECTÒRIA TEMÀTICA del DIRECTOR

De tornada al substrat més fosc i sinistre d'algunes utopies ancorades en certs mites fundacionals arrelats en la història i cultura nord-americanes, Paul Thomas Anderson es retroba amb “Una batalla tras otra”, amb els fantasmes més pertorbadors que estaven subjacents sota les imatges de Pozos de ambición (2007), The Master (2012), Puro vicio (2014). En aquells títols palpitava en l'interior- o per sota de les respectives històries- la monstruositat inherent dels deliris d'avarícia, als desvaris assassins o la rebotiga més fosca de la fantasia idealista i ara ens trobem amb les devastadores conseqüències simultànies dels deliris supremacistes i del vells somnis utòpics.
Paraules de Carlos F.Heredero, en Luminosa distopía satírica, per CaimánCdC, octubre de 2025.

NÚRIA opina

Segons molts, la pel·lícula de l'any, segons d'altres l'astracanada d'un director consentit per Hollywood. Segons la meva opinió, potser una analogia del que està succeint en aquests moments als EUA que cal mirar i observar amb ull crític, per no deixar-se entabanar per una indústria que abans que res, intenta vendre's assimilant tot l'assimilable socialment i potser, intenta minimitzar i fer-nos despreocupar, sobre uns els danys col·laterals d'una situació mundial molt preocupant i no gens banal, encara que l'humor i la ironia ens facin alliberar una preocupació que, si no surt, pot ser molt castrant- perdoneu per la metàfora masclista-.
A mi, el film no m'ha desagradat, tot i que he trobat que el metratge era una mica excessiu, potser li sobrava mitja hora.
El cas és que a mesura que ha anat passant el temps, el film se m'ha fet més antipàtic i sospitós de no sé què.
És una farsa de bons i dolents?
Què intenta explicar-me?
Quin missatge hi ha darrere d'aquest humor sarcàstic?
Per què el nostre heroi, antiheroi acaba sent un tou que només està pendent de protegir la seva filla i entrar en estadis de benestar produït per les drogues que li han dinamitat la memòria i la voluntat i l'han convertit en una pelleringa humana.
Per què aquesta astracanada sospitosa, sobre un país, com el que retrata ha sigut possible gràcies a una indústria poderosa que sinó estàs en el poder, no obtens diners per la producció?
Massa preguntes que a mesura que passen els dies va augmentant la llista i que, no sé si tinc massa ganes d'aprofundir i anar contestant, em quedo amb la bona opinió sobre el film que ha escrit el meu crític preferit Carlos F. Heredero, des de Caimán Cdc.
Feu allò que us agradi fer, anar-la a veure estarà bé per estar al dia i tenir una opinió sobre un film que tindrà recorregut i polèmica. Però si aquests aspectes us semblen intranscendents i sense sentit, podeu passar d'ella, hi ha altres ofertes a la cartellera que, també mereixen atenció i no tindran la sort de fer tanta recaptació de taquilla.

MARTINA opina

Una proposta abundant, que suggereix i correspon. Feta amb molts mitjans, amb un repartiment de luxe i tota la fantasia necessària per vestir una bona història.
A més la definiria com una peça amb estridències, acidesa i seguint l'estil marcat d'un director que utilitza un llenguatge propi i reivindicatiu.
Crec, però que dura massa, per mi, no t'arrossega tant per mantenir-te durant les tres hores de la seva durada.

Fitxa completa, crítiques i altres informacions:

RELACIONS entre el “Vineland” de Thomas Pynchon i “Una batalla tras otra”...
Paul Thomas Anderson torna a endinsar-se en la titànica tasca d'adaptar, o inspirar-se (millor dit per parlar d'aquesta pel·lícula) en la literatura de Thomas Pynchon. Aquesta vegada escull la matriu de la seva obra “Vineland”, publicada en 1990 i part de l'anomenada trilogia californiana, junt amb “La subasta del lote 49(1965) i “Vicio propio”(2009), aquesta última objecte d'adaptació per part del director.
En “Una batalla tras otra” Anderson es queda amb l'esquelet argumental del text (el pare protector que busca a la seva filla, l'absència d'una mare ex-revolucionària i assetjament d'un malvat supremacista) per construir un thriller que avança sense treva. El cineasta extreu un relat d'una immensa claredat en oposició a l'estil de Pynchon, on la seva força emana de la divagació i l'extensió desmesurada de l'acció, amb una tendència a negar al lector la continuïtat de les trames o els esperats punts d'inflexió dramàtica.
(...)Malgrat aquesta manifesta separació tonal del material de Pynchon, Anderson recorre a certes imatges del paisatge californià que apareixen una vegada i una altra en la pel·lícula i que són el cor de “Vineland”, filamades en la regió del nord de Humboldt County, lloc on l'autor es va inspirar per la novel·la.
(...) Cal preguntar-se si el vitalista gest final no és una caiguda inevitable- i no per això menys autoconscient- en la suggerent narrativa dels somnis i l'anhel de canvi, convertint a la jove en un mirall latent que espera per reflectir els seus mites nacionals adquirits que esclatarien en un futur en la seva revolució generacional que perpetuaria els hàbits d'un país condemnat a reimaginar-se (des del cine i des de la política) amb un ull sempre orientat cap al passat.
Escrit per Nacho Alvarez en el seu artícle, “Imágenes para un país en eterna retrospectiva”, a Caimán CdC, octubre de 2025.
INTERESSANT CONCLUSIÓ de Carlos F. Heredero
(...) es converteix en un exercici virtuós no només de narrativa, sinó també- i sobretot- de posada en escena, la seva inventiva es manté viva i efervescent durant tot el metratge per convertir cada acció en una ressonant imatge cinematògraf ica amb espessor i densitat, expressiva i poderosa, amb enorme capacitat d'arrossegament i reflexió, a la vegada que treu esperança d'allò més atroç i llum de les tenebres més fosques.
D'aquesta matèria incandescent està feta, en definitiva, la virulenta metàfora distòpica que ens proposa aquesta immersió en el que és més tenebrós de la nació nord-americana per parlar-nos a l'uníson, del deteriorament de la innocència primigènia quan el transcurs del temps històric deixa al descobert els desfetes engendrades per la fantasia idealista i com l'ofuscació moral i la paranoia criminal que acompanya a certa versió del “somni americà” pot acabar per devorar els agafadors morals de les velles mitologies sobre les quals s'ha construït el país quan els deliris més perduts pretenen imposar-se a la realitat.
Una diatriba sofrada i ardent que, sota el seu fosc paisatge palpita, malgrat tot, un alè de tendresa i una esperança de futur. Cine amb majúscules.
Paraules de Carlos F.Heredero, en Luminosa distopía satírica, per CaimánCdC, octubre de 2025.












Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada