dimarts, 4 de novembre del 2025

UN SIMPLE ACCIDENTE. Director Jafar Panahi.

MAI SITUO LA CULPA EN L'INDIVIDU, SINÓ EN LES SUPRAESTRUCTURES GOVERNAMENTALS QUE DEFINEIXEN LA SEVA VIDA.
A LA PRESÓ VAIG CONÈIXER LA REALITAT DE LA GENT REPRESALIADA. PER ALGUNES D'AQUESTES PERSONES, L'ÚNICA MANERA DE REVELAR-SE EN UN CONTEXT DE REPRESSIÓ ÉS PER MITJÀ DE LA VIOLÈNCIA. PERÒ TAMBÉ HI HA GENT QUE MIRA MÉS ENLLÀ DEL PRESENT IMMEDIAT I AQUESTES PERSONES, ADVERTEIXEN QUE SI CONTINUEM FICATS EN EL CERCLE DE LA VIOLÈNCIA, ACABAREM REPRODUINT EL SISTEMA ACTUAL I NO HI HAURÀ UN FUTUR POSSIBLE PER CAP PERSONA.
Paraules del director, transcrites per Manu Yáñez per Fotogrames, octubre de 2025 des de Cannes.
ÉS UN FILM QUE DEIXA CLAR DES DEL PRIMER MOMENT QUE, LES VÍCTIMES DEL MAL NO PODEN OBLIDAR. LA QÜESTIÓ ESSENCIAL ÉS SI POT HAVER-HI PERDÓ.
LA PEL·LÍCULA DE PANAHI PLANTEJA UN DEBAT PROFUND SOBRE ELS LÍMITS DE LA COMPASSIÓ.
PANAHI, PERÒ, COM ELS PERSONATGES DEL SEU FILM, PREFEREIX ACTUAR AMB ELEGÀNCIA I DIR-NOS QUE JA UN OBLIT POSSIBLE, QUE POTSER POT HAVER-HI PERDÓ, PERÒ QUE EL MAL MAI ÉS BANAL.
Escrit per Àngel Quintana per Caimán CdC, octubre de 2025.

Guió, Jafar Panahi

Iran, 2025.
Premis, Palma d'Or a la millor pel·lícula, Festival de Cannes 2025.
Duració, 105 minuts.

SINOPSI

Un accident fortuït provocarà un seguit de casualitats que portaran el mecànic iranià Vahid a començar a esbrinar i comprovar, si un personatge que enguany s'ha creuat a la seva vida i l'ha portat al passat, és qui es pensa que és.
Versió nostra.
El director Jafar Panahi

UNA TRAJECTÒRIA CINEMATOGRÀFICA LLIGADA A LA CRÍTICA POLÍTICA

Amb el film “El circulo” (2000) el seu tercer llargmetratge, el cineasta decideix filmar allò que no s'hi hauria.
Ja ha passat una dècada d'ençà que es va inaugurar el cicle de realitzacions del director pres. El 2011 s'estrena la seva primera pel·lícula rodada durant la seva primera condemna de 2010, “Això no és una pel·lícula”. No va passar més de cent dies tancat a casa seva, però allà es va gestar el desig de fer una pel·lícula que deia que no ho era, però ho era de cap a peus. D'aquí en endavant filma amb un límit a la seva consciència, però sense por. Va tornar a estar pres uns anys més tard, així i tot, mai va deixar de tenir empenta i rodar pel·lícules incòmodes com “tres cares” (2018) o “Los osos no existen” (2022), en la ficció explica que, podria fer un pas i marxar, tanmateix marxar significaria no poder tornar al seu país. El Panahi de la ficció, no passa a l'altre costat, no obstant això el Panahi cineasta desobeeix amb les seves pel·lícules, perquè filma sense mesurar del tot les conseqüències, en el límit.
Escrit per Roger Koza per Caimán CdC, octubre de 2025.

HISTÒRIA del DIRECTOR

Després d'haver estat arrestat moltes vegades i després d'haver protagonitzat una vaga de fam a la presó, Jafar Panahi, continua decidit a denunciar les injustícies patides pel poble iranià en mans del govern de la República Islàmica.
Panahi que és un artista incorruptible, continua vivint a Teheran, manifesta la seva intenció de continuar pel·lícules, malgrat la persecució política a la qual està sotmès.
Escrit per Manu Yáñez per Fotogrames, octubre de 2025

EL DIRECTOR DIU

Soc un cineasta social i per crear m'inspiro amb allò que veig al meu voltant.
A la pel·lícula he inclòs coses que em van explicar a la presó, alguns reclusos que afrontaven penes de 10 i 15 anys. Però també qüestions personals, com el terror que pots experimentar quan sents un soroll que et recorda als sorolls de la vida a la presó.
A l'Iran quan algú és interrogat a la presó, t'embenen els ulls i només et deixen veure prou per signar la teva confessió. És per mitjà de l'oïda que construeixes la imatge del teu interrogador que, sempre està darrere teu.
Paraules del director, transcrites per Manu Yáñez per Fotogrames, octubre de 2025 des de Cannes.

NÚRIA opina.

És el film més intel·ligent i compromès que he vist darrerament.
Veure aquest film, et reconcilia amb la humanitat, malgrat que pel tema polític de fons, és un film de terror i a més a més, encara que ficcionat, és real.
El que ens demostra Jafar Panahi és que amb pocs recursos, com és els que té ell, es pot construir una bona història utilitzant el llenguatge cinematogràfic i fer-te plorar molt, riure una mica i qüestionar-te aspectes de com som o no humans.
No te la pots perdre, encara que cap a la meitat perd una mica el ritme.

MARTINA opina

Jafar Panahi, la Núria em recorda que és un cineasta a qui han empresonat dues vegades per fer el que fa, evolucionant com a artista en cada condemna i dialogant mitjançant el seu art amb les restriccions imposades.
Crec que aquest Triller, moral i trepidant, sosté la incògnita del que t'explica amb una màgia que et deixa sense alè. De fet, confesso que vaig acabar la sessió exhausta, no obstant amb els dies he pogut llegir el missatge polític contundent i fosc que conté en el seu fons.
Crec que el tema sobre el que dialoga, el que per mi és el circuit de l'odi, està abordat des d'una òptica directa i molt lúcida. Amb una mirada sofisticada i la que t'obliga a qüestionar el teu propi ordre moral.
Molt recomanable.

Totes les informacions completes, a :
Algunes entrevistes a Jafar Panahi: 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada