diumenge, 23 de novembre del 2025

LOS DOMINGOS. Directora, Alauda Ruiz de Azúa

RUÍZ DE AZÚA UTILITZA ELS DIFERENTS PUNTS DE VISTA PER GENERAR UN ESPAI D'INTERROGANTS CONSTANTS AL VOLTANT D'ALGUNA COSA TAN INTANGIBLE COM L'ESPIRITUALITAT, CONTRIBUINT QUE L'ESPECTADOR PARTICIPI D'UNA FORMA MOLT ACTIVA EN EL PROCÉS REFLEXIU QUE CONSTRUEIX EL FILM.
LOS DOMINGOS ÉS COM UN ACTE DE FE, NO SAPS COM SORTIRÀS DE LA PROJECCIÓ SI FASCINADA O DISGUSTADA. CINEMA DEL GRAN.
Escrit per Beatriz Martínez a la seva crítica a Fotogrames, octubre de 2025.
UNA PEL·LÍCULA QUE LI HA PORTAT A L'AUTORA ANYS FER-LA I QUE ASPIRA A QUELCOM FORÇA INSÒLIT EN ELS NOSTRES DIES EN EL CINEMA D'AUTORA, A PRACTICAR EL RIGOR ARTÍSTIC I TRACTAR A L'AUDIÈNCIA COM A ADULTS.
Paraules escrites per Diego Salgado, en la seva crítica per Dirigido por... novembre de 2025.

Guió, Alauda Ruíz de Azúa
España, França, 2025.
Premis: La Concha de Oro, al Festival de Sant Sebastían 2025. Premi FIPRESCI, premi atorgat per la crítica internacional, acreditada al certamen.
Duració: 117 minuts.

SINOPSI

Ainara una noia de disset anys basca, ha descobert la seva vocació religiosa i vol entrar en un convent de clausura. Aquest fet provocarà una commoció familiar que, cadascú entoma a la seva manera.
Versió pròpia.
La directora.

D'ON HA SORTIT AQUESTA HISTÒRIA en la vida de la directora

Pregunta: D'on ve el teu interès per un assumpte poc present en la societat contemporània, com és el de la vocació religiosa?
Resposta: És una història que m'acompanya des de fa molt de temps, quan als divuit o dinou anys, quan una noia molt propera a mi, va ingressar en un orde religiós. Em va cridar molt l'atenció que algú prengués una decisió tan radical que jo vaig viure com una renúncia a la vida. La vaig tenir durant anys a la meva llibreta de notes i després de rodar “Cinco lobitos” els productors em van preguntar si tenia algun projecte. Els vaig dir que els semblaria una bogeria, però... els hi vaig explicar.
Paraules transcrites per L.Pérez en la seva entrevista a la directora a Fotogrames, octubre de 2025.
UN PUNT DE PARTIDA de la DIRECTORA
Sorgeix de la voluntat de comprendre una realitat fascinant com la vocació religiosa des de la meva perspectiva laica.
Allò que m'interessava era preguntar-me quan de genuí i autèntic podia ser una vocació, tenint en compte la vulnerabilitat familiar i adolescent d'Ainara.
Paraules de la directora, transcrites pel Colectivo Termita a Caimán CdC, octubre de 2025.

NÚRIA opina

Magnífica pel·lícula que després d'haver posat tantes expectatives en ella, en sortir del cinema, vaig pensar que no n'hi havia per a tant... Però quan més la recordo i penso, més m'agrada i més conseqüent en ella mateixa la trobo.
La posada en escena està molt bé i en ella se'ns fa evident la qualitat de pensament i treball que hi ha darrere d'aquesta.
Amb allò que m'ha quedat una mica curta la pel·lícula és amb la definició dels personatges. Fins i tot he pensat que aquesta diferència de definició, que fa d'alguns com- la mateixa protagonista Ainara i el pare d'aquesta- poc indefinits, està feta intencionadament. Podria ser una manera d'explicar aquesta indefinició com la manera de definir-los, els defineix només en certs aspectes de la seva vida. Aquest fet pot ser una manera de centrar l'atenció en contrast amb una tieta que sembla tenir molt clares les seves opinions i judicis sobre allò que li està passant a la seva neboda, però poc, en la seva vida personal d'enguany.
He entrat poc en la proposta temàtica del film, de la vocació de l'Ainara, i molt més en la complexitat de les relacions familiars i la seva manera individual, d'abordar-les amb més o menys implicació. La decisió de l'Ainara de fer-se monja de clausura, ocasiona un catacrac familiar que sura cap a la superfície moltes coses enterrades, tan individuals, com familiarment. Penso que el film va d'això, i així mateix ho ha manifestat la directora.
De tota manera, el film és tant complex i ric amb l'obertura d'espais de sorpresa per l'espectadora que, cada vegada que llences la mirada cerebral cap a qualsevol aspecte d'aquesta, comencen a sortir noves coses. Com per exemple el tema de l'espiritualitat en la nostra societat, i com aquesta la rebutja, però al mateix temps la necessita, i moltes vegades la col·loca en llocs que no toca, fent-nos un garbuix personal i social.
Al final de la història, m'ha semblat molt interessant el què m'ha succeït, el meu posicionament emocional involuntari al costat d'Ainara, considerant a la tieta com a excessivament rígida i tancada. Un personatge que m'ha resultat força antipàtic, per la seva manca d'empatia amb la seva neboda. I és en aquest punt i parlant d'aquest amb altres persones, penso que és una de les grans qualitats del film, que no et deixa indiferent.
Els adolescents i no adolescents a vegades prenem decisions equivocades o no, però són les nostres decisions i s'han de respectar, més que res, perquè ningú és ningú per evitar-les per nosaltres. La família serveix per si t'equivoques estar al teu costat, sense retret.
Com a bona pel·lícula que és, està molt bé anar-la a veure i sobretot deixar que la pel·lícula et digui i et xopi, sense prejudicis, perquè això pugui passar.

MARTINA, opina

Potser d’entrada em surt comentar que crec que la fórmula que utilitza aquesta cineasta per crear relats únics és molt essencial i sobretot basca. Component mitjançant personatges complets que va esmicolant, mostrant-nos realitats farcides, desgranant sigil·losament tots els elements que et poden facilitar la comprensió de cada frustració.
Amb aquesta proposta entra a fons al tema que aflora al debat social actual, il·lustra quin lloc pot ocupar la fe en una família actual, aterrant la càrrega històrica del paper de la religió. Implicant tot l'embolcall que l’acompanya en un entorn artificial que et fa sentir proper, amb una ficció inclusiva que t’invita plenament a considerar precisament el que implica cada postura, convivint per una estona amb totes les pors doloroses de cada dubte.
Tinc també a dir, com a element de fons, que anar als cinemes Verdi els dimarts és fabulós. La sala està plena a vessar, la gent, relaxadament deixa aflorar sentiments en el silenci, algunes persones no contingudes comenten baixet com si fossin al sofà de casa seva. Val a dir que personalment gaudeixo d’aquesta atmosfera compartida que es crea, agraeixo que es promoguin iniciatives que possibilitin que aquest sigui un espai més on conviure.

Informació completa i crítiques a:
Entrevista a la Ser de la directora: 
Entrevista a RTE a la directora: 
EL PERQUÈ DEL FINAL
Encara que pugui resultar un pla dolorós, per mi també hi havia esperança amb aquells que es queden per barallar-se amb la vida, un context sense certeses.
Paraules de la directora, transcrites pel Colectivo Termita a Caimán CdC, octubre de 2025.

LA MÚSICA
Al començament pensava que havia de separar dos mons que em semblaven molt dispersos, però em vaig assabentar que hi havia aspectes que es comunicaven emocional, existencialment. La música és molt poderosa per això. Sempre he estat molt pudorosa en la utilització de la música, però en aquesta ocasió m'he permès afegir una capa més.
Paraules de la directora, transcrites pel Colectivo Termita a Caimán CdC, octubre de 2025.
Estic molt orgullosa de la música. És un aspecte pel qual soc molt pudorosa, ja que, no m'agrada empènyer a l'espectador, no m'agrada que la melodia cridi per dir-li allò que ha de sentir. La música és molt poderosa i veig pel·lícules on això em repela. Penso, no m'empenyis, ja hi aniré sola, si vull. Un cor de nens tenia aquest aspecte espiritual que buscava, encara que això em va implicar un seguit de complicacions de producció importants. Vaga la pena.
Transcrit per L. Pérez per Fotogrames, en una entrevista amb la directora, octubre de 2025.















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada