divendres, 18 de febrer del 2022

DRIVE MY CAR. "Doraibu mai kâ". Director. Ryûsuke Hamaguchi.

FINS I TOT L'ÀNIMA SI ES VOL RECONÈIXER, HAURÀ DE MIRAR-SE EN UNA ALTRA ÀNIMA.

Plató, Alcibíades, 133b.
Citat per Carlos F. Heredero, en el seu artícle “Los vivos y los muertos”, Caimán Cuadernos de Cine, febrer 202


Guió, R. Hamaguchi i Takamasa Oe, segons un argument de Haruki Murakami.
Japó, 2021.
Duració, 179 minuts.


SINOPSI
Yusuke Kafuke, actor i director de teatre, està fent el dol per la mort sobtada de la seva dona i accepta anar a fer de director d'una obra de Chejov, “L'oncle Wania”, al festival d'Hiroshima. Allà els organitzadors del festival li assignen una xofer per fer els recorreguts des de la seva residència, fins al teatre. Al llarg d'aquest recorregut cadascun d'ells s'haurà d'enfrontar al seu passat.

El director. Ryûsuke Hamaguchi.

NÚRIA opina

És molt difícil parlar d'una tan bona pel·lícula, quan gent molt més qualificada que jo, han escrit tantes coses, tan encertades i tan pensades.
És un calidoscopi d'històries que transiten- mai tan ben dit donades les circumstàncies- per l'eix de la història de dos personatges, un director de teatre i una xofer que, el que pretenen és amablement, continuar cadascú tancat en el seu món, mentre viatgen en un trajecte estipulat des d'un hotel fins a un centre de residència japonès, relativament proper a Hiroshima, on el director japonès està muntant un clàssic de Chejov. En el trajecte i dins el cotxe, es produeix una màgia d'on van aflorant els personatges i les seves històries i dins d'aquestes altres històries de ficció que, altres personatges narren. Els vius i els morts es fusionen, tots mostrant-nos com tots ells han de conviure en l'espai dels vius, únic espai en el qual poden fer-ho. Espai on, cadascun dels vius, haurà d'aprendre a conviure amb els seus morts com a integrants del sentit de les seves pròpies vides.
La paraula adquireix un protagonisme sublim per dissoldre's dins dels diferents personatges, a través de la narració d'històries i més històries, tot transitant per la carretera símbol d'una vida que malgrat tot, i les nostres ferides, no s'atura per esperar-nos...
La cosa veritablement excepcional, és el que fa el director amb aquesta, convertir-la en un element cinematogràfic que atrapa a l'espectadora durant tres hores i la transporta a un món interior que, també és el nostre.
Així és l'obra d'art en les seves diferents maneres de mostrar-se, una manifestació per fer-nos reflexionar sobre el món, a través de nosaltres mateixos.
Gràcies, Ryûsuke Hamaguchi per aquest tresor.

MARTINA opina
Aquesta obra és poesia, un reclam a la vida i una reivindicació que per mi cerca donar valor a la complexitat de les persones. Potser una peça que cerca pal·liar el dolor, ocasionat pels sentiments, que no sempre es reuneixen exercint fluxos fàcils de fer circular.
La combinació ideal entre una trama ben feta, novel·lística, amb personatges profunds construïts a consciència i duta a la pantalla gran, per un gran del cinema. He sentit molt a dir que, Haruki Murakami és un fumat i que costa seguir-li el fil. Però a mi personalment m'agrada i de fet estic d'acord que amb ell cal estar disposada a viatjar i fer-ho per mons construïts.
Resumint diria que és una història que esdevé una sacsejada, un escenari que a consciència et recorda que, morir que se sàpiga del cert només és irremeiable, i que quan aquest fenomen ens passi a prop, ens haurem de limitar a desitjar, haver sigut capaços de canviar el destí.

DE LA PARAULA
La paraula com a un instrument curatiu (vegeu el text de Carlos Losilla, pàg.18), sí, però també la paraula com a eina creadora, com a metàfora de desitjos amagats i com a mitjà per desvetllar els misteris inaudibles del present.(...)
Un estil que- en la seva transparència i en la seva confiança en la paraula com a eina per desvelar els plecs de l'invisible-, fill inequívoc del cinema de l'Éric Rohmer, però també és fonamenta en les paraules de Harold Bloom, “sobre una lectura que obre espai pel jo, o que actua per reobrir obres velles als nostres més recents patiments”
Escrit per Carlos F. Heredero, en el seu artícle “Los vivos y los muertos”, Caimán Cuadernos de Cine, febrer 2022.

UNA BONA REFLEXIÓ SOBRE L'OBRA D'ART...
(...)com ens recorda Ernest Gombrich: “La història de l'art és la història d'un onatge continuat i canvi de tradicions, en el que cada obra mira al passat i es dirigeix al futur”, ja que, “no existeix aspecte més meravellós en la història de l'art que el de la cadena d'una tradició que relaciona l'art dels nostres dies amb el de l'època de les piràmides”. D'aquesta cadena prové Drive my car.
Citat i escrit per Carlos F. Heredero, en el seu article “Los vivos y los muertos”, Caimán Cuadernos de Cine, febrer 2022.

Informació completa, al Filmaffinity:


 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada