dissabte, 18 de novembre del 2023

UN AMOR. Directora, Isabel Coixet.

LA COIXET TRANSFORMA EN IMATGES, ALLÒ QUE SARA MESA VERBALITZA EN PARAULES. SI, TANMATEIX, ES MANTÉ FIDEL A L'ORIGINAL, MOSTRA LA SEVA PETJADA EN DETERMINADES DECISIONS.
Escrit per Fernando Bernal en la seva crítica a Caimán CdC, novembre de 2023.

Guió, Isabel Coixet i Laura Ferrero, basat en una novel·la de la Sara Mesa.
España, 2023.
Duració, 128 minuts.

SINOPSI

Després de fugir de la seva estressant vida a la ciutat, Nat, de trenta anys, es refugia en un petit poble de l'España rural profunda, La Escapa.
En una casa atrotinada i amb un gos petaner, ella intenta organitzar la seva vida. Després de bregar amb l'hostilitat de l'home que li ha llogat la casa i la desconfiança dels habitants del poble, Nat es veu obligada a acceptar les propostes sexuals d'un veí, Andreas, a canvi d'alguns arranjaments que necessita.
Nat, s'enganxa a aquesta estranya i confosa relació i queda atrapada per aquesta, fins que l'obsessió i la passió que sent la qüestiona i la fa replantejar sobre qui és ella.
Una mica de Filmaffinity i l'altra mica, meva.

Isabel Coixet i Laia Costa.
NÚRIA opina.
Ostres! Ostres! Ostres!
Encara tinc a la pell l'impacte que el film m'ha provocat, en un primer moment.
Penso que estem davant d'una de les grans pel·lícules de la Coixet: força, determinació, foscor d'una situació dura i amarga i per acabar amb alliberament i llum d'una protagonista que, té un part dolorós i lent per alliberar-se del monstre depredador - que el porta a dins des de fa temps i no ho sap- i que, li està xuclant la vida.
L'ambient que sap crear la Coixet, s'acaba convertint amb una atmosfera que ho envaeix tot, el paisatge, el poble, la casa i finalment a cadascun dels personatges.
Personatges atrapats en les limitacions que ells mateixos s'han imposat per donar una determinada imatge que, no es qüestionen, ni es qüestionaran. Se'n salven les dones, especialment la protagonista, la Net que, fuig d'ella mateixa refugiant-se en un poble on descobrirà qui no és, o qui no vol ser, a través de la relació amb els pocs éssers que hi ha al poble i l'entorn, produint-li una batzegada salvatge que la fa reaccionar i que queda prou clara amb el final de la pel·lícula.
Al meu entendre els homes funcionen com a arquetips, remarcant allò negatiu d'aquests, per poder contrastar amb la situació de sorpresa i confusió que produeixen en la Net.
Metàfora d'un entorn que la tanca en una mena de pot, on l'aire que ja l'anava intoxicant des de fa temps, aquí, se li fa evident.
Tots els elements cinematogràfics que la Coixet ha seleccionat, per explicar-nos una història que ella no s'ha inventat, sinó que ha interpretat, de l'escriptora Sara Mesa, són molt encertats per donar solidesa a la història que ens explica. El que m'ha xocat inicialment i se m'ha fet fins i tot molest, ha sigut la dansa final, però crec que aquesta reacció és premeditada, ja que acabes entrant en el canvi de registre dramàtic que et proposa, per poder sortir del cine amb un somriure.
El metratge amb canvis sobtats, en funció de la situació, la llum, els sons i per donar sentit a tot plegat, unes bones interpretacions.
Aquest serà un film, com gairebé tots els de la Coixet, que tindrà grans amors i desamors, la polèmica està servida... A una dona que cada vegada trepitja amb més força i determinació, però amb una humil saviesa que, la fa entranyable.

MARTINA opina.

Aquesta proposta l'esperàvem amb ganes, des de feia temps quan ja en parlaven des dels festivals on ja s'havia presentat i en gaudir-ne, un cop més, ha crescut l'admiració cap a la seva directora.
El món que crea aquesta artista és sens dubte sofisticat, sencer i ensenyant les mentides que no cal tapar. També molt més enllà, ens mostra que el ésser humà està ple de grisor i de fet crec que la caracteritza que mai ens mostra el millor. Tot i això, amb la senzillesa amb la qual et munta el relat i amb uns personatges sempre superconsistents, no hi ha més remei que entrar al fons de la qüestió.
Vaig escoltar una entrevista on es comentava que de la novel·la se n'havia aconseguit fer-ne una versió complementària, cosa de la qual no puc opinar, però el que sí que puc dir és que penso que malgrat la cruesa i l'acidesa amb què es desmitifica l'èxode rural, com que l'actiu principal té tanta llum, és difícil no mirar-s'ho amb certa facilitat.
Més informacions a Filmaffinity: https://www.filmaffinity.com/es/film591367.html
Clara Queraltó, recomana anar-la a veure:
Carne Cruda, entrevista a la Coixet i Sara Mesa, també intervé:
CRÍTICA de Paola Franco a Dirigido, novembre de 2023.
Un amor és una pel·lícula que hauria de trobar la seva entitat per poder fluir cap a un espai de qüestionament constant de l'assumpte tractat, però segurament també del text original. Emperò, Coixet ho converteix en un mapa dibuixat i predictible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada