dimarts, 18 de desembre del 2012

Martina opina, CESAR DEBE MORIR


Una pel·lícula a mig camí entre el genere documental i el drama. Una narració fantàstica dels germans Taviani, basada en fets reals, en la que ens relata com el teatre i l'art en general serveixen com a eina per fer aflorar sentiments d'allò més humans.
Mitjançant el procés de preparació d'una representació del “Juli Cesar” del gran geni de la literatura universal Wiliam Shakespeare, els presos d'una presó italiana posen en escena un fervent debat sobre el valor del poder i la necessitat de fer prevaldre l'interès general per sobre del particular. Tot plegat, una bella paradoxa sobre la realitat d'aquestes persones, les quals en tot el procés de creació i assaig de la representació, et permeten entrar subtilment en les seves vides.
M'agrada el llenguatge utilitzat pels directors, ja que, malgrat ser una pel·lícula amb pocs recursos escenogràfics, donat que en cap moment surten del recinte de la presó, estèticament és preciosa i molt ben cuidada.
També em sembla molt equilibrat el tractament de la caracterització dels protagonistes, doncs ens explica a priori quins són els seus antecedents, de manera tal que hom coneix les seves condemnes, la majoria d'elles relacionats amb crims de la màfia o trafic de drogues, en tot cas aquestes, no adquireixen un paper primordial i per contra si que ho fa, la relació amb el personatge que se'ls adjudica i la defensa d'aquest que cadascun d'ells fa.
L'única cosa que se'm va fer difícil fou seguir el text teatral, perquè constantment em donava la sensació que no estava essent capaç de seguir-lo.
Em sembla una pel·lícula molt poètica i amb un final èticament molt ple de força amb la frase que un dels presos diu: “ fins que no vaig descobrir l'art no vaig adonar-me que aquesta cel·la era una veritable presó” Acte seguit tots i cadascun dels que representaven la peça teatral tornen a les seves cel·les. En el comentari final, explica, com alguns dels presos van donar continuïtat a l'experiència escrivint libres i fent actors. M'agrada la manera d'explicar la història senzilla i humilment, sense tafanejar en la vida d'unes persones que han omplert la seva vida amb unes experiències amb la bellesa.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada